המקור: אריק שרון והאינתיפאדה השנייה | חלק 2

בחזרה לאינתיפאדה השנייה: היציאה ל"חומת מגן" והביקורת בצבא על התנהלות שרון | האינתיפאדה השנייה מגיעה לנקודת רתיחה וישראל יוצאת למבצע "חומת מגן", כשברקע חילוקי דעות בין ראש הממשלה אריאל שרון ואנשיו, לבין הדרג הצבאי הבכיר. "חלקים בצבא לא התנהלו כצבא, לתפישת שרון", מסביר אורי שני, שהיה ראש לשכתו. יעלון, ששימש סגן רמטכ"ל, מבקר: "היה פה משחק פוליטי שלא אהבתי". רביב דרוקר יוצא למסע אל הימים הקשים, וחושף גם את השפעת ההתיישבות על פעולות הצבא. תחקיר "המקור" חלק ב'

זמן צפייה: 44:59

(44:26 דקות)

אחרי שבשבוע שעבר בחנו את האירועים מאחורי הקלעים של ימי פרוץ האינתיפאדה השנייה, באוקטובר 2000, ואת השנתיים הראשונות והעקובות מדם, תחקיר "המקור" ממשיך לחשוף מנבכי התקופה הסבוכה, והפעם: השפעתה של ההתיישבות על הדרג המדיני, יחסיו של ראש הממשלה אריאל שרון ולשכתו עם הדרג הצבאי, היציאה למבצע "חומת מגן" והמציאות שנוצרה בעקבותיו.

אריק שרון והאינתיפאדה השנייה - חלק א' >>

"מפקדי חטיבות היו נבחנים על-ידי ההתיישבות", מספר תא"ל דב (פופי) צדקה, ראש המנהל האזרחי בגדה המערבית באותם ימים. "ההתיישבות משתתפת בהערכות מצב. אורית סטרוק ונועם ארנון יושבים אצל מפקד החטיבה ואומרים: 'מספר התלונות שהוגשו על-ידי פלסטינים בגזרת גדוד X מועט, אז מסתבר שהגדוד הזה מתנהג ביותר מדי הומניטאריות'". בכנס בגבעת התחמושת, ביקש הרמטכ"ל, שאול מופז, מכל מג"ד "שעד סוף כל יום יהיו לפחות עשרה נפגעים בצד השני".

אך, גם אם מופז לא היה אומר דבר בעצמו, ראש הממשלה שרון דאג להבהיר את רצונותיו לדרגי הביניים של הצבא. "שרון היה אוסף מפקדי חטיבות לישיבה. הוא היה מוריד חליפה, מפשיל שרוולים ונותן הנחיות", מגלה צדקה, ואורי שני, ראש לשכתו של שרון, מסביר: "חלקים בצבא לא התנהלו כמו צבא, לפי תפישת שרון. שמנו לב שפקודות לא יורדות כמו שצריך עד למטה". משה (בוגי) יעלון, סגן הרמטכ"ל דאז, מבהיר: "היה פה משחק פוליטי שלא אהבתי. אני חושב שאסור לדרג המדיני להתייחס ככה לצבא".

אריאל שרון
אריאל שרון | צילום: רויטרס

"לא היה דיון על איך אנחנו רוצים לראות את הרשות כשזה ייגמר"

בסוף מארס 2002, אחרי הפיגוע הנורא במלון "פארק" בנתניה, יצאה ישראל למבצע "חומת מגן", שמטרתו המוצהרת הייתה לפגוע בתשתיות הטרור הפלסטיני. תא"ל מייק הרצוג, המזכיר הצבאי של שר הביטחון בזמן המבצע, מבהיר את הבעייתיות במהלך הצבאי: "לא היה דיון מהותי על איך אנחנו רוצים לראות את הרשות כשזה ייגמר. צה"ל לא פגע רק ביעדי טרור, אלא גם נכנס למשרדי הממשלה הפלסטינית ורוקן את תכולתם". מתי שטיינברג, ששימש יועץ לראשי שב"כ, מסכים ומוסיף: "הרס הרשות הפלסטינית משמעה - אין שלטון שם".

מבצע "חומת מגן" הוכתר כהצלחה באתוס הישראלי, אבל האם בזכותו הסתיימה האינתיפאדה השנייה? "עד חומת מגן היו לנו 450 הרוגים. אחר כך, בפרק זמן דומה, היו לנו עוד 450 הרוגים. ללמדך, שזה לא מהלך שקרה בפרק זמן קצר והשפיע מיד. לקח זמן", טוען ראש השב"כ דאז, אבי דיכטר. דן מרידור, שישב בקבינט המדיני של שרון, מציין את הקמת גדר ההפרדה, שיזם דיכטר, כרגע בעל משמעות. "אריק לא רצה גדר. הוא הבין את המשמעויות - שמה שמעבר לגדר לא שלנו - אבל בסוף הוא השתכנע".

יובל דיסקין, שהיה אז סגן ראש השב"כ, חושב שהאינתיפאדה הוכרעה על-ידי הצבא. אך אין בכך כדי להפחית מגדולתו של שרון, לטעמו. "אם יש משהו שאני עורג אליו זו המנהיגות", מקונן ראש השב"כ לשעבר, "צר לי לומר שאחרי שהוא הלך לא חשתי שיש מנהיגים שאני רוצה לשבת באוטו כשהם אוחזים בהגה".