בתגובה לרפורמה: חברת הייטק ראשונה מוציאה את כספיה מישראל

מנכ"לית חברת התוכנה "פאפאיה גלובל", עינת גז, הודיעה כי החברה תוציא את כל כספיה מישראל בתגובה לשינויים המתוכננים במערכת המשפט. גז פעילה במחאה נגד המהפכה המשפטית ונאמה בהפגנות האחרונות

זמן צפייה: 05:22

מנכ"לית חברת ההייטק "פאפאיה גלובל" עינת גז הודיעה הבוקר (חמישי) בחשבון הטוויטר שלה כי החברה תוציא את כל כספי החברה מישראל בעקבות השינויים המתוכננים במערכת המשפט. מדובר בחברת הייטק גלובלית ראשונה שמודיעה על הפסקת הפעילות בישראל.

כמו כן, חשוב לציין כי המנכ"לית, עינת גז, היא משתתפת באופן פעיל במחאה נגד המהפכה המשפטית ונאמה בהפגנות האחרונות. גז כתבה כי "בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמורקטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית בחברת פאפאיה גלובל להוציא את כל כספי החברה מישראל".

עוד הוסיפה גז: "ברפורמה המתגבשת, אין שום ודאות כי אנו יכולים לנהל פעילות כלכלית בינלאומית מישראל, זהו צעד עסקי כואב אך מתבקש". חברת "פאפאיה גלובל" היא חברת תוכנה שנוסדה ב-2016 על ידי גז עצמה, ומעסיקה מעל 750 עובדים בישראל ובעולם. החברה מוערכת בשווי של מעל 3 מיליארד דולר.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לציוץ וכתב כי "נתניהו חלש ומוביל אותנו לאסון כלכלי". חבר הכנסת זאב אלקין קרא לנתניהו: "תעצור לפני שיהיה מאוחר מדי! אמרת ש'הכלכלה זה הדת שלך'. 'רפורמת דרעי' לשינוי שיטת המשטר רק כדי להחזיר אותו לממשלה בכל מחיר נגד פסיקת בג"ץ יהרסו את ההייטק ואת הכלכלה הישראלית! תקשיב לנגיד בנק ישראל, תקשיב לכלכלנים בכירים, שאתה מינית בעבר לתפקידים חשובים, עצור עכשיו!".

אתמול חתמו מאות כלכלנים על "קריאת חירום" נגד הרפורמה המשפטית, והזהירו מ"הנזק הצפוי לכלכלת ישראל" כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות. בין החותמים על המכתב: פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, ופרופ' עומר מואב, לשעבר היועץ הכלכלי לשר האוצר יובל שטייניץ.

"אנו, מרצות ומרצים בתחומי הכלכלה והניהול", כתבו הכלכלנים בפתח גילוי הדעת, "מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית".

עוד נכתב: "הכלכלה הישראלית זוכה להערכה רבה מצד המוסדות וגופי הדירוג הכלכליים הבינלאומיים. הערכה זו הושגה בזכות מאמץ ארוך ומתמשך של ממשלות משני צידי המתרס הפוליטי, ונובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי. הערכה זו והאמון שנלווה אליה חיוניים לתפקודו ולשגשוגו של המשק הישראלי, שהוא משק קטן ופתוח המקיים היזון חוזר עם הכלכלות הגדולות בעולם".

פרופ' מנואל טרכטנברג
פרופ' מנואל טרכטנברג | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של ממשלת ישראל, ובגיוסי ההון של חברות ישראליות. פגיעה זו צפויה להתעצם לנוכח המשבר המסתמן בענף, והאפשרות שחברות הייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ לגבולות המדינה. זאת ועוד, השילוב בין פגיעה בענף ההייטק לבין פגיעה בזכויות הפרט עקב היחלשות מערכת המשפט צפוי גם להוביל לתופעה של 'בריחת מוחות' – הגירה בעלת השלכות על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל".