מדוע מפעל הפיס בונה פארק בסביון?

מפעל ההימורים החוקיים בישראל אישר מימון חריג של 3.7 מיליון שקלים לצורך הקמת פארק ביישוב המבוסס במרכז הארץ

נסו לחשוב רגע איך נראית סביבת המגורים שלכם. כמה פארקים רחבי ידיים יש לכם ליד הבית, כאלה מטופחים ומושקעים. בסביון ישנם הרבה כאלה, ובקרוב יהיה אחד נוסף: על שטח של 15 דונמים ביישוב המבוסס יקום בקרוב פארק הציפורים, פארק ירוק ומטופח לטובת התושבים. אנשי האלפיון העליון לא ישלמו על הפארק הזה מכיסם, אלא יזכו במימון שיגיע, בין היתר, ממפעל הפיס.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

מפעל הפיס אישר לסביון מענק של כ-3.7 מיליון שקלים להקמת הפארק, מענק חריג בכל קנה מידה. מתוך 209 פארקים שמפעל הפיס עזר להקים בין השנים 2002 ל-2011, רק 11 פרויקטים הם בתקציב של שני מיליון שקלים ומעלה. כל הפארקים עד היום הוקמו בערים ולא במועצות קטנות כמו סביון.

"המימון לפרויקט מגיע בחלקו ממפעל הפיס, חלק מתקציבי מועצה, אבל זה לא מכספי תושבים באופן ישיר", אמרה אדריכלית הפארק בשיחה עמה. "זה לא שאמרו פתאום לכולם לשלם, זה לא עובד ככה".

מפעל הפיס אמור להעביר כספים לרשויות ומועצות בהתאם לסטנדרטים שנקבעו מראש, אלא שהכללים הם ישנים ולא מעודכנים. "אנחנו המלצנו על שינויים באמות המידה, חלוקה צודקת יותר, ומתחשבת גם בפריפריה וגם באוכלוסייה הערבית בישראל", אומר יו"ר המועצה המייעצת למפעל הפיס, משה ניסים. "הנושא הזה טעון הסכמה, גם של משרד האוצר. לפי שעה אין עדיין אישור".

כך ייראה פארק ציפורים (חדשות 2)
כך ייראה פארק ציפורים (חדשות 2)

הכסף שמפעל הפיס נותן במתנה לאלפיון העליון מגיע מהשכבות הכי חלשות בחברה. זו הפריסה של מתחמי הפיס לפי אשכולות הכנסה, כשהאשכולות הגבוהים – 9 ו-10, שבהם נמצאת סביון, בכלל לא חלק מהפריסה. בסביון אין אף מתחם של מפעל הפיס.

בהוצאה מתוך ההכנסה, רואים בבירור שהעשירונים התחתונים הם קהל היעד העיקרי, והם מוציאים אחוז נכבד מההכנסה שלהם על ההימורים החוקיים של הפיס, שאחר כן מממנים את הפארק של סביון.

אבל מפעל הפיס לא לבד: מי שעוד עוזר במימון הפארק היא חברת "אפריקה ישראל" של לב לבייב, שיהיה גם אחד הנהנים העיקריים מהפארק, שנמצא מטרים ספורים מאחוזת הענק שהוא בונה בסביון. הגדר של האחוזה נמצא במרחק הליכה של פחות מחצי דקה מפארק הציפורים. "אפריקה ישראל" של לבייב מצטרפת למפעל הפיס ונותנת שני מיליון שקלים. ההנאה של בעל הבית, היא כנראה עוד בונוס על הדרך.

"הדבר החשוב הוא מי מממן את מי?", אומר דוקטור איציק ספורטא מאוניברסיטת תל אביב. "מפעל הפיס זה מס שפוגע בעניים וגם לא תמיד מחזיר להם את מלוא התמורה. אף אחד לא דואג לעניים, לאף אחד לא אכפת, רק לנצל אותם, לחלוב מהם כספים כדי לתת למי שלא חסר לו כלום".

''פיס - מס שפוגע בעניים'' (חדשות 2)
''פיס - מס שפוגע בעניים'' (חדשות 2)

אז מה אפשר היה לעשות עם הכסף הזה שהלך לסביון? באותו סכום אפשר היה לבנות אולם התעמלות בקרית מלאכי, מועדון גיל הזהב באבו גוש, תחנה קהילתית לגמילה מסמים בטבריה וגן ילדים ברמלה. כל אלה ביחד עולים 3 מיליון ו-400 אלף שקלים, פחות מההשקעה של מפעל הפיס בפארק בסביון.

הסיפור הזה מדגים את החלמאות שבמנגנון הקיים במפעל הפיס. לוקחים מהחלשים, נותנים לחזקים, בלי שקיפות או אמות מידה עדכניות. לא ברור מה גרוע יותר: אם זה נעשה בכוונה תחילה, או שהמנגנון כל כך שחוק שהתוצאה יוצאת כל כך עקומה.

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "כל רשות מקומית מקבלת מדי שנה הקצאה ממפעל הפיס על פי קריטריונים מוסכמים. סביון בחרה לנצל 2.6866 מיליון שקלים מההקצאות שלה להקמת פארק ציפורים. המלצות הדירקטוריון לשינוי אמות המידה ברשויות כפופות לאישור משרד האוצר, שעדיין לא התקבל".

מחברת "אפריקה ישראל" נמסר בתגובה: "כלל העבודות והתשלומים שבוצעו על ידי החברה בגין הפיתוח הציבורי בשכונה החדשה בסביון בוצעו על פי הסכמים כדין והם הושלמו כבר לפני מספר שנים. כל ניסיון לשרבב את שמה של החברה ובעל השליטה בה הינו חסר כל אחיזה במציאות, על כל המשתמע מכך".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר קיבל את המלצות המועצה הציבורית בעניין שינוי אמות המידה במטרה לסייע לרשויות המקומיות החלשות ולפריפריה בפרט. משרד האוצר נדהם לגלות שמפעל הפיס מצדו התנה את זאת בהקמתה של תכנית שצפויה להקצות 10% מהכנסות מפעל הפיס לרשויות החזקות בלבד".

ממועצת סביון נמסר בתגובה: "תמיכת מפעל הפיס במפעלי המועצה המקומית בסביון עומדת על חצי מיליון שקלים בשנה. המועצה צברה את הסכומים המגיעים לה במשך שנים, כך שבאמצעות המענקים שהיא זכאית להם ובתוספת כספים מתקציב המועצה ניתן יהיה להקים את הפארק שעתיד לשמש את התושבים".