בעלות של כ-15 מיליארד ש"ח: מתווה הפיצויים לעסקים ולעובדים שנפגעו מהלחימה

יותר מחודש אחרי תחילת המלחמה, מתווה הפיצויים הסופי אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, והוא כולל הקלות משמעותיות בתנאים לדמי אבטלה והשתתפות של המדינה בהוצאותיהם של עסקים גדולים. למרות הוראת היועמ"שית להקפיא את הכספים הקואליציוניים - סמוטריץ' עדיין מסרב להסיט אותם לצרכי הלחימה והסיוע לעוטף | עיקרי המתווה

זמן צפייה: 04:09

יותר מחודש מפרוץ המלחמה, מליאת הכנסת אישרה אמש (חמישי) בקריאה שניה ושלישית את מתווה הפיצויים הסופי לעסקים, לעצמאים ולעובדים שספגו פגיעה כלכלית. היקף המתווה, שוועדת הכספים אישרה פה אחד, הוא כ-15 מיליארד שקלים.

על פי המתווה, עצמאים שאיבדו הכנסות בעקבות המלחמה יהיו זכאים לפיצוי חד פעמי של עד 14 אלף שקלים, כפועל יוצא של שיעור ההכנסות שאבדו. זאת, תוך השוואה בין ההכנסות בחודשי ספטמבר-אוקטובר בשנת 2022, לבין ההכנסות באותה תקופה ב-2023.

עסקים שלא הוציאו לחל"ת את עובדיהם, יהיו זכאים להשתתפות של עד 75% מהוצאות השכר מצד המדינה, זאת כפועל יוצא של היקף הפגיעה במחזור. עובדים שהוצאו לחל"ת, כ-90 אלף בני אדם, יזכו להקלות משמעותיות בתנאים לדמי אבטלה. עם זאת, מי שהתפטר מרצונו ממקום עבודתו טרם המלחמה, לא יהיה זכאי לקצבת אבטלה מהביטוח הלאומי במשך 90 הימים הראשונים מהתפטרותו.

מתווה הפיצויים שאושר בכנסת חרבות ברזל
עיקרי מתווה הפיצויים הסופי

על פי המתווה, עסקים גדולים יזכו להשתתפות של עד 22% מהוצאותיהם מצד המדינה, בסכום של עד 1.2 מיליון שקלים. כמו כן, כלל העסקים ביישובים המפונים מקו האש בצפון ובדרום יהיו זכאים לפיצוי מלא על אובדן הכנסותיהם, כפי שקובע החוק בימים כתיקונם.

באשר למקור התקציבי למתווה הפיצויים - על אף הוראתה של היועמ"שית גלי בהרב מיארה להקפיא את הכספים הקואליציוניים ולייעד אותם לצרכי הלחימה והסיוע לעורף, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טרם הסכים להסיט לצורך כך את הכספים, שמאות מיליונים מתוכם מיועדים למוסדות החינוך החרדיים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' | צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90

השר סמוטריץ' בירך על אישור המתווה ואמר: "הבאנו בהסכמות רחבות מתווה פיצויים מקיף ורחב שיהיה לעזר לכל עובד וענף במשק בישראל".