בכירים בהסתדרות נגד המהפכה המשפטית: "תפגע בעובדים"

בניגוד ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שלא תקף את הממשלה על המהפכה המשפטית עד כה, שורת בכירים בהסתדרות הצטרפו לעצומה עם ארגונים נוספים - ובה הביעו חשש מפגיעה בעובדים החלשים ובבתי הדין לעבודה

זמן צפייה: 01:37

מהמחאה הגוברת נגד המהפכה המשפטית בולט בהיעדרו יושב ראש ההסתדרות ארנון בר דוד, אך הערב (רביעי) דווח בחדשות 13 כי בכירים בהסתדרות הצטרפו לראשונה באופן גלוי ליוזמה התוקפת את צעדי החקיקה של הממשלה. המסר במכתב שעליו חתמו, יחד עם ארגוני עובדים נוספים, הוא שפגיעה במערכת המשפט תוביל להשתלטות על בתי הדין לעבודה ולפגיעה בזכויות עובדים.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד חתם לאחרונה על הסכם שכר חדש עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ומאז החלה המהפכה המשפטית מיעט להתבטא בעניינה. לאחרונה העלה הארגון קמפיין כללי, הקורא לאחדות בעם, והביע תמיכה במתווה הנשיא שבינתיים נזנח.

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המסר בגילוי הדעת החריג של ארגוני העובדים, הוא שהפגיעה במערכת המשפט תוביל בסופו של דבר גם להחלשת בתי הדין לעבודה, שהם אלה ששומרים כיום על זכויות של שכירים רבים, רובם מהשכבות החלשות. זאת בנוסף לסיכון שהם רואים במהלך כאזרחים - ולא בא בינתיים לידי ביטוי בהודעות ההסתדרות עצמה.

"אנו, מנהיגי עובדים ואנשי עבודה מאורגנת בעבר ובהווה החתומים מטה, מתנגדים לשינויי החקיקה שהממשלה מקדמת", נכתב. "מדובר במהלך שפוגע לא רק בדמוקרטיה אלא כחלק מכך גם בעבודה המאורגנת ובכלל ציבור העובדים בישראל - כפי שגם טוענים כל המומחים המובילים לדיני העבודה בישראל. אם המהלך יצליח, מעמדם ועצמאותם של בתי הדין לעבודה ייחלשו והם יהיו נתונים ללחצים של הממשלה. זכויות שמעוגנות כיום בפסיקה - כגון זכות השביתה, הזכות לשימוע, הגנה מפני התעמרות בעבודה ועוד - צפויות להיחלש, ואולי אף להיעלם. היכולת של ארגוני עובדים להמשיך להוביל וללוות מאבקי עובדים לשיפור תנאי העסקה ולקידום האינטרס הציבורי הרחב - תוגבל.

"אנו מצפים מהקואליציה לגנוז לאלתר את המהלך. אנו קוראים לכל ציבור העובדים בישראל - מאוגדים ולא מאוגדים - להצטרף למאבק לפני שיהיה מאוחר מדי כדי למנוע שחיקה קשה בזכויותינו ומעמדנו".

בין החותמים על העצומה - סגנו המכהן של בר דוד, תומר רזניק, סגן ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות גד רביד, ראשי ועדים בחברת החשמל וברשות שדות התעופה, התאגדות שחקני הכדורגל וגם שורה של ראשי ועדים בחברות מהמגזר הפרטי: סלקום, פרטנר, בזק אונליין, מנורה-מבטחים, פזגז ועוד.

מלבד בכירים בהסתדרות, שותפים ליוזמה ארגונים נוספים שחלקם כבר התבטאו בעבר נגד המהפכה המשפטית - כמו ראשי ״כוח לעובדים״, יו״ר ועדי הסגל האקדמי באוניברסיטאות, יו״ר ארגון הרופאים המתחמים "מרשם", יו"ר ארגון העיתונאים לשעבר יאיר טרצ׳יצקי ועוד.