הסטודנטים זועמים: "עברנו ללמידה מקוונת ושכר הלימוד לא הופחת"

מאות סטודנטים מכל המוסדות להשכלה גבוהה יגיעו היום בערב לרחבת הבימה להפגין כנגד ההתעלמות וההזנחה מצד ממשלת ישראל וראשי מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה על הרעה בתנאי הסטודנטים בתקופת הקורונה

זמן צפייה: 03:27

המשק אמנם לאט לאט מתחיל לחזור לשגרה, אבל הסטודנטים עדיין נשארים הרחק מאחור. במשבר הנוכחי הם היו הראשונים שפוטרו וכנראה יהיו האחרונים שיחזרו לשוק התעסוקה. לרבים מהסטודנטים אין מקום עבודה לחזור אליו, חלקם לא זכאים לדמי אבטלה וגם אלה שכן - בקרוב יסיימו לממש אותם. המדינה הקצתה 80 מיליארד שקל לטובת ההתמודדות עם משבר הקורונה, אבל אפס לטובת הסטודנטים/ות. הערב הסטודנטים יוצאים למחאה לדרוש שוויון בהשכלה הגבוהה בישראל. המחאה תיערך בשעה 20:00 ברחבת הבימה בתל אביב.

"אנחנו קבוצה של סטודנטים מכל הארץ", מספר יובל פרץ, סטודנט שנה א' לממשל במרכז הבינתחומי הרצליה. "הקמנו מטה מאבק, אנחנו לא קשורים להתאחדות הסטודנטים הארצית. רובנו עובדים בעבודות זמניות ולא קבועות, חלקנו הגדול לא זכאים לדמי אבטלה וההוצאות נשארו אותו הדבר, בזמן שההכנסות נפגעו קשות עד לא קיימות. השיעורים הם בזום ולא באוניברסיטה, ומי שלומד במוסדות לא מתוקצבים לא מקבל את המוצר שהוא שילם עליו. אנחנו משלמים המון כסף עבור שירותים מסוימים. יש למשל קורסים שיכולים להתקיים רק באוניברסיטה ועכשיו הם מתבטלים, שכר הלימוד נשאר כמו שהוא.

"יש המון סטודנטים שגרים במעונות ושם שכר הדירה נשאר זהה בלי שום התחשבות במצב. לא מתחשבים בנו, לא מצד המוסדות עצמם ולא מצד הממשלה. אנחנו מבינים שזו שעת משבר לאומית אבל צריך להתייחס גם אלינו, שיכירו בנו כציבור שנפגע, לא סופרים אותנו. אין שיח נרחב מול המרצים, חלק ניסו בהתחלה להרגיע ולהראות סולידריות אבל בסופו של דבר זה לא עוזר.

"לגבי בחינות סוף השנה - הרבה מאיתנו באפלה מוחלטת, לא הודיעו לנו מה קורה עם הבחינות, אם מתקיימות או לא. עבדנו רבות מול הנהלת הבינתחומי ובשורה התחתונה אין להם מה לעשות בנידון, בטענה שהם מממונים על ידי תרומות וגם מהבחינה הזאת הם נפגעים, למרות שאנחנו יודעים ששכר הלימוד שלנו הוא המרכיב העיקרי במימון המוסד. יש לי חברים שעבורם שנת הלימודים הבאה היא סימן שאלה. יש מאות סטודנטים מכל המוסדות בארץ שעברו לעיר אחרת במיוחד ללימודים, הם משלמים בעצמם גם שכר לימוד וגם שכר דירה והם נפגעו קשות ויש כאלו שצריכים לחזור לעזור למשפחה ולא יוכלו להמשיך ללמוד במתכונת הנוכחית בלי שם הכנסה. נרצה לבחון הפחתה של שכר הלימוד, ביטוח לאומי גם יכול לעזור, אפשר להקל בשכר הדירה על מעונות הסטודנטים".

על מה נאבקים הסטודנטים?

הזכות לוודאות ואיכות למידה - הנחיות ברורות ומסודרות להמשך הלימודים ותקופת המבחנים הקרובה - לא לקיים מבחנים באופן פיזי אם אין פתרונות תחבורה ציבורית לקמפוס. לעדכן מספיק זמן מראש לפני מבחנים. למצוא את הפתרונות לאוכלוסיות סיכון, אוכלוסיות מיוחדות, סטודנטים הורים - עכשיו ולא כשיתחילו להגיע אלפי פניות פרטניות.

הזכות לשוויון - דורשים שיוון בין כלל הסטודנטים באקדמיה – פתרונות רוחביים שלוקחים את כל מי שצריך סיוע בחשבון.

הזכות לרשת ביטחון - להקים קרן מענקים לכל הסטו' שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה ונותרו בלי רשת ביטחון.

הזכות להגינות - פתרונות עבור כל דיירי המעונות בארץ! ממשיכים לשלם כרגיל על מגורים במעונות למרות שמזמן חזרנו לבית של ההורים.