דו"ח מבקר המדינה: "המדינה נכשלה במאבק ביוקר המחיה"

דו"ח מבקר המדינה קבע כי משרד האוצר כשל בהתמודדות עם יוקר המחיה - במיוחד בתקופת הקורונה. אף על פי שהכנת הדו"ח הסתיימה לפני פרוץ המלחמה בעזה - הוא עלול להיות רלוונטי אחריה, בעקבות החשש שהממשלה תתקשה לבלום עליות מחירים נוספות לאחר החזרה לשגרה

זמן צפייה: 01:46

מבקר המדינה פרסם היום (שני) דו"ח הקובע כי משרד האוצר כשל בהתמודדות עם יוקר המחייה ובתגובתו למשבר הקורונה - ועליות המחירים בעקבותיו. דו"ח זה אינו מתייחס למלחמה בעזה אך עלול להיות רלוונטי לקראת המשבר הכלכלי הצפוי: הזרמת הכספים לכיסי האזרחים, ירידת הריבית והאפשרות שהאינפלציה תעלה עשויים להתבטא בעליית מחירים כבדה.

בדו"ח נחשף כי לא הוכנה לאחר משבר הקורונה תוכנית למקרה של עליות מחירים חדות, וכתוצאה מכך, הכלים שעמדו לרשות מקבלי ההחלטות היו מצומצמים. מבקר המדינה מצא כי המדינה לא יכלה להקל על השכבות החלשות באמצעות התוספת לקצבאות כדי לפצות על ההתייקרויות למרות שהם נפגעו בשיעור הגבוה ביותר. כמו כן, הריבית שהועלתה בניסיון לבלום את האינפלציה - לא התגלגלה בסוף לחסכונות ולפיקדנות שלנו.

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זאת ועוד, הבטחת הממשלה לפרסם את רווחי המונופולים, המשפיעים על הצרכן באופן ישיר בעיקר בשוק המזון, לא מומשה, ולמרות הזינוק במוצרי מזון יסודיים כגון חמאה, הממשלה לא בחנה פיקוח עליהם. עם זאת, דו"ח מבקר המדינה אינו הטיל אחריות אישית על אף אחד משרי האוצר האחרונים.