ההחלטה הראשונה של סמוטריץ': ביטול המס על חד"פ ושתייה מתוקה

בפגישת הנהלה ראשונה של משרד האוצר, הנחה השר הנכנס להכין במהירות האפשרית לימים הקרובים צווים לביטול המס שזכה לביקורת הנוקבת ביותר מצד החרדים על הממשלה הקודמת. מוקדם יותר היום בטקס חילופי השרים אמר סמוטריץ': "יש לי מחויבות רק לכלכלת המדינה"

זמן צפייה: 01:35

שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' קיבל היום (ראשון) את החלטתו הראשונה במשרד, ובפגישת הנהלה הראשונה של המשרד בראשותו הנחה השר להכין במהירות האפשרית לימים הקרובים צווים לביטול המס על הכלים החד-פעמיים ולביטול המס על השתייה המתוקה, אשר הוחלו בממשלה היוצאת.

בפתח פגישת ההנהלה אמר שר האוצר: "יהיה בינינו שיח פתוח ומעמיק ויתקבלו החלטות מקצועיות לחיזוק הכלכלה הישראלית לטובת אזרחי ישראל כולם. הדיונים יהיו פתוחים, מקצועיים ועניינים וישמעו בהם כל הדעות ובסופם נקבל החלטות והן תמומשנה. יש לנו אחריות גדולה על הכתפיים ועבודה רבה למען אזרחי ישראל".

כזכור, העלאת המיסים על החד פעמי ועל המשקאות הממותקים זכתה לביקורות רבות שהוטחו בשר האוצר היוצא אביגדור ליברמן, בעיקר מצד המגזר החרדי, שם כינו את המהלכים הללו "גזירות", וטענו כי העלאת המיסים הייתה מכוונת נגדם, משום שבמגזר החרדי מרבים להשתמש בכלים חד פעמיים.

משקאות ממותקים בסופרמרקט
משקאות ממותקים בסופרמרקט | צילום: חדשות 13

השרה להגנת הסביבה היוצאת, תמר זנדברג, מסרה בתגובה: "הממשלה החדשה נותנת לפוליטיקה קטנונית לחרב את הסביבה והבריאות. במקום להתקדם ההחלטה הזאת מחזירה אותנו שנות אור אחורה. חוץ מאצבע בעין ביטול המס יתרום רק לזיהום ולתחלואה. אני קוראת לשרה להגנת הסביבה החדשה להתנגד נחרצות למהלך המזיק הזה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מסר: "אני מברך את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על החלטתו הראשונה במשרד לבטל את 'מס ליברמן' על הכלים החד פעמיים והמשקאות הממותקים שנועד לפגוע בראש ובראשונה במגזר החרדי. זה היה אחד ההתחייבויות שלנו שנעשה מיד מיד עם הקמת הממשלה ואני שמח על כך".

ח״כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר: "מיסים אלו לא באו לסייע לציבור אלא רק כהחלטה רעה שנועדה לפגוע בציבור ולא מקצועית. אנחנו מברכים את שר האוצר סמוטריץ שביטל מס זה, כפי שהתחייבנו בהסכם הקואליציוני. פעולה זו מביאה את מדיניות הממשלה החדשה לפעול למען האזרחים ולא כנגדם. כעת משבוטל הצו נפעל בהסברה ובחינוך בכדי לשמור את הסביבה ולצרוך משקאות בריאים".

הבהלה לחד פעמי
הבהלה לחד פעמי | צילום: צילום מסך

מוקדם יותר היום נערך טקס החילופים במשרד האוצר, ושם אמר סמוטריץ': "כשנכנסים לאוצר הדבר המרכזי זה לדעת שאני משיל מעליי כל אינטרס פוליטי, יש לי מחויבות אחת וזה לכלכלת המדינה כולה". לשאלת חדשות 13 על מחירי החשמל אמר סמוטריץ': "הבטחות צריך לקיים אבל אני נכנס למשרד מורכב ומתכוון לבחון את הנושא לעומק, לא מתחייב לשום דבר מראש. יוקר המחיה יעמוד במרכז המדיניות שלנו". לבכירי האוצר אמר השר הנכנס: "אצלי לא תצטרכו לעבוד בשבתות, רק 24/6".

טקס חילופי שרי האוצר, סמוטריץ' וליברמן לוחצים ידיים
טקס חילופי שרי האוצר, סמוטריץ' וליברמן לוחצים ידיים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אנחנו במשבר כלכלי עולמי עם אינפלציה שעלולה להפוך לדביקה", הוסיף שר האוצר הנכנס, "העלאת הריבית עלולה להכניס אותנו להאטה, לא נעשה רק דברים פופולריים אבל לאורך זמן נזכה בהערכה של השווקים והמשקיעים". כמו כן, התייחס שר האוצר לזה היוצא ואמר: "ליברמן היה שר אוצר טוב שבמאקרו כלכלה נכנס באומץ לסוגיות שונות שקודמיו לא תמיד העזו, אני אבנה את הקומה הבאה מעליו".

טקס חילופי שרי האוצר, סמוטריץ' וליברמן לוחצים ידיים
טקס חילופי שרי האוצר, סמוטריץ' וליברמן לוחצים ידיים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר היוצא ליברמן נשא גם הוא דברים, ואמר לסמוטריץ': "מחכים לך אתגרים בייצור הכנסות, בניית תקציב, תעבוד עם אנשי משרד האוצר שהם אנשים חכמים, יש פה ראש פתוח, בסוף תצטרך לקבל לא מעט החלטות בעצמך". ליברמן עקץ את סמוטריץ' מספר פעמים במהלך דבריו, בין היתר כשרמז על המפלגות החרדיות: "בלי קמח אין תורה, כדי לעמוד בדרישות השותפים החדשים שלך נצטרך הרבה קמח".