בקריאה לעצירת החקיקה: ראשי המשק יציבו אוהל מחאה מול הכנסת

רבים מהבכירים בפורום, בו חברים ראשי 75 מהחברות הגדולות במשק הישראלי, היו מעוניינים להסלים את פעולות המחאה, אך בינתיים הושגה הסכמה רק בנוגע להקמת אוהל מחאה מול הכנסת ביום חמישי הקרוב

זמן צפייה: 02:10

ראשי המשק החליטו היום (שלישי) להקים אוהל מחאה ביום חמישי מול משכן הכנסת, בקריאה לעצירת חקיקת המהפכה המשפטית. רבים מהבכירים בפורום, בו חברים ראשי 75 מהחברות הגדולות במשק הישראלי, היו מעוניינים להסלים את פעולות המחאה, אך בינתיים הושגה הסכמה רק בנוגע לצעד הזה.

באוהל הזה יישבו מסביב לשעון בעלים, יושבי ראש ומנכ"לים של חברות ציבוריות ופרטיות מהגדולות ביותר במשק, בהם פייסבוק, מלונות פטאל, ישרוטל, קבוצת פוקס, חברות ביטוח, חברות השקעות, אשראי, נדל"ן ובנקים.

מחאת ראשי המשק
מחאת ראשי המשק | צילום: חדשות 13

כזכור, בפגישת ראשי המשק שנערכה אתמול הוחלט שלא להצטרף בלמחאה היום במסגרת "יום ההתנגדות". בנוסף לסיבות מובנות כמו חשש מזעם צרכני, ניצבת סיבה נוספת שמונעת מראשי המשק להכריז על שביתה, כפי שעשו בפעם הקודמת - סירובו של יושב ראש ההסתדרות, אנון בר-דוד, להודיע על שביתת עובדים.

במהלך פגישת ראשי המשק נשמעו קריאות המביעות תסכול מהתנהלותה של ההסתדרות. בענפים מסוימים ההנהלה אינה מסוגלת להכריז על שביתה ללא אישור חיצוני ולכן נדרש שיתוף פעולה בין ההנהלה והעובדים. כך למשל במקרה של הבנקים, שלא רשאים להכריז על שביתה ללא אישור המקפח על הבנקים - ולכן נדרשת במקרה זה השבתה ביוזמת העובדים. השבתה שכזו לא תצא לפועל מחר כאמור, לאחר הודעתו של בר-דוד כי לא ישבית את המשק בעקבות קידום החוק לביטול עילת הסבירות.

אחד מאנשי העסקים שנכח בפגישה אמר בסיומה: "בהסתדרות לא מבינים את גודל השעה. אנחנו עשינו שיעורי בית ונפגשנו עם פרופ' סוזי נבות, בזמן שארנון בר דוד לא התעמק בעילת הסבירות. אנו רואים סכנה למשק בזמן שבר דוד רואה את הועדים שמזוהים עם הליכוד ואת הסכם השכר שנחתם עם משרד האוצר".

בנוסף, לאחר הפגישה הזהירו בכירי המשק: "החקיקה החד צדדית תביא לנזק עצום לכלכלה הישראלית, תפרק את צבא העם, תפגע בחוסן הלאומי של מדינת ישראל, ותביא לקרע בלתי הפיך בעם". בנוסף, איימו כי "הבאת החקיקה לנקודת האל חזור באופן חד צדדי תוביל את הפורום לנקוט בכל האמצעים על פי דין, לעצירת המשק".

ההערכה היא שראשי המשק יחליטו בסופו של דבר על השבתה של העסקים שלהם, לכל הפחות באופן סמלי. ייתכן כי צעד כזה ייצא לפועל ביום אישור החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, בסוף השבוע הבא.