מה שרה ביקשה לעשות כשנולד לבעלה נכד ראשון? | היומן של ניר חפץ, חלק ז'

לקראת החלק השני בפרויקט המיוחד של המקור שישודר בחמישי, רביב דרוקר מפרסם קטעים מהיומן של ניר חפץ. ובחלק השביעי: לאיזו שיחה שרה ביקשה להאזין, מי קבע באיזה מקום תהיה שרה ברשימת המשפיעות – ומה חושבת שרה על בתו הבכורה של בעלה?

זמן צפייה: 00:42

ב-2010-2009 ניר חפץ שימש ראש מערך ההסברה הלאומי. תואר מפוצץ שעיקרו הוא ייעוץ תקשורת לראש הממשלה, בנימין נתניהו. חפץ, מסתבר, היה כותב בזמן אמת פתקים כמעט מדי יום. מתעד חוויות מהלשכה המעניינת במדינה. אחרי שפרש, הלך והקליד את כל הפתקים למסמך אחד - יומן ניר חפץ. הקליד ושכח. כן, מדהים ככל שזה נשמע, כשהגיע לחקירה שכח שכתב יומן.

אפשר לפקפק בשכחה, אבל יש כמה דברים שעובדים לטובת הגרסה הזאת, בעיקר העובדה שחוויות שתועדו ביומן איששו את גרסת חפץ. לכאורה, היה לו אינטרס ראשון במעלה להשתמש בחקירות ביומן כראייה מחזקת. הוא לא עשה את זה.

באחד המקרים התברר שחפץ שכח פגישה קריטית שהייתה לו עם נוני מוזס, פגישה אליה הלך בשליחות נתניהו וחזר אחריה לדווח לראש הממשלה. זה בעצם הרקע לתיק 2000. ביומן הפגישה מתועדת, אבל גם אחרי שהחוקרים ניסו לרענן את זיכרונו, חפץ לא זכר את הפגישה.

ביום חמישי שידרנו בתוכנית "המקור" את הראשונה משתי תוכניות על ניר חפץ (החלק השני ישודר ביום חמישי). ריאיון, הקלטות, מסמכים, ליווי דוקומנטרי של שנתיים וחצי. חפץ ואני באים ממערכת יחסים מאוד קשה, בלשון המעטה. למעשה לא היינו בקשר במשך שנים. איפשהו ב-2019 חידשנו את הקשר. לאט ובזהירות.

אני הצעתי לו שנלך על הפרויקט הזה והצעתי גם שנשלם על האקסלוסיביות, ההקלטות, החומרים המצולמים. חשבתי שזו הזדמנות חד פעמית לפרויקט כזה. היומן הוא לא חלק מההתקשרות הזאת. חפץ לא נתן לי אותו. ספק אם היה רוצה בפרסומו, אבל הוא חלק מחומר הראיות במשפט. למעשה, הצדדים התווכחו קשות על ההכללה של היומן כראייה במשפט ואפשר להבין למה.

מדובר באחד המסמכים הכי מדהימים שקראתי. הוא פחות מיועד לקהל הרחב. יש בו יותר מדי פרטים, שמות, עובדות, עניינים שקרו לפני 12 ו-13 שנה ומחייבים הסבר ארוך כדי להבין. למי שיותר מעורה בפרטים, זה מסמך מדהים, המשולש מדיניות - פוליטיקה - תקשורת, היחסים עם עיתונאים, הכול נפרש בזמן אמת בפרטי פרטים.

לקטעים נוספים מתוך היומן של ניר חפץ

1.9.2009 - 50 המשפיעות של ליידי גלובס

הבקשה של ורד רבלין רמון (עורכת ליידי גלובס באותה תקופה – ר.ד.). התנאי שהציבה שרה –  להיות מקום 8 ברשימה. אני כתבתי עבורה את הטקסט, בתיאום איתה, כלומר תוך כדי שאני מקריא לה את השאלות ומדובב אותה. אני בחרתי עבורה את אביבה שליט כאשת השנה. ביבי אמר שזה גאוני. זה יצר קשר בין שרה לבין אביבה, מאוחר יותר. בראש השנה שרה התקשרה אליה ואיחלה לה חג שמח ביוזמתי.

בנימין נתניהו ושרה נתניהו
יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו ורעייתו שרה | צילום: רויטרס

30.9.2009 - לידת הבן של נועה נתניהו רוט וסיור גיבוש הלשכה בעיר דוד

הימים ימי דו"ח גולדסטון. ב-2.10 תיפול ההכרעה בז'נבה במועצה לזכויות אדם של האו"ם. מאבק מדיני של ביבי כדי שהמועצה לא תאמץ את הדו"ח ולא תעביר אותו למועצת הביטחון או לעצרת האו"ם. כל אנשי המקצוע סקפטיים, בייחוד ממשרד החוץ, אבל ביבי נחוש ובסוף מצליח. ביום חמישי בלילה הילרי מעדכנת את ביבי בטלפון שאבו מאזן הנחה את פקיסטן – שהגישה את ההצעה למועצה לזכויות האדם – למשוך את ההצעה. הישג מדיני ענק לביבי. אבו מאזן סופג ביקורת אדירה.

ביבי ושרה היו אמורים להצטרף לארוחה של הלשכה בעיר דוד אבל אז מתברר שבתו הבכורה, נועה, נכנסה לחדר לידה ב"שערי צדק" ויש עילה אמיתית לאי הגעתו. כאן מתחילה סאגת שרה. היא מתקשרת אליי ונותנת לי הוראות להנמיך פרופיל. היא לא רוצה חגיגה סביב זה. היא אומרת שחגיגה תהיה רק כשיוולדו לה נכדים מיאיר. היא אומרת לי לא לדברר שום דבר בקשר לזה, חוץ מדבר אחד: להגיד שלמחרת יום חמישי, 1.10, ראש הממשלה ורעייתו נסעו לבקר את נועה והרך הנולד בבית החולים. היא גם אומרת לא להגיד לעיתונאים שביבי נרגש, אלא שבסך הכול התקשרו לעדכן אותו שנועה ילדה והוא דיבר איתה בטלפון ביום רביעי בלילה ושמע שהכול בסדר. כמובן שלא עשיתי זאת, אבל כן אמרתי לעיתונאים שהלך לבי"ח עם רעייתו.

מספר שבועות לפני כן פרסמה ליאורה גולדברג במעריב שביבי הופך להיות סבא. כבר אז שרה תדרכה אותי לא לשתף פעולה עם אייטמים על נועה כדי שלא תהיה לזה חשיפה גדולה.

יום אחד אני יושב בבלפור עם שרה וביבי. פתאום מקבל סמס שדורון הרן, אבא חורג של נועה, מחפש אותי. הראיתי לשרה הסמס והיא אמרה "אני רוצה להיות על הקו ולהאזין בשקט לשיחה". ניסיתי להתחמק אבל היא התעקשה: "אם אתה לא נותן לי להאזין, אל תקיים את השיחה".

בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז לליכוד בתל אביב
בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז לליכוד בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ניסיתי למשוך זמן אבל היא צלצלה אליי מספר פעמים, עד שלבסוף נשברתי. זה היה ביום שישי בצהריים. נדמה לי שביבי היה בניחום אבלים בזכרון יעקב אצל אבריאל מהמל"ל (אבריאל בר יוסף, סגן ראש מל"ל – ר.ד.). שרה הייתה בבית בקיסריה. אני ירדתי לחנייה במשה סנה, דיברתי עם דורון הרן בדיבורית ברכב שלי והסלולרי שלי היה פתוח עם שרה והיא שמעה את הקולות.

דורון הרן לכלך עליה קשות. סיפר איך היא מונעת שנים מביבי להיפגש עם נועה. סיפר על מצב נפשי לא קל של נועה. סיפר על קמצנות חולנית של שרה. אני עניתי לו ששרה מתייחסת אליי מקסים ושכדובר של רה"מ אני מסתייג מדבריו. ביקשתי ממנו לפי הנחיה מוקדמת משרה שלא ישוחח עם עיתונאים. הוא אמר שזו בדיוק הסיבה שחיפש אותי. לדבריו, הוא רצה להגיד לי שלא אשתף פעולה עם עיתונאים לגבי הלידה המיועדת של נועה כי נועה במצב לא קל. אמרתי לו שכך אעשה ושזו גם מדיניותו של רה"מ לשמור על פרטיות.

אחר כך כשסגרתי את הטלפון איתו, שרה קיללה אותו וסיפרה שמשפחת הרן ונועה מחקו אותה כי פעם בניו יורק אחרי שביבי קנה לנועה בגד חדש והוא התלכלך, אז נועה רצתה שביבי יקנה לה שוב חדש ושרה "העזה" להציע שיכבסו הבגד וישימו במכונת ייבוש. היא טענה שכל שנה הם רוצים לחגוג לנועה יומולדת אבל נועה מסרבת ורק בשנה שעברה בגיל 31, היא כן הסכימה והם חגגו לה.

כמו כן, טענה שרצתה בקשר בין יאיר ואבנר לבין נועה, אבל נועה לא רצתה. מה שכן, שרה הודתה שהיא לא מאפשרת לביבי לפגוש את נועה במשרד, אלא רק בבית, בנוכחות שרה. שרה אומרת שנועה לא רוצה לבוא אליהם הביתה, אלא רוצה לפגוש את אביה במשרד, לבד וזה לא בא בחשבון מבחינת שרה.

ניר חפץ
ניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו ועד המדינה בתיק האלפים | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

לאחר הלידה פרסמה ליאורה גולדנברג שביבי הפך לסבא. שרה שוב התרגזה. בייחוד מרגיז אותה שמופיעות תמונות של מיקי הרן (אישתו הראשונה של נתניהו – ר.ד.). גם הפעם היא אמרה כמה שמיקי מכוערת ומקומטת ואחר כך שלחה אותי להתקשר לליאורה. אמרתי לליאורה ששרה מבקשת לא לתת חשיפה גדולה לברית של הבן של נועה. התביישתי, אבל לא הייתה לי ברירה.

באותו יום סיפרה לי שרה שאחרי השיחה עם דורון הרן, שכאמור היא האזינה לה ברשותי, נשלח עו"ד דוד שימרון לשיחה נוקבת עם דורון הרן כדי להזהירו שלא ילכלך על שרה. לדבריה, השיחה בין שימרון להרן התקיימה בקפיטריה של בריכת האוניברסיטה העברית. שרה אמרה שאין סיכוי שהרן ילכלך עליה באוזני עיתונאי כי הוא קיבל אזהרה חמורה. היא אמרה ששימרון השתמש בכל מה שאמר לי דורון הרן, כלומר הם "שרפו" אותי אצלו לתמיד.