המקור, עונה 21, פרק 15: פרשת האונס במצ"ח

חוקר מצ"ח הורשע בביצוע שני מעשי אונס בחיילת ששימשה מקור מודיעיני שלו. תחקיר "המקור" חושף קטעים בלעדיים מהחקירה שמעוררים ספקות לגבי הרשעתו. בנוסף, עוסק התחקיר בשאלת עבודתם של חוקרי מצ"ח - חיילים צעירים שצריכים לבצע פעולות חקירה מול חיילים בני גילם | "המקור", לצפייה ישירה

זמן צפייה: 41:25

תגובות לתחקיר:

תגובת "הדס" (שם בדוי) המתלוננת בתיק, בשם עו"ד הילה יסקין מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים:

בפסק דינו של בית הדין הצבאי נקבע חד משמעית, כי הנאשם אשחר יגר, אנס את נפגעת העבירה בשני מקרים, בכוחניות ובאגרסיביות. פסק הדין ניתן לאחר שהתקיים הליך פלילי ממושך ויסודי, שבמסגרתו העידה נפגעת העבירה בפני בית הדין ואף עמדה בגבורה בחקירה נגדית ממושכת וקשה מצד הנאשם ובאי כוחו. חרף מאמצי ההגנה להטיל בה דופי, קבע בית הדין באופן נחרץ כי הנפגעת תיארה את האירועים כהוויתם – ללא כל ניסיון להעצים או להגזים, וכי אכן נאנסה ע"י אשחר יגר.

מנגד, ביחס לנאשם נקבע בפסק הדין כי "האמת אינה נר לרגליו, בלשון המעטה", וכי רכיבים מרכזיים בעדותו נסתרו בסתירה ישירה ומובהקת בעדויותיהם של עדים אחרים, והמדובר לא רק בעדים הקשורים בנפגעת, אלא גם בעדויות של מי שהיו מפקדיו של הנאשם ובעדויות של חברי הנאשם עצמו שסתרו את עדותו.

הטענות שהועלו בכתבה ביחס לנפגעת העבירה נטענו ע"י ההגנה במהלך המשפט ונבחנו ביסודיות ע"י בית הדין, שקבע כי אין בהן כדי לגרוע מאום ממהימנותה. יתירה מכך: בית הדין מדגיש, כי במקרה הזה אין מדובר ב"מילה כנגד מילה", מאחר שלגרסתה של הנפגעת נמצאו חיזוקים ואימותים רבים בחומר הראיות, בעוד שגרסת הנאשם "נסתרה ונפרמה לאורכה ולרוחבה". עובדות אלה ידועות ומוכרות היטב גם למערכת "המקור", אשר ליוותה את ההליך המשפטי. יש להצר על כך שבחרתם לתת במה להכפשתה של נפגעת עבירת מין ובכך לגרום לפגיעה נוספת בה ובשמה הטוב.

אשר לטענות ביחס למחדלים שנפלו באופן חקירת התיק, מטבע הדברים לא לנפגעת העבירה להתייחס לכך. עם זאת נפנה לקביעתו של בית הדין, על כך שלא מדובר במחדלים, אלא בפגמים שמשקלם זניח מתוך מארג הראיות הכולל, ודאי ביחס לראיות הרבות המחייבות את הרשעתו של הנאשם באינוס הנפגעת, וזאת מעבר לכל ספק סביר.

מצטער להיווכח שבמקום להתנצל בפני הנפגעת ולקחת אחריות על הפגיעה הקשה בה ועל הנזקים החמורים שגרם לה, ממשיך אשחר יגר להציג עצמו כקורבן ובכך להוסיף ולפגוע בה. כאמור, יש להצר על כך שמערכת "המקור" בחרה לתת לו את הבמה לעשות כן. הנפגעת שומרת על זכותה לפעול נגד כל מי שפגע בה או יפגע בה ובשמה הטוב.

תגובת דובר צה"ל:

בית הדין הצבאי המחוזי הרשיע את הנאשם בשתי עבירות שעניינן אינוס ובעבירה של מרמה והפרת אמונים. הנאשם הורשע לאחר שנשמעו עדים רבים בפני בית הדין, וביניהם נפגעת העבירה והנאשם. בהכרעת דין מפורטת ומנומקת קבעו השופטים כי נפגעת העבירה אמינה ומהימנה ומצאו לתת משקל מלא לעדותה. מנגד, נקבע כי גרסת הנאשם "בלתי מהימנה לחלוטין, מופרכת ונסתרת בראיות אחרות וכי מדובר בגרסה שקרית ובלתי הגיונית".

לאחר הכרעת הדין ובטרם נגזר עונשו של הנאשם, ביקשה ההגנה להגיש ראיה חדשה לבית הדין. בהליך חריג, בית הדין ניאות לדון בראיה החדשה ומצא בהחלטה מנומקת להותיר את ההרשעה על כנה. על הנאשם נגזרו שש שנות מאסר ועשרה חודשים, פיצויים לנפגעת העבירה על סך 30,000 ש"ח לצד עונשים נוספים. ההגנה הגישה ערעור על פסק הדין. כתב האישום בתיק הוגש לאחר חקירה מקיפה של היחידה לחקירות פנים (המקבילה הצבאית של מח"ש). במסגרת החקירה נאספו ראיות רבות ומגוונות, אשר תמכו בגרסתה של נפגעת העבירה. עם הגשת כתב האישום נעצר הנאשם עד לתום ההליכים, בהסכמת באי כוחו. ממצאי החקירה הצביעו בנוסף על התנהלות לקויה של רכזי מודיעין אחרים ושל נגד ששירת בתפקיד של קצין מודיעין מרחבי. בעקבות כך הועמדו לדין משמעתי והודחו מתפקידם כרכזי מודיעין. קצין המודיעין הודח מתפקידו ושוחרר משירות קבע בצה"ל.

לאחר סיום ההליך הפלילי, ולאור הערות בית הדין בנושא, ייבדק האם נפלו פגמים במהלך ניהול החקירה, ויילמדו לקחים לעתיד. עוד יצוין, כי בשנים האחרונות, ננקטה שורה של צעדים מערכתיים במערך המודיעין של מצ"ח, בהם חיזוק כוח האדם במערך, כך שכלל רכזי המודיעין יהיו משרתי קבע, בניית הכשרה נפרדת ומקיפה לרכזי המודיעין, תיקוף ההנחיות והנהלים, חיזוק מנגנוני הפיקוח והבקרה בכלל רמות הפיקוד ועוד.

צה"ל רואה בחומרה כל אירוע של פגיעה על רקע מיני, קל וחומר אירוע אונס חמור כפי שקרה במקרה זה. צה"ל ימשיך לפעול למיצוי הדין עם מי שייכשל בעבירות אלה.