דו"ח המבקר על ענף החלב: מחירים גבוהים, שוק מתוכנן - וחוסרים

מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על משרד החקלאות והאוצר ומהדו"ח עולה כי מחירי החלב בישראל גבוהים משמעותית מהממוצע ב-OECD - למרות ממוצע תנובת חלב הגבוה בעולם. ביקורת נמתחה גם על תכנון הענף בישראל, ורווחת בעלי החיים והפיקוח הלקוי בנושא

קרטוני חלב של תנובה בסופרמרקט
קרטוני חלב של תנובה בסופרמרקט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כשברקע עליות מחירים משמעותיות בשוק החלב, דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) מותח ביקורת חריפה על ענף ייצור החלב בישראל ומדגיש פערי מחירים גבוהים בין ישראל למדינות המערב במחירי מוצרי חלב. הדו"ח נכתב טרם העלאות המחירים שאירעו השבוע, ומהנתונים שפורסמו עולה כי מחיר ליטר חלב בישראל יקר ב-77 אחוזים מהממוצע במדינות ה-OECD.

המבקר מתניהו אנגלמן מפרט בדו"ח כיצד מחיר החלב הגולמי בישראל הנאמד בכ-62.04 אירו למאה ק"ג חלב (כ-219 שקלים) גבוה בשיעור של כ-24% מהממוצע במדינות האיחוד האירופי הנאמד בכ-50.17 אירו למאה ק"ג חלב (כ-177 שקלים), נכתב בדו"ח. בישראל 686 רפתות, מתוכן 440 באזורי עדיפות לאומית. עוד עלו בביקורת ליקויים בניהול פעילות הענף מטעם המדינה, במספר נושאים מרכזיים, ביניהם מחיר החלב, שהוא גבוה יותר מרוב מדינות האיחוד האירופי.

המחירים הגבוהים הם על אף ממוצע תנובת החלב השנתית לפרה בישראל הוא הגבוה ביותר בעולם ועומד על 12 אלף ק"ג חלב בשנה. לפי הדו"ח, המדינה מתכננת את ענף החלב בישראל לאורך כל שרשרת הייצור עוד מטרם קום המדינה. התכנון כולל פיקוח על כמויות, המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים, היקף הייבוא והמחיר לצרכן.

מוצרי חלב בסופרמרקט
מוצרי חלב בסופרמרקט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, מבקר המדינה מותח ביקורת על כך שמזה שנים ארוכות שהמדינה אינה עומדת בהתחייבויותיה לארגון הסחר העולמי לפיהן היא תתמוך ישירות במחלבות, במקום תכנון של הענף. היבט נוסף הוא רווחת בעלי החיים, בדו"ח עולה כי לפי הערכת גורמי המקצוע במשרד החקלאות, כ-20% מהרפתות בישראל נמצאות במצב חמור מאוד מבחינת רווחת בעלי חיים, אך הפיקוח בתחום זה חסר. ישנה ביקורת גם על החוסרים בחגים שעולים מחדש מדי שנה.

המבקר, מתניהו אנגלמן, המליץ כי על משרדי החקלאות והאוצר לנתח את הגורמים המשפיעים על עלויות ייצור החלב בישראל ויבחנו את הדרכים לשיפור ההתייעלות בענף - כל עוד הוא מתוכנן. זאת, במטרה להפחית את המחיר לצרכן תוך שמירה על איכות החלב.

קרטוני חלב של תנובה בסופרמרקט
קרטוני חלב של תנובה בסופרמרקט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, רק הבוקר פרסמה תנובה כי היא תעלה מחירים על מוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של 4.65% החל מיום שני הבא. זאת, בעקבות עליית מחירי המוצרים המפוקחים ב-9 אחוזים, כפי שהוסכם עם משרד האוצר, ולא ב-16 אחוזים כפי שאמור היה להיות.