מנכ"ל בנק דיסקונט נגד נתניהו: "חייב לעצור מיד"

אחרי שמאות כלכלנים חתמו על "קריאת חירום" נגד הרפורמה המשפטית, רה"מ נפגש עם עשרות אנשי עסקים ואמר להם כי "בעיית המשפטיזציה בישראל היא חסם אדיר לכלכלה". עוד הוא הדגיש כי "לוין מוכן להידברות - בלי לעכב את חקיקת הרפורמה". מנכ"ל בנק הפועלים סיפר כי ביומיים האחרונים נרשמה משיכת כספים מצד משקיעים זרים ואמר: "מחיר הטעות יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה"

זמן צפייה: 01:43

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שישי) עם עשרות אנשי עסקים בכירים בישראל, וטען בפניהם כי הרפורמה המשפטית המתוכננת לא תפגע בכלכלה - אלא תזניק אותה. "בעיית המשפטיזציה בישראל היא חסם אדיר לכלכלה", אמר להם נתניהו, "הנס הכלכלי הישראלי הוא לא בזכות המשפטיזציה אלא למרות המשפטיזציה הישראלית שהיא מהגרועה בעולם המערבי".

בסיום דבריו של נתניהו, מנכ"ל בנק "דיסקונט" אורי לוין, פנה לראש הממשלה ואמר לו: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד, ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה". לדברי לוין, "אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".

מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, סיפר כי ביומיים האחרונים נרשמה משיכה של כספי פיקדונות מצד משקיעים זרים, שאינם רק מתחום ההייטק. עוד ציין קוטלר כי למרות שמדובר בהיקפים מצומצמים ולא במגמה כוללת - "הדבר עדיין מטריד". "אם הממשלה רוצה להעביר רפורמה משמעותית - עליה לעשות זאת בהידברות ובהקשבה לכל הצדדים, כשם שנעשו בעבר רפורמות במשק", הוסיף קוטלר.

מנכ''ל בנק ''דיסקונט'' אורי לוין
מנכ''ל בנק ''דיסקונט'' אורי לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בכיר נוסף שהשתתף בפגישה אמר לחדשות 13 כי במהלכה, רוב גורף של הדוברים הביעו התנגדות לרפורמה. לטענת אותו גורם, חלק מיושבי החדר ציינו שחבילת השינויים שעל השולחן אינה רפורמה משפטית אלא "שינוי משטרי שיגרום לפגיעה בכלכלה". משתתפים נוספים ציינו בהערכה לנתניהו שבעבר ידע להוביל רפורמות בהסכמה, בהדרגתיות ובשום שכל - והדגישו כי במהלך הנוכחי, "ניכרת התנהלות שונה שתוביל להקצנה חברתית ולאובדן אמון בינלאומי במשק". לדבריהם, "כרגע עוד לא נגרם נזק כבד, אך שאלות ממשקיעים בעולם מגיעות בקצב הולך וגובר".

עוד נודע לחדשות 13 כי מתוך שעתיים של פגישה, נתניהו דיבר כ-25 דקות ובשאר הזמן הקשיב לבכירי המשק. לדברי אותו גורם שלקח חלק בפגישה, "ניכר שנתניהו לא רווה נחת מהדברים ששמע". הוא טען כי בסיום הפגישה ראש הממשלה הדגיש שהוא מעוניין בהידברות על המהפכה המשפטית, והבהיר כי הוא בטוח שבסיום התהליך - הכלכלה הישראלית לא תיפגע. לפי מידע שהגיע לידי חדשות 13 מפי הגורם, המשתתפים ברובם הגדול לא השתכנעו מהדברים של רה"מ.

רה''מ בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כאמור, במהלך הפגישה רה"מ התייחס ל"נכונות להידברות" שהביע שר המשפטים יריב לוין. "שר המשפטים הביע שוב השבוע, ולכל אורך הדרך, נכונות להידברות במקביל לחקיקה ובלי לעכב אותה", אמר נתניהו. "עד כה לא שמענו שום נכונות של הצד השני לשינוי. כל שינוי ולו הקטן ביותר היה ונותר מבחינת המבקרים - 'קץ הדמוקרטיה'", הוסיף.

עוד אמר נתניהו בתחילת הפגישה: "הרמת המגף הבירוקרטי-משפטי תזניק את הכלכלה הישראלית כמו קפיץ, בין 1-2% לתל"ג. הבנק העולמי קבע שישראל מדורגת במקום ה-75 בעולם באכיפת חוזים מכיוון שלמרות שחוזה הוא חוקי ומוסכם בין הצדדים שחתמו עליו, בית המשפט יכול לקבוע שהוא לא סביר - דבר שלא קיים ברוב הדמוקרטיות בעולם".

"ההצלחה הגדולה של כלכלת ישראל היא לא בגלל המשפטיזציה אלא למרות המשפטיזציה. זה ש'הכל שפיט' זה חסם לעסקים שלא קיים בשום מקום בעולם המערבי. כל מי שמשקיע בישראל אומר את זה ויש אלפי משקיעים שלא הגיעו לישראל בדיוק בגלל זה. אתם גם יודעים עד כמה המשפטיזציה מעכבת את העסקים שלכם. לכן הרפורמה המשפטית רק תסייע לכלכלת ישראל ולעסקים בישראל".

"ההוכחה הכי טובה לכך שהמשפטיזציה מעכבת את הכלכלה היא העיכוב במשך שנים בהוצאת הגז מהמים. הצעד הזה הביא מיליארדים לקופת המדינה והביא לאזרחי ישראל ולעסקים בישראל את מחירי החשמל הנמוכים במערב. אבל הוצאת הגז מהמים התעכבה במשך שנים בגלל משפטיזציה מיותרת, אני אישית הלכתי לבית המשפט העליון ונאבקתי על הוצאת הגז. הדבר הזה הוא חסם לכלכלה. תהליכים משפטיים בישראל לוקחים כפול זמן ממקומות אחרים כי הכוח הוא בלתי מוגבל".

"הרפורמה של השר לוין תתקן את זה ותסייע לכלכלה. היא תביא את ישראל למקום טוב מאוד בין רוב מוחלט של הדמוקרטיות בעולם. עצמאות בית המשפט תישמר במערכת של איזונים ובלמים שקיימים בכל המדינות. לא רק שהרפורמה לא תפגע בכלכלה, היא תזניק אותה".

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, מוקדם יותר השבוע חתמו מאות כלכלנים על "קריאת חירום" נגד הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין, ומזהירים מ"הנזק הצפוי לכלכלת ישראל" כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות. בין החותמים על המכתב: פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, ופרופ' עומר מואב, לשעבר היועץ הכלכלי לשר האוצר יובל שטייניץ.

מאז פרסום העצומה ביום רביעי נוספו עשרות חותמים נוספים, וכעת מספר החתומים עומד על 310 כלכלנים בכירים, בהם זוכה פרס נובל לכלכלה אריק מסקין וחתן פרס ישראל לכלכלה פרופ' מנחם יערי. "הרפורמה במערכת המשפט מסכנת את הכלכלה הישראלית", נמסר מיוזמי העצומה, " ועלולה לגרום לירידה בדירוג האשראי של ישראל, לנטישת משקיעים ובריחת מוחות. מחקרים רבים כבר הוכיחו כי קיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת ללא איזונים ובלמים חזקים, עלול להוביל את המדינה לנחשלות כלכלית".