הדולר זינק, הבורסה מדשדשת - וגפני חושב ש"הכלכלה מצוינת"

יו"ר ועדת הכספים התכחש לאזהרות הכלכלנים מהמהפכה המשפטית, עד כמה ההכרזות שהכלכלה במצב "מצוין" תואמות את הנתונים במציאות? זו שאלה של נקודת מבט

זמן צפייה: 02:46

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני מ"יהדות התורה", הופיע אמש (שבת) בכנס של המפלגה לכבוד סוכות, והתכחש לאזהרות של הכלכלנים מהמהפכה המשפטית. עד כמה ההכרזות שהכלכלה במצב "מצוין" תואמות את הנתונים במציאות? זו שאלה של נקודת מבט.

כשמסתכלים מלמעלה, נכון - הצמיחה עדיין יחסית גבוהה, האבטלה נמוכה מתמיד, והשכר הממוצע עלה ב-6 אחוזים תוך שנה. אלא שבאופן יומיומי, כבר ניכרת היטב הפגיעה של המהפכה המשפטית בכיס שלנו. מאז תחילת הדיונים על החקיקה בינואר, בוועדה של שמחה רוטמן, הדולר כבר זינק ב-13 אחוז - 44 אגורות - ויחד איתו התייקרו הטיסות לחו"ל, ההזמנות ברשת ומוצרי חשמל מיובאים.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כבר קבע בעצמו שהיחלשות השקל גרמה לאחוז עד אחוז וחצי מתוך כל האינפלציה השנתית בישראל, כלומר הכסף שלנו קונה פחות. גם ההשקעות במניות מדשדשות - מתחילת 2023, המדד המוביל בבורסה עלה רק ב-3.5 אחוזים - מול 11 אחוזים בגרמניה, 12 בארה"ב, 15 בספרד ו-22 אחוז ביפן. מה הפלא שקרנות הפנסיה הסיטו חסכונות לחו"ל - ומחזיקות שיעור שיא, 42 אחוז מהכסף, מחוץ לגבולות המדינה?

גם בהייטק, קטר הצמיחה של המשק, נמשכת הצניחה בגיוסי ההון - 63% אחוזים פחות מתחילת השנה לעומת אשתקד - למרות שבארצות הברית הענף כבר מתאושש מזמן. רוב הסטרט-אפים לא נרשמים בארץ, לכן ההכנסות של האוצר מאקזיטים עלולות להיפגע בעתיד.

ח"כ משה גפני
ח"כ משה גפני | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ואפרופו המיסים - גפני התיייחס אתמול גם לדאגה הגוברת מהחור בקופת המדינה. הכול כרגיל? לא מדויק. הגירעון גדל ב-12 החודשים האחרונים ל-23 מיליארד שקלים - גבוה מהיעד השנתי. הכנסות המדינה ירדו ביותר מ-4 אחוזים, בזמן שההוצאות זינקו בקרוב ל-10 אחוזים.

בקיצור, המשק אמנם לא קורס - אבל "כלכלה מצוינת" היא לא בדיוק התיאור הנכון למצב של כולנו כרגע. ואם גפני מצטט את הכלכלנים, הם בכלל הזהירו שאת רוב הנזק נרגיש בעוד כמה שנים.