המקור: אריק שרון והאינתיפאדה השנייה | חלק 1

מאחורי הקלעים של האינתיפאדה השנייה: אנשי שרון וראשי מערכת הביטחון מדברים | 800 אזרחים ו-300 חיילים נהרגו במהלך שנות האינתיפאדה השנייה, בצד הישראלי. "מבחינת שרון, הפלסטינים היו אמורים לספור כל בוקר עשרות ומאות הרוגים", משחזר אורי שני, ראש לשכתו של מי שנתפס כזה שהצליח לחסל את הטרור. רביב דרוקר חוזר לימים בהם ישראלים פחדו לעלות לאוטובוסים, ומנסה להבין את הלך הרוח במערכת הביטחון. תחקיר המקור - חלק א'

זמן צפייה: 49:35

(49:05 דקות)

יותר מ-12 שנים חלפו מפרוץ האינתיפאדה השנייה. ארבע שנים של גיהנום, כולל עשרות פיגועי התאבדות, שהביאו למותם של 800 אזרחים הרוגים, זאת מלבד 300 החיילים שקיפחו חייהם. אך עיסוק אמיתי באירועים שהביאו לימי התופת, טרם התרחש, ודיון בפעולותיו של מי שנבחר לראשות הממשלה במהלך האינתיפאדה, אריאל שרון, לא התקיים.

אריק שרון והאינתיפאדה השנייה - חלק 2 >>

אורי שני, ראש לשכתו של שרון כראש ממשלה, מספר על עלייתו של שרון להר הבית, בסוף חודש ספטמבר 2000, אירוע שנחשב כזה שהצית את הרחוב הפלסטיני. "היה לנו יועץ אמריקאי, שטען שירושלים היא הנושא האמוציונלי המרכזי בלב היהודי- ישראלי. היינו נגד, היה נראה לנו שזה מטורף. אבל אחרי שהוא החליט, היינו שם", אומר שני.

אבי דיכטר, ראש השב"כ באותם ימים מסביר מדוע אישר את הביקור: "הערכנו שביקור של שרון בהר הבית יכול לגרום לקצת הפרות סדר, לא משהו דרמטי".

פלסטינים שורפים מחסום בירושלים באינתיפאדת אל-אקצא
פלסטינים שורפים מחסום בירושלים באינתיפאדת אל-אקצא | צילום: רויטרס

במשך שנים הואשם ראש הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, כמי שתכנן את האינתיפאדה וההסלמה. את הדברים הללו פוסל על הסף סגן ראש השב"כ דאז, יובל דיסקין. "לא מצאנו פעיל אחד שסיפר על ההכנות שערפאת עושה לעימותים הללו. במבצע 'חומת מגן' נעצרו כל אותם פעילי פת"ח בכירים, וגם בחקירתם לא נמצא אימות לטענה", מדגיש דיסקין וטוען כי "ערפאת לא תכנן את הסיפור הזה, אלא פשוט ניסה לנצל אותו כאופורטוניסט".

משה (בוגי) יעלון, מי שהיה אז סגן הרמטכ"ל, לא מסכים עם גישה זו: "לא תמצא פקודה של היטלר להשמיד את העם היהודי, וזה קרה. הוא פתח במלחמה יזומה".

"לא ניתן יהיה לעשות דבר מבלי שנכניע את ההתקוממות המזויינת הזו בכוח"

מה לגבי כוונותיה של ישראל באותם הימים? "אנחנו רוצים להיכנס לקסבות, לעשות פעולה מאוד משמעותית. להשתלט על יהודה ושומרון, ממש לשלוט. להיכנס למקומות שאף אחד לא נכנס אליהם, גם בתקופה הירדנית", חושף שני את התוכנית האמיתית של ממשלת שרון הראשונה, ומוסיף ומספר על "פגישה בבית ראש הממשלה, בנוכחות ראשי מערכת הביטחון, בה שרון אמר: 'יש לי כוונות מדיניות, אבל לא ניתן יהיה לעשות דבר מבלי שנכניע את ההתקוממות המזויינת הזו בכוח'. מבחינתו, הפלסטינים היו אמורים לקום בבוקר, ולספור הרוגים, עשרות ומאות בכל בוקר".

בינואר 2002, יותר משנה לאחר תחילת המערכה, חוסל ראש התנזים בטול כרם, ראאד כרמי. אחרי החיסול הגיע מרץ השחור, בו נהרגו 135 ישראלים בפיגועי התאבדות. לדעת אל"מ (מיל') ד"ר אפרים לביא, מי שהיה אז ראש הזירה הפלסטינית באמ"ן, היה ניתן להניח שחיסולו יביא להסלמה ומגלה: "כרמי עשה הכל, כולל בימים לפני חיסולו, כדי להניא גורמי טרור מלבצע את זממם. היה צריך להעריך שחיסולו ידחוף את אנשי פת"ח לנקום כמשוגעים".