בליכוד דחו את מתווה ההסתדרות: "קבלה של עמדת האופוזיציה"

הצעת הפשרה כוללת נוסח מרוכך של עילת הסבירות והקפאת החקיקה ל-18 חודשים. נתניהו, שעבר בלילה השתלת קוצב לב, אמר מביה"ח: "שלומי מצוין, מחר אצטרף לחבריי בכנסת". לפיד: "הקיצונים בממשלה החליטו לדחוף את ישראל לתהום"

זמן צפייה: 04:05

אחרי שיו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פרסם את מתווה הפשרה שלו בנוגע לעילת הסבירות, בליכוד דחו את ההצעה ואמרו כי "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד-צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעבר בלילה השתלת קוצב לב, פרסם סרטון מבית החולים שבו אמר: "שלומי מצוין, מחר בבוקר אצטרף לחבריי בכנסת". בעקבות דחיית הליכוד את הצעת הפשרה - יו"ר ההסתדרות מקיים התייעצויות על המשך הצעדים. בהסתדרות נוטים שלא להציע מתווה פשרה חלופי, אלא להכריע על בסיס תשובות הצדדים עד כה. גורם המעורב בשיחות טוען שלא התקבלה עדיין החלטה סופית, אך היא צפויה להתקבל בשעות הקרובות.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2307231939' autoplay='0' credit='רוני שצ'וצ'ינסקי' desc='דובי אמיתי בבית ההסתדרות: "טרם התקבלה החלטה על שביתה"' poster='' kid='1_khni64iz' duration='35']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307231559' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו מביה"ח: "שלומי מצוין, מחבר בבוקר אצטרף לחבריי בכנסת"' poster='' kid='1_4ne48ri4' duration='26']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-237231544' autoplay='0' credit='' desc='בליכוד דחו את מתווה ההסתדרות' poster='' kid='1_81w73bfs' duration='229']

מתווה ההסתדרות
מתווה ההסתדרות

השר דוד אמסלם אמר: "מר ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות, להזכירך אתה מייצג עובדים שרובם אנשי ליכוד שנאבקים על פרנסתם. סוגיית הרפורמה המשפטית אמורה להיות מוכרעת בכנסת ישראל - ולא במסדרונות ההסתדרות המפא"יניקית. נראה לי שהתבלבלת קצת. אתה בעצם דואג לאליטות שהפסידו את הבחירות במקום לדאוג לדלת העם. אם אתה כל כך רוצה להביא פיתרון, תדאג שהרפורמה תעבור".

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על פי המתווה של יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, החלטות שתקבל הממשלה בנושא מדיניות יהיו חסינות מפני עילת הסבירות, כמו גם החלטות על מינוי שרים וסגניהם. החלטות שרים שאינן כפופות לאישור הכנסת ימשיכו להיות מבוקרות גם על פי עילת הסבירות. בממשלת מעבר עילת הסבירות תחול על כל החלטות הממשלה. המתווה קובע כי נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים, ולפיו הממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא הסכמה של 75 חברי כנסת במהלך 18 החודשים הקרובים.

עמדות האופוזיציה, לפי שעה: במחנה הממלכתי דבקים במתווה גנץ. כלומר, הם מוכנים להגיע להסכמה על עילת הסבירות בתמורה לכך שכל חקיקה בהמשך תהיה בהסכמה, ולא רק למשך שנה וחצי - כפי שמציע מתווה ההסתדרות - או חצי שנה כפי שהציעו בקואליציה. ביש עתיד נכונים לבחון את המתווה ומתעקשים להכניס אליו גם את סוגיית ההדחות של שומרי הסף, כך שעילת הסבירות תחול עליהם ולא רק על מינויים, עניין הקפאת החקיקה החד-צדדית לשנה וחצי עשוי להיות מקובל עליהם אם כל סוגיות נוסח החוק ייפתרו.

לפיד אמר בתום הפגישה: "מדינת ישראל נמצאת ברגעים גורליים ובמאבק על דמותה ונשמתה. חובתנו לעשות כל מאמץ כדי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. אני מברך על מאמציו של יו״ר ההסתדרות, המתווה שהניחה ההסתדרות היא בסיס לשיח משותף".

מפגין על גג ההסתדרות
מפגין על גג ההסתדרות | צילום: עמר קמפלר

מובילי מחאת "כוח קפלן" מסרו בתגובה להצעת יו"ר ההסתדרות: "דרישות המחאה לא השתנו מהרגע הראשון: גניזת החקיקה והקביעה ששינויי עומק בשיטת המשטר ייעשו רק בהסכמה רחבה. פשרות שבסופן ישראל הופכת לדיקטטורה רעות יותר מהכרעה. מדובר בהצעה שכל מהותה היא החזרת העבריין דרעי לשולחן הממשלה ולא בהכרח תמנע פיטורין של שומרי סף ובכירים בשירות המדינה אם לא יתיישרו לפי גחמות של פוליטיקאים".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה: "אין פשרה על הדמוקרטיה. המתווה המונח על השולחן הוא פתח אדיר לשחיתות, לפוליטיזציה של מערכת המשפט ולהגברת הסיכון לפגיעה בזכויות אדם ולכן אסור להסכים לו".

מפגינים נגד המהפכה המשפטית בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש כינס יו"ר ההסתדרות באופן חריג "ישיבת חירום" בלשכתו, על רקע החרפת המחאה נגד המהפכה המשפטית והמשך החקיקה. הדיון ממשיך היום, וההערכה היא שבתום ישיבת החירום הוא ידרוש מנתניהו להגיע להסכמה עם האופוזיציה - או לדחות את החקיקה. במהלך הישיבה אמש צעדו מפגינים צעדו מקפלן אל בניין ההסתדרות ברחוב ארלוזרוב שבתל אביב, והפגינו מולו.

כזכור, בתחילת השבוע ראשי המשק הקימו אוהל מחאה מול משכן הכנסת, בקריאה לעצירת חקיקת המהפכה המשפטית. באוהל ישבו מסביב לשעון בעלים, יושבי ראש ומנכ"לים של חברות ציבוריות ופרטיות מהגדולות ביותר במשק, בהם פייסבוק, מלונות פטאל, ישרוטל, קבוצת פוקס, חברות ביטוח, חברות השקעות, אשראי, נדל"ן ובנקים.