המלחמה על הכיס: כיצד המשבר באוקראינה משפיע על יוקר המחיה?

צמצום הייצוא מאוקראינה בשל הלחימה ומרוסיה בשל הסנקציות הבינלאומיות, כבר החל להשפיע על הכלכלה העולמית. מחירי הנפט והפחם עלו משמעותית וכך גם מוצרי המזון. בתוך כך, משרד החוץ יאסור על אוליגרכים להחנות יאכטות ומטוסים פרטיים בארץ

זמן צפייה: 01:35

המלחמה באירופה נכנסה היום (שבת) ליומה העשירי, וככל שהיא מתארכת גדל החשש בארץ ובעולם מצמצום משמעותי בייצוא משתי המדינות - רוסיה ואוקראינה, ואיתו הצפי למחסור בחלק מהמוצרים הבסיסיים. בין היתר, עלו מחירי הנפט, הפחם ומוציר מזון רבים המופקים מחיטה ותירס שרוסיה ואוקראינה מייצאות בכמות גדולה.

בסוף השבוע האחרון חצה מחיר הנפט את רף ה-118 דולר לחבית בבורסת הסחורות של ניו יורק. מדובר בשיא מאז המשבר הכלכלי של 2008. כתוצאה מכך, תעריף הבנזין עלול להתייקר שוב כבר בסוף החודש.

גם הפחם שבר שיא של יותר מ-400 דולר לטונה אחת. 25 אחוזים מהחשמל בישראל מיוצר באמצעות פחם, כך שהתשומות צפויות להאמיר באופן דרמטי, גם בגלל הצפי לירידה בהיקף הייצוא של גז רוסי למדינות אירופה. גם מוצרי המזון על הכוונת - החיטה, התירס והאורז זינקו כולם בעשרות אחוזים לאורך החודש האחרון מה להשפיע גם על המחיר במדפים בסופר.

בתוך כך, על אף שישראל נמנעה עד כה מהצטרפות להטלת הסקנציות על רוסיה, במשרד החוץ החליטו למנוע מאוליגרכים להחנות את היאכטות שלהם ואת המטוסים הפרטיים שלהם בישראל. לא תימנע עצם הכניסה שלהם, הם יוכלו להמשיך לפעול מגבולות המדינה אבל ברמה הדקלרטיבית לא יאפשרו להם חניה לטווח ארוך.