כך התקבלה ההחלטה לצאת לדרך עם החיסון הישראלי לקורונה

מה קרה בפגישה בין רה"מ בנימין נתניהו לפרופ' שמואל שפירא, שכיהן כמנהל המכון הביולוגי בנס-ציונה - ומי אשם במחדל החיסון הישראלי? חיים ריבלין בטור מיוחד לקראת התחקיר הערב בתוכנית "המקור" (21:15 ברשת 13)

זמן צפייה: 00:43

בתקופת הקורונה התקבלו הרבה מאוד החלטות משונות - החל משיגור אנשי המוסד לרכוש מכונות הנשמה מיותרות וכלה בהחלטה שערורייתית שאת נזקיה אנחנו משלמים עד היום - לסגור את בתי הספר לפרקי זמן ממושכים בזמן שהקניונים נותרו פתוחים.

אחת ההחלטות היותר מוזרות הייתה ההנחיה של ראש הממשלה נתניהו למכון הביולוגי בנס-ציונה לפתח ולייצר חיסון לקורונה. ההחלטה הזאת, שניתנה ב-2 בפברואר 2020, התקבלה אחרי מפגש בזק בין 10 דקות, בין נתניהו לבין פרופ' שמואל שפירא, אז מנהל המכון החשאי בנס ציונה.

בפגישה החפוזה הציג פרופ' שפירא תמונה חלקית וחסרה אבל עם שורה תחתונה פנטסטית: בתוך 11 חודשים יהיה חיסון לכל אזרחי מדינת ישראל. נתניהו, שהיה להוט לצאת עם בשורה לציבור (ולעולם כולו - כלשונו) "קנה" את הרעיון והורה להזניק את רכבת החיסון שדהרה כל הדרך... לשום מקום.

כתבות נוספות:

שמואל שפירא, בנימין נתניהו
שמואל שפירא, בנימין נתניהו | צילום: המקור

בחודשים האחרונים צללתי יחד עם עומר פייגל, עמית קרפ ורפי אבולעפיה, לפרוטוקולים, אספנו עדויות ושוחחנו עם דמויות מפתח באחד ממחזות האבסורד הגדולים שהיו פה וחמקו מתחת לרדאר - אולי כי הכול התנהל בשושו בממלכת הסוד ושמה מערכת הביטחון (המכון הביולוגי בנס ציונה, ע"פ פרסומים זרים, אחראי על פיתוח וייצור נשק ביולוגי וכימי).

בתחקיר "המקור" שנשדר הערב, נראה כיצד התריעו אנשי המקצוע בזמן אמת כי ההרפתקה היומרנית של החיסון הישראלי נדונה לכישלון מהרגע הראשון. ננסה לענות על השאלה מי אחראי למחדל, שעלה לציבור מאות מיליוני שקלים ולמכון הביולוגי בפגיעה אנושה במוניטין: האם היה זה פרופ' שפירא, שהציג תמונה ורודה ולא מציאותית לראש הממשלה, או שמא נתניהו, ואח"כ גם שר הביטחון גנץ, שביקשו להציג לציבור תמונה של עשייה גם אם היה ברור להם שאין מאחוריה דבר ממשי.

 

המקור, מחדל החיסון הישראלי, הערב ב-21:15, ברשת 13