מספר דורשי העבודה עלה ב-2019; הסיכוי למצוא עבודה - קטן

לפי נתוני שירות התעסוקה, כ-161 אלף ישראלים התייצבו בלשכות בכל חודש. עיקר הגידול בדורשי העבודה אירע בי-ם. כ-20 אלף עובדים פוטרו מדי חודש, אך אחוז האבטלה נותר נמוך לעומת ממוצע ה-OECD

אדם עובד על המחשב
אדם עובד על המחשב | צילום: shutterstock

שירות התעסוקה פרסם היום (ראשון) את הנתונים והמגמות העיקריים לשנת 2019 בשוק התעסוקה הישראלי, לפיהם מספר דורשי העבודה עלה בשנה החולפת, ועיקרו נמצא בירושלים. ברחבי הארץ הגיעו ללשכות בבממוצע לחודש כ-160 אלף ישראלים, אך הסיכוי למצוא עבודה קטן ב-4%.

עוד עולה מהנתונים כי כ-20 אלף עובדים פוטרו מדי חודש, אך אחוז האבטלה בישראל, שעומד על 3.9%, נותר נמוך לעומת ממוצע ה-OECD. על פי הנתונים, בתל אביב יש את הסיכוי הגבוה ביותר למצוא עבודה, ושני המחוזות שבהם הסיכוי הנמוך ביותר הם הצפון והדרום.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"המשטר הוא האויב": נמשכת המחאה באיראן עקב ההודאה בהפלת המטוס

"באנו חושך לגרש": מחאות בבתיה"ס נגד דברי פרץ על הקהילה הגאה

לקראת הדיונים בחסינות רה"מ: כך מתכננים בליכוד לעכב את ההליך

ממוצע חודשי של דורשי עבודה המתייצבים בלשכות
ממוצע חודשי של דורשי עבודה המתייצבים בלשכות | צילום: לשכת העבודה הישראלית

בפילוח לפי משלח יד, ההבדל הקטן ביותר בין מספר דורשי עבודה למשרות הפנויות בשנת 2019, נמצא בקרב אנשי המכירות והשירותים, שלהם הייתה אפשרות למצוא עבודה בקלות יותר. לעומת זאת, ההבדל הגבוה ביותר בין מספר דורשי העבודה למשרות, היה בשני "קצוות", שישראלים הכי התקשו למצוא בהם עבודה: תחומים בלתי מקצועיים, ומשרות ניהול.

חשוב לציין כי נרשמה ירידה בשיעור דורשי העבודה אצל נשים, אך עלייה אצל גברים. במגזר המוסלמי, הנוצרי והדרוזי שיעור דורשי העבודה ממשיך להיות גבוה ביחס למשקלם באוכלוסייה. עם זאת, ניתן לראות ירידה משמעותית יותר של דורשי עבודה מהמגזר הלא יהודי ביחס לדורשי עבודה מהמגזר היהודי.

הסיכוי של דורשי עבודה למציאת עבודה
הסיכוי של דורשי עבודה למציאת עבודה | צילום: לשכת העבודה הישראלית

שינוי נוסף ניתן לזהות בקרב דורשי העבודה האקדמאים. על אף מספרם הנמוך יחסית, בין השנים 2013 ל-2019, חלה עלייה של 5% בשיעור האקדמאים מסך דורשי העבודה, עד לרמה של 15.7% בשנת 2019.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה מסר כי "על אף סביבת האבטלה הנמוכה, אנו מזהים מגמות מדאיגות בשוק העבודה בכלל ובקרב תובעי דמי אבטלה בפרט, כפי שהצגנו בדו"ח. שירות התעסוקה הכין תוכנית סיוע רחבה ומקיפה על מנת להתמודד עם מגמות אלו ובכך להימנע ממשבר שעלול לבוא".

הסיכוי של דורש עבודה למצוא עבודה לפי מחוזות
הסיכוי של דורש עבודה למצוא עבודה לפי מחוזות | צילום: לשכת העבודה הישראלית

"במסגרת התוכנית יינתנו כלים תומכי השמה כגון: סדנאות מתקדמות, אימון אישי וליווי פרטני ומקצועי. כלים אלו יינתנו במיוחד לאלה שנמצאים זמן רב יותר בתקופת האבטלה. בנוסף לכך, אנו נמצאים בתהליך טיוב השירות הניתן לאזרח בלשכות. במסגרתו אנו מדייקים את המפגש בין מתאם ההשמה עם דורש העבודה, כל זאת על מנת לתת לו את הסיוע האיכותי והמתאים במיוחד לו. בכוונתנו להוציא את התוכנית המקיפה לפועל בקרוב ובכך לשנות את כיווני המגמות שרוגשות מתחת לפני השטח".

הסיכוי של דורש עבודה למצוא עבודה לפי משלחי יד
הסיכוי של דורש עבודה למצוא עבודה לפי משלחי יד | צילום: לשכת העבודה הישראלית