מי אמרה "אם לא ישלמו לי, שרה תצטרך לברוח מהארץ"? | היומן של ניר חפץ, חלק ה'

לקראת הפרויקט המיוחד של המקור שישודר הערב (חמישי), רביב דרוקר מפרסם קטעים מהיומן של ניר חפץ. ובחלק החמישי: למה שרה ביטלה פגישה של בעלה עם שר החוץ הבריטי, מה תסכל את היועצת המשפטית של משרד רה"מ - ומה קרה בשיחה עם ליליאן פרץ, עוזרת הבית בקיסריה?

זמן צפייה: 00:54

ב-2010-2009 ניר חפץ שימש ראש מערך ההסברה הלאומי. תואר מפוצץ שעיקרו הוא ייעוץ תקשורת לראש הממשלה, בנימין נתניהו. חפץ, מסתבר, היה כותב בזמן אמת פתקים כמעט מדי יום. מתעד חוויות מהלשכה המעניינת במדינה. אחרי שפרש, הלך והקליד את כל הפתקים למסמך אחד - יומן ניר חפץ. הקליד ושכח. כן, מדהים ככל שזה נשמע, כשהגיע לחקירה שכח שכתב יומן.

אפשר לפקפק בשכחה, אבל יש כמה דברים שעובדים לטובת הגרסה הזאת, בעיקר העובדה שחוויות שתועדו ביומן איששו את גרסת חפץ. לכאורה, היה לו אינטרס ראשון במעלה להשתמש בחקירות ביומן כראייה מחזקת. הוא לא עשה את זה.

באחד המקרים התברר שחפץ שכח פגישה קריטית שהייתה לו עם נוני מוזס, פגישה אליה הלך בשליחות נתניהו וחזר אחריה לדווח לראש הממשלה. זה בעצם הרקע לתיק 2000. ביומן הפגישה מתועדת, אבל גם אחרי שהחוקרים ניסו לרענן את זיכרונו, חפץ לא זכר את הפגישה.

הערב נשדר בתוכנית "המקור" את הראשונה משתי תוכניות על ניר חפץ. ריאיון, הקלטות, מסמכים, ליווי דוקומנטרי של שנתיים וחצי. חפץ ואני באים ממערכת יחסים מאוד קשה, בלשון המעטה. למעשה לא היינו בקשר במשך שנים. איפשהו ב-2019 חידשנו את הקשר. לאט ובזהירות.

אני הצעתי לו שנלך על הפרוייקט הזה והצעתי גם שנשלם על האקסלוסיביות, ההקלטות, החומרים המצולמים. חשבתי שזו הזדמנות חד פעמית לפרויקט כזה. היומן הוא לא חלק מההתקשרות הזאת. חפץ לא נתן לי אותו. ספק אם היה רוצה בפרסומו, אבל הוא חלק מחומר הראיות במשפט. למעשה, הצדדים התווכחו קשות על ההכללה של היומן כראייה במשפט ואפשר להבין למה.

מדובר באחד המסמכים הכי מדהימים שקראתי. הוא פחות מיועד לקהל הרחב. יש בו יותר מדי פרטים, שמות, עובדות, עניינים שקרו לפני 12 ו-13 שנה ומחייבים הסבר ארוך כדי להבין. למי שיותר מעורה בפרטים, זה מסמך מדהים, המשולש מדיניות - פוליטיקה - תקשורת, היחסים עם עיתונאים, הכול נפרש בזמן אמת בפרטי פרטים.

לקטעים נוספים מתוך היומן של ניר חפץ

הכנות לטיסה ללונדון וברלין שמיועדת ל-24.8.09

הטיסה הייתה אמורה לצאת ב-25 באוגוסט בבוקר אבל שרה נתנה הוראה לרווח את הלו"ז כי היא רוצה זמן פרטי עם בעלה. לכן עוזי ארד ועדנה חלבני (מתאמת הביקורים של רה"מ באותה תקופה – ר.ד.) הקדימו ביום את הטיסה. שרה גם דרשה לקיים איתה בבלפור ישיבה על הלו"ז שלה והישיבה התקיימה בצהרי יום ראשון, 9.8, בנוכחות עוזי ארד, מלי אבן חן, גיל שפר, כרמל, אני, ארי הרו ונתן אשל.

עברנו עם שרה על הלו"ז והיא וידאה שהוא מרווח ושיש להם בכל מקום זמן להיות ביחד, היא וביבי ולבלות במסעדה או לצאת לסיור. למשל בלונדון היא נתנה לעוזי הוראה לא לקיים פגישה עם שר החוץ הבריטי. הפגישה הייתה רשומה בלו"ז אבל טרם תואמה עם שר החוץ ולכן עוזי אמר שזה אפשרי להימנע מקיום הפגישה.

בברלין עוזי אומר לכריסטוף, העיתונאי מדר שפיגל, שאם יפרסם פרטים מוכמנים על גלעד שליט, הוא ידאג שיפרסמו עליו פרטים בריאותיים מביכים. אחר כך הגיע מכתב תלונה אליי ואל השגרירות מעורך הדר שפיגל.

בנימין נתניהו ושרה נתניהו
שרה רצתה זמן עם בעלה | צילום: רויטרס

13.8.09, קריה, תל אביב

פגישה עם שלומית ברנע (היועצת המשפטית של משרד רה"מ – ר.ד.)

התפתחה שיחת אוף רקורד מעניינת. היא סיפרה לנו על ריבוי בקשות חריגות, שקשורות בבית בקיסריה ואשר לא היו כמותן בעבר. זה מעסיק אותה זמן רב. לדבריה, מי שמחרחר את הבעיה הזאת זה עזרא סיידוף. לדבריה, אדם מושחת, שרץ ואומר לשרה שמגיע לך לקבל כך וכך. אחר כך היא מבקשת והם נאלצים להיות "הרעים". שלומית פירטה 3 מקרים:

החשמלאי – סיידוף ביקש לקבל מסגרת של 50 אלף שקל לתיקוני חשמל בקיסריה, מסגרת של תקציב שמאושרת מראש. הסכום נראה לשלומית מופרז. מי מתקן חשמל ב-50 אלף שקל. אישרה רק 5,000 ואז הגיעו 3 הצעות. אחד מהם, טוענת שלומית, היה החשמלאי של משפחת נתניהו. לטענת שלומית, זה פתח לתשלום עבור עבודות קודמות. שלומית ביקשה שאני אגיד לנתניהו שעזרא סיידוף מסבך אותם שוב כפי שסיבך בפרשת עמדי. היא אמרה – אנחנו מנסים לרצות את רה"מ ואשתו וכל הזמן מקבלים בתגובה מסרים שאנחנו מחפשים אותם.

הגג הדולף – שלומית סיפרה שקיבלה פנייה לתקן גג דולף בווילה בקיסריה וזה נראה לה מוזר כי עכשיו קיץ. היא גילתה שההזמנה היא מאוקטובר 2008 והעבודה כנראה כבר בוצעה במרץ 2009. שלומית חוששת שזה ניסיון לשלם רטרואקטיבית על משהו שבוצע לפני בחירת נתניהו לרה"מ.

הדליפה בבריכה - שלומית סיפרה שיש לחצים כבדים לממן ממשרד רה"מ סגירת דליפה בבריכה בקיסריה. גם זה נראה לה תמוה. לכך יש לצרף דברים, שאמר לי בזמנו אייל גבאי (מנכ"ל משרד רה"מ באותה תקופה – ר.ד.) בשיחה בחדרו לפני כשבוע לפיהם זמנו במשרד קצוב. "שעון החול של כולנו הפוך", הוא אמר. משום שהוא נאלץ לא לאשר כל מיני בקשות למימון דברים בבתי רה"מ. אייל נתן כדוגמא 3,500 שקלים אחזקת בריכת השחייה בקיסריה, שהוא לא אישר.

עזרא סיידוף | צילום: חדשות 13

14.8.09, ליליאן פרץ מחדרה, עוזרת הבית בקיסריה

רוני מאנה מתקשר אליי, מספר שיש בלאגן בקיסריה. שרה רבה עם העוזרת שלה בשנים האחרונות, ליליאן פרץ מחדרה. רוני מספר ששרה לא מרימה כוס בבית ושהיא משעבדת ממש את ליליאן ושהוא רוני, מרגיע את ליליאן. עכשיו הכול התפוצץ אחרי שליליאן גילתה שהם מצאו מישהי שתחליף אותה.

רוני מספר ששרה דורשת מליליאן להחליף בגדים בין חדר לחדר כדי לא להכניס לכלוך וחיידקים וטוען שמה שליליאן יכולה לספר זה הרבה יותר מתחקיר הנעליים (התחקיר שידיעות אחרונות פרסמו בקדנציה הראשונה של נתניהו על כך שגברת נתניהו זרקה נעליים – ר.ד.). עוד הוא מספר שאצל שרה אסור לפתוח גז במטבח לטגן אז היא שולחת את ליליאן לביתה בחדרה, כדי שתטגן שם ותביא משם את האוכל המטוגן מוכן לאכילה בקיסריה.

רוני טוען ששרה וביבי טיפשים כי ליליאן בסוף תצא עם הסיפור שלה לעיתונאים תמורת כסף. כאשר אני אומר לו שזה נשמע ממש דימיוני, רוני מעלה בבת אחת על קו הטלפון את ליליאן ולסירוגין גם את בעלה השיפוצניק וליליאן מספרת ומספרת. הוא עושה זאת בלי התרעה. אני נשאר כמצוותו בהאזנה שקטה על הקו.

ליליאן מספרת איך היא צריכה להביא 4 סטים של בגדים לעבודה כי שרה דורשת ממנה להחליף בגדים במעבר מניקוי שירותים לניקוי במטבח. ליליאן סיפרה עוד ששרה כרגע משתוללת בבית מרוב כעס ולדבריה "עושה תנועות עם הגוף כמו מייקל ג'קסון".

"אם שרה ועזרא סיידוף לא ישלמו לי מה שמגיע לי", סיכמה ליליאן "שרה תצטרך לברוח מהארץ. אני אספר כל מה שהיא עשתה לי".