כשציפי לוין פגשה את אריק: הנשים בחייו של איינשטיין

רגע לפני הופעת הענק לכבוד אחד הזמרים הגדולים שלנו ואחרי שנברנו בשירים שלו, זה הזמן לבדוק מי היו בנות המין הנשי שעמדו מאחורי היצירות וגרמו לאלפי נשים לקנא. מציפי ועד סימה

אלונה
אלונה | צילום: ארכיון

הוא היה אחד מהיוצרים הגדולים שהיו כאן , ללא תחליף כרגע. זמר, שחקן, יוצר (השלימו את החסר), אך אי אפשר להתעלם מהעובדה, שמדובר באחד מהגברים ההורסים, שהצליח להפיל במילה אחת "אותך" ובשלוש מילים "אני אוהב אותך", לפחות מחצית מהנשים בארץ ולא מדובר רק על אלו שחיו בסצינה הגועשת של שנות השישים, השבעים והשמונים. גם הצעירות בינינו, שנולדו הרבה אחרי שאריק עזב את הבמה והסרטים, עשה רק מוסיקה ובילה את רוב זמנו בבית, נמסו ועדיין נמסות, כאשר ברדיו מתנגנת "זו אותה האהבה" ואפילו מנגבות דמעה קטנה ב"עוד נפגש".

 

עם כריזמה מתפרצת של פול ניומן ויופי ישראלי במובנים של בראד פיט, הוא הצליח לכבוש את המין הנשי בלי אפילו להתכוון לכך. למרות שתמיד דובר על אישה אחת בחייו, שאותה הוא לקח ובנה לה בית, אי אפשר להתעלם מהעובדה שאריק היה איש של נשים. זה שהגברים חפצים בעיקרו ומתים לקבל את כבודו, אך הנשים רצו משהו אחר, בלתי מושג. כמו פוסידון אל הים, שהציץ מהמים, הוא גרם לכולן ליפול לרגליו ואז נעלם וכל זאת בלי להתכוון לכך.

 

אז רגע לפני שמיטב אומני ישראל, יעלו הערב (שלישי) על בימת פארק הירקון ויעניקו לנו "פסק זמן" מהצרות עם השירים הכי יפים של אריק, קבלו את הנשים מאחורי היצירות.

בואו לבחור את השירים שאתם אוהבים של אריק

ציפי לוין

עד מותו לפני כ-10 חודשים, מעטים ידעו שבאחד הקליפים הראשונים, שאריק צילם "הימים הארוכים העצובים", מופיעה ציפי לוין (לימים ציפי רפאלי), הילדה הכי יפה בתל אביב. באחד הימים, כאשר הייתה בת  12.5, פופיק ארנון צלצל בדלתה של משפחת משפחת לוין, לאחר שהכיר אותה מאחת ההצגות שלה. הוא ביקש ממנה לצאת החוצה ועל הגדר ישבו אריק איינשטיין, שיסל ובועז דוידסון הבמאי. אריק ביקש מציפי שתשתתף בקליפ הראשון, שצולם לטלוויזיה הישראלית.

 

מצילום הקליפ התפתחה ידידות וציפי המשיכה לככב בקליפים ותכניות לול המפורסמות. כאשר, בתה של ציפי, בר רפאלי הייתה בת שש, אריק פנה שוב לציפי וביקש שהילדה הקטנה שלה תקח חלק בקלטת לילדים שהוציא, "כמו גדולים". כך נסגר המעגל עם אריק.

 

ג'וזי כץ

אי אפשר להתעלם מכך שג'וזי כץ, הבלונדינית היפה, הצלע השלישית "בחלונות הגבוהים" ובמשולש הלא רומנטי שכלל את בעלה שמוליק קראוס, אהבה את אריק אהבת נפש. ועם זאת, בראיונות שונים שלה, דווקא מאז שנפטר נראה כאילו יש שם משהו עמוק יותר, בלתי ממומש, רגש שנשאר על רצפת האולפן בו היא שרה עם אריק ושמוליק את "ילדה קטנה" או "התשמע קולי" ובזמן שרקדה בארוטיות מוסווית כאשר הוקלט "שבלול".

 

בדואט שלה ושל אריק "מה איתי", כאשר הם יושבים באולפן ההקלטות ומסביבם, שלום חנוך, אורי זוהר ואחרים, אפופים בעשן סמיך של סיגריות ושרים, כל אחד מביט למקום אחר במקום אחד לשנייה. חדי העין יכולים להבחין בכאב, שניצת לה מהעיניים ואולי אפילו הזדהות עם המילים.

 

ולמרות רגשות חבויים ואולי גם אהבה בלתי ממומשת, הצליחה ג'וזי לשמור על קשר הדוק וידידותי עם אריק במשך כל השנים, גם לאחר שסיימו לעבוד יחד ולא רק בזכות הבלונד, אלא בגלל הנשמה הגדולה שלה. הנשמה ששמוליק לא ידע להעריך.

 

אלונה איינשטיין

אלונה אינשטיין הייתה האישה החוקית הראשונה של אריק. מושא קנאתן של נשים רבות ברחבי ישראל, שפנטזו עמוק בחושך, שאולי הוא זה שיהיה הנסיך על הסוס הלבן, דון קישוט שרוצה לנוח ולשיר להן "כשאת בוכה את לא יפה". אבל המציאות הייתה אחרת ומי שדווקא צחקה, לפחות בהתחלה, וזכתה בליבו של הנסיך הישראלי ללא התואר היא אלונה היפה, צלמת נחשבת, נכדתם של החלוצים ישראל ומניה שוחט.

 

גם היא הייתה מעריצה. לאחר גירושיה, בתחילת שנות השישים, כתבה מכתב הערצה לאריק. הוא ענה, הם נפגשו והשאר הסטוריה. החתונה הייתה בהבימה כמובן ב-1963, קצת אחרי נולדה להם שירי ואז לאחר ארבע שנים התגרשו, אך מערכת היחסים המורכבת לא הסתיימה כאן. ב-1968 הם התחתנו שוב ונולדה להם בת שנייה. את התקליט "פוזי" הוא הקדיש לה, משום שזה היה שם החיבה שלה. כל זה לא עזר וכנראה שיש דברים, שאי אפשר לתקן גם בפעם השנייה והשניים התגרשו שוב.

 

אלונה
אלונה | צילום: ארכיון

סימה אליהו

את "האישה" של אריק, הדובדבן שבקצפת, הטופ שבטופ - השארנו לפינאלה, למרות שהיא בעצם התחלה, אמצע וגם סוף. דווקא בימים שהאשכנזים היו האליטה ואחרי הנישואין לאלונה ממשפחת חלוצים נחשבת, אריק בחר ללכת לשוליים והתאהב דווקא בסימה אליהו. היא הייתה שחקנית שנולדה בעירק עם לב רחב ויופי אחר, שונה מהמודל הבלונדיני עם העיניים הירוקות, שהבראנז'ה התל אביבית והתרבותית באותן שנים, טפחה.

 

היא שיחקה ב"לול", אבל זכורה בעיקר מהסרטים "עיניים גדולות" ו"מציצים". ב"מציצים" שיחקה את אשתו של אריק, שבוגד בה, אבל בסוף חוזר הביתה למקום המוכר. אז במציאות זה היה שונה - בלי סערות ובגידות, אבל הסוף היה אותו סוף. היא זו שאריק בחר לחזור אליה כל לילה, לכתוב לה את אחד השירים היפים והפחות מוכרים שלו "אני אוהב אותך היום" וכמובן את "שחורה שלי", המוכר שהפך ללהיט בלתי רשמי.

 

ליבנו יצא אליה בהלוויה, כאשר היא נפרדה מהגבר שאולי היה של כולם, אבל בסופו של דבר היה רק שלה.

 

אלונה
אלונה | צילום: ארכיון