התכתבויות בכירי המשק נחשפות: "בחודש אחד הם הרסו את המדינה"

פרסום ראשון: שבוע לאחר שביתת המחאה הגדולה, שנעצרה מיד עם הקפאת החקיקה, כעת נחשפת דעתם האמיתית של אנשי פורום העסקים על המהלכים שמובילה ממשלת נתניהו. "אוחנה אפס, בן גביר טיפש, יאיר נתניהו סכנה למדינה"

זמן צפייה: 06:24

פרסום ראשון: שבוע לאחר שביתת המחאה הגדולה במשק, שנעצרה מיד עם הקפאת החקיקה, הערב (ראשון) נחשפה במהדורה המרכזית דעתם האמיתית של בכירי המשק על המהלכים שמובילה ממשלתו של בנימין נתניהו.

בריאיונות ובהצהרות הפומביות הביעו ראשי המשק התנגדות מנומסת למהפכה המשפטית, אך בהתכתבויות הפנימיות שלהם ניתן לראות מה הם באמת חושבים על ראש הממשלה, משפחתו - והאנשים שמובילים את החקיקה.

הראל ויזל, בעלי קבוצת פוקס כתב בקבוצה הפרטית של חברי הפורום הכלכלי: "בחודש אחד הם הרסו את המדינה, המדינה בפשיטת רגל". גיל אגמון מקבוצת "דלק רכב" כתב: "אין קו עליבות שחברי הקואליציה לא חצו, מעולם לא התביישתי כך בממשלת ישראל". דוד פתאל, בעלי רשת מלונות פתאל, כתב: "אסור לעצור את המחאה, זה לא רק בג"ץ, זה 140 חוקים של שחיתות וגניבה".

דוד פתאל
דוד פתאל | צילום: יחצ

אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט, כתב: "אנחנו פורום כלכלי אבל אנחנו גם מנהיגים במדינה שדוהרת לתהום ללא מנהיג שיעצור אותה. תפקידנו ההיסטורי הוא לעשות כל שביכולתינו כדי לעצור את הנפילה לתהום... הערב צריך לנקוט פעולות משמעותיות שיבהירו את עמדתנו ושימנפו את כל הכוח שלנו, ויש לנו, לעצירת החקיקה".

איתן בר זאב מ"קניוני ביג" כתב: "זה לא ייגמר בהסכמות. צריך להמשיך בהתשה מבפנים". יזם הנדל"ן נתן חץ, מנכ"ל חברת "אלוני חץ", כתב: "אולי הם מתחילים להפנים ששום חוק 'טרהלה-לה-לה' לא יעבור, ולכן עדיף לסגת ולהרגיע". צביקה שווימר, מנכ"ל "אלקטרה", כתב: "הקסם של ביבי... המשכנתה, המחירים בסופר, מחירי הדיור, איראן. שכח הכל וכל היום יושב וחושב כמה שופטים יש בבג"ץ".

דנה עזריאלי מ"קניוני עזריאלי" כתבה: "אני מבינה שאולי אני במיעוט, אני מבינה שכולכם חושבים שאתם מבינים את המפה הישראלית הכי טוב. אני רק אומרת שאני חושבת שרוב העם לא מבין על מה מדובר. מדברים גבוה מידי". עמרי פדן, זכיין "מקדונלדס" בישראל הגיב לה: "דנה, את צודקת שחצי, אולי קצת פחות, אני מקווה, באמת מאמין לשקרים של ביבי! השאלה אם אנחנו מסוגלים אפקטיבית להגיע אליהם".

דב קוטלר, מנכ"ל "בנק הפועלים", כתב: "הבטחתי גיבוי לארנון בר-דוד, י(ח)ריב לוין - עד כאן". שחר תורג'מן, מנכ"ל קבוצת "בריל", כתב: "אגב, מי ששכח, אם ביבי יוצא לנבצרות, מחריב לוין מחליף אותו… רק אומר". על כך השיב ויזל: "הוא (יריב לוין) פשוט מוכן לשרוף את המדינה על אגו".

ליאורה עופר, יו"ר "מליסרון" כתבה על השר ניר ברקת: "לא אכזבה בכלל, הוא כל כך צפוי הטיפש הזה". גיל אגמון, בעל השליטה בחברת "דלק", הגיב: "דרעק אמיתי". חי גאליס, מנכ"ל קניוני "ביג" כתב: "סמרטוט רצפה, מנסה להיות בכוח ביבי ואין לו אפילו 2% ממה שיש לביבי. הדבר היחידי שיש לו זה כסף לבזבז".

הפגנה, מפגינים חוסמים את איילון בלילה שאחרי פיטורי גלנט
מפגינים חוסמים את איילון בלילה שאחרי פיטורי גלנט | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

פורום העסקים מאגד בתוכו את אנשי העסקים החזקים ביותר במשק הישראלי, והוא כולל טייקונים, יושבי ראש, מנכ"לים של חברות גדולות, בנקים ונדל"ן. בשבועות האחרונים הם נפגשו כמה פעמים בשבוע במטרה להביא, כפי שהגדירו זאת, להידברות. הם גם הודו שהם רוצים להביא לעצירת החקיקה, על מנת שיהיה אפשר לעשות את זה בפשרה.

הם נפגשו עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ',עם שר המשפטים יריב לוין, עם שר הכלכלה ברקת, עם ראשי האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ, וגם מספר פעמים עם הנשיא יצחק הרצוג, והבטיחו לו רוח גבית כל עוד הוא יצליח לעצור את החקיקה ולהביא את הדברים להידברות.

מפורום העסקים נמסר בתגובה: "פורום העסקים שמורכב מראשי החברות הגדולות במשק ומורכב מאנשים מכל גווני הקשת הפוליטית גאה בהתלכדותו לעצירת החקיקה לשם קיום הידברות שתוביל להסכמה רחבה בעם בטרם ביצוע שינויים כה משמעותיים. צר לנו כי קטעים שהוצאו מהקשרם וכללו בדיחות המקובלות בפורומים פנימיים הודלפו וקיבלו משמעות רצינית. הפורום ימשיך בעשייה החשובה שלו ומייחל להשגת ההסכמות, ממש כפי שקורה בתוך הפורום, על מנת להבטיח את בטחונה של מדינת ישראל והמשך שגשוגה הכלכלי".