הדילמה של הנגיד: האם הריבית תעלה בפעם העשירית ברצף?

עליית המחירים לא התמתנה, והעלאת הריבית נראית כמו צעד טבעי, אך היא תהפוך את האשראי לעסקים הקטנים למשימה יקרה במיוחד - וחלקם פשוט יקרסו. הצרה הגדולה של פרופ' ירון היא שאין כמעט רפורמות בתקציב שיורידו את יוקר המחיה - ולכן צרת האינפלציה מונחת עכשיו כמעט בלעדית במגרש של בנק ישראל

זמן צפייה: 02:09

גם החודש, למרות הריבית הגבוהה, מדד המחירים לצרכן לא ירד, וזו אולי הדילמה הכי קשה מאז תחילת כהונתו של נגיד בנק ישראל - האם פרופ' אמיר ירון יעלה ביום שני את הריבית בפעם העשירית ברצף?

ובכן, יש סיבות לכאן ולכאן. נתחיל בלמה כן, זה קל, כי האינפלציה לא יורדת. בשנה האחרונה, המדד זינק ב-5 אחוזים - בדיוק אותו שיעור התייקרות שעליו כבר דיווחו בלמ"ס לפני חודש - כך שעליית המחירים לא התמתנה. אם ההלוואות מהבנק שוב יתייקרו, וחלקנו ניקח פחות אשראי, אולי נקנה פחות ואז בחנויות ייאלצו להוזיל את הסחורה.

העלאת הריבית נראית כמו צעד טבעי גם מפני שהנגיד האמריקני, ג'רום פאוול, עשה את אותו הדבר ממש רק בתחילת החודש. אבל הפעם יש גם צד שני: סטנדרט אנד פורס - זוכרים? החברה שלא פגעה בדירוג האשראי של ישראל, כן חתכה את תחזית הצמיחה לאחוז וחצי בלבד השנה. גם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה היום על קצב נמוך של 2.5 אחוזים, ולידה הכלכלנית הראשית באוצר נראית אפילו אופטימית מדי, עם שתי עשיריות יותר.

נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: חדשות 13

בזמן האטה דרמטית כזו, כשגביית המיסים נחתכת, עוד העלאה של הריבית תהפוך את האשראי לעסקים, ודאי הקטנים מבניהם, למשימה יקרה במיוחד, וחלקם פשוט יקרסו. קבלנים יתקשו עוד יותר להשיג הלוואות לבנייה, ואפילו האבטלה, שעד היום נותרה כאן נמוכה מאוד, עלולה להרים ראש.

תוסיפו לכל זה את העובדה שהריבית עלתה כבר תשע פעמים והמחירים עדיין בהמראה - האם המכה העשירית היא זו שתביס את האינפלציה, או שאולי הסיפור הוא בכלל מחירי החיטה והנפט שזינקו בגלל המלחמה באוקראינה, ועליה הרי אין לנגיד שום השפעה?

הצרה הגדולה של פרופ' ירון היא שהוא נשאר לבד על המגרש. אין כמעט רפורמות בתקציב שיורידו כאן את יוקר המחיה - ולכן צרת האינפלציה מונחת עכשיו כמעט בלעדית במגרש של בנק ישראל.