מינימליזם: האנשים שהפסיקו לצרוך בעקבות הקורונה

האם צום הקניות שנכפה עלינו בתקופת הקורונה וגרם לגמילה גם ממסעדות ובילויים - כאן כדי להישאר?

זמן צפייה: 07:04

טרנד הקיימות והמינימליזם קיבל זריקת מרץ בתקופת הקורונה, שכפתה על כולנו להיגמל מחניות וממסעדות, הקניות שלנו הפכו מרגשיות לפונקציונליות. רבים גילו שהם יכולים לבשל, לנקות, לתקן מכשיר חשמל ובעיקר להסתפק במה שיש בבית וזה לא מעט. האם צום הקניות שנכפה עלינו כאן כדי להישאר?

"ערכתי מחקר וגיליתי שברמות גבוהות של חרדה, אנשים נוטים לבזבז יותר" אומרת ד"ר ליאת הדר, חוקרת ומרצה בתחום השיווק, מתמחה בתחום התנהגות צרכנים, "לאנשים אין הרבה כסף אבל במסגרת היכולת הכלכלית אנשים יקנו יותר מוצרים יקרים כשהם בחרדה. המגמה הכללית היא דווקא לקנות יותר. אם יש לי קרייבינג למשהו שנאסר עליי בתקופת הקורונה אז אקנה אותו יותר בסוף התקופה. בדיאטה מצמצמים אכילה והקיבה מתכווצת בהתאם, אבל הצורך הנפשי עדיין שם, הוא קיים.

עוד בנושא:

לישון בחווה, להתעורר באוהל קפוא: מסע האופניים של הרווק הישראלי

ילד הפלא של הכדורגל הישראלי

"לישראלים יש צורך גדול שלא בא לידי ביטוי כי הכל היה סגור, וכעת הוא בא לידי ביטוי בצורה מוגבלת בגלל המכשול הכלכלי שבלעדיו היינו רואים הרבה יותר קניות. אני לא מאמינה בתופעה הזאת כמשהו כללי, אני חושבת שזה קורה לאנשים ספציפיים. הממצאים שאני מדברת עליהם באים בעקבות מחשבה על מוות ומשבר כלכלי, פשוט אלה שיכולים לרכוש, כן קונים. עכשיו, כשדברים נפתחו, יש עליה יפה בכל הצרכנות ואלה שלא יכולים להרשות לעצם לא קונים ומפצים את עצמם בדברים הקטנים".

רבקה ורצמן (25) מפסגת זאב החליטה לעשות שינוי לאחר הקורונה. היא עזבה את העבודה שלה והחליטה להצטמצם ולקדם את עניין כתיבת השירים שלה. "נחשפתי למינימליזם כי רציתי להיות נוודית במזרח, וראיתי שיש אנשים שעושים את זה שנים ורציתי להבין איך עושים את זה כאשר הם כמעט ולא צורכים כלום. היום אני בדרך חיים הזאת כבר שלושה חודשים ותרמתי את רוב הבגדים שלי לנערות בסיכון", היא אומרת. "החלטתי לקחת את זה לעצמי, לנסות לצמצם הוצאות ככה אני אשיג יותר דברים שאני רוצה כאשר אכניס פחות כסף. היום אני עובדת כמקליטה בבית משפט בירושלים והמשמרות שלי מאוד גמישות, ככה אני עובדת רק כמה שאני צריכה ומקדישה את שאר הזמן שלי לדברים אחרים.

"מבחינתי זה אומר שאם פעם הייתי יוצאת לעיר וקונה כל מה שבא לי, אז היום רק אם אני רוצה לקנות משהו אני אצא ואקנה אותו. אם ארצה לשבת עם חברה בבית קפה או משהו כמובן שאעשה זאת, אבל זה לא פשוט לא כל הזמן כמו בעבר. מנגד התחלתי לצאת למקומות בטבע, לחפש הנאות ללא כסף וזה מאוד ממלא אותי. • זה עדין תהליך ויש דברים שמגיעים לאט לאט אבל אני לגמרי מאמינה בדרך חיים הזאת מחוץ למרדף ואני מאמינה שגם אם יהיה לי הרבה כסף, למרות שנחשפתי לעורך חיים האלה מרצון לחסוך בכסף אני עדין אמשיך בזה, כי זה באמת עושה לי טוב".