חופש מסוכן: נערים מתפרעים בכביש

הם רוכבים על אופניים חשמליים והוברבורד במהירות וללא קסדה, מסכנים הולכי רגל וגורמים לתאונות דרכים. ב"אור ירוק" תיעדו בני נוער בכל הארץ שמשתוללים בכבישים

זהירות, בני נוער מתפרעים על הכביש: החופש הגדול כבר כאן ובני הנוער מבלים מחוץ לבית - לרוב על כלי תחבורה שונים כמו אופניים חשמליים והוברבורד. תיעוד של עמותת "אור ירוק" חושף כמה בני הנוער בחופשה מסתכנים בנסיעה על הכבישים, גורמים לתאונות - ועוברים על החוק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

באחד הסרטונים נראה נער נוסע במהירות על אופניים חשמליים כשהוא על המדרכה - ובפתאומיות ירד לכביש ועקף רכבים נוסעים, זאת מבלי להסתכל מה מתרחש על הכביש וללא נקיטת אמצעי זהירות שונים. נער אחר נסע על אופניים חשמליים סמוך למחסום הרכבת לאחר שירד, כשהרכבת הייתה קרובה לחלוף במקום.

על פי החוק, גיל הרכיבה המותר על אופניים חשמליים הוא 16 - והמהירות המירבית לנסיעה עליו היא 25 קמ"ש. על ילדים חלה חובה לחבוש קסדה, והנסיעה מותרת בשבילי אופניים או על הכביש - אלא שיש לנסוע באופן זהיר ואחראי, ולא להתפרץ לכביש ולהפתיע נהגים או הולכי רגל שמנסים לחצותו.

1,144 נפגעים בממוצע בכל חופש
1,144 נפגעים בממוצע בכל חופש | צילום: אור ירוק

מעורבות ילדים בתאונות דרכים עם אופניים חשמליים הולכת וגוברת בכל שנה בייחוד בימי החופש הגדול. על פי נתוני מכון גרטנר, 108 ילדים (0-14) נפגעו בתאונות כשרכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2016 למרות שעל פי החוק בכלל אסור להם לרכב על כלים אלה.

מדובר על עלייה של כ- 10% לעומת שנת 2015 בה נפגעו 99 ילדים ועלייה של פי 2 לעומת שנת 2015 במהלכה נפגעו 54 ילדים כשרכבו אופניים וקורקינטים חשמליים. כל מאושפז שני ב-4 השנים האחרונות בשל מעורבות בתאונה עם אופניים חשמליים, היה צעיר עד גיל 17.

 

צילום: אור ירוק

נוסעים עם הוברבורד על הכביש באין מפריע

בסרטונים נראים בני נוער שצולמו רוכבים על רולרבליידס כשהם אוחזים בחלקה האחורי של מכונית נוסעת על הכביש. היו גם כאלה שנסעו במכונית בעצמם, ביצעו עקיפה מסוכנת ופרועה בכביש מהיר, והוציאו חלק מגופם מחלונות הרכב.

בתיעוד נוסף נראים מספר ילדים רוכבים על הוברבורד ונוסעים במהירות על מעבר החצייה, כשרכבים חולפים כמעט ודורסים אותם. בסרטון אחר אף נראה ילד רכוב על הכלי מתנגש במכונית חולפת וילדה שנוסעת על הוברבורד ומועדת על הכביש. אף אחד מהרוכבים לא חובש קסדה.

 

צילום: אור ירוק

החוק קובע כי גיל המינימום לרכיבה על הוברבורד עומד אף הוא על 16 וכי המהירות המירבית המותרת לנסיעה היא 13 קמ"ש. במקרה כזה, על כל רוכב לחבוש קסדה - והרכיבה על הכלי מותרת רק על המדרכה.

12 ילדים נהרגים בכל חופש גדול בתאונות דרכים

מניתוח נתונים של עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, עולה כי בממוצע בכל חופש גדול (בחודשים יולי ואוגוסט) נפגעים בממוצע 1,144 ילדים ובני נוער (0-19) בתאונות דרכים. מהנתונים עולה כי 12 ילדים ובני נוער נהרגים בממוצע בכל חופש גדול, 82 ילדים ובני נוער נפצעים באורח קשה.

בחופש הגדול בשנה שעברה, נהרגו 12 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים לעומת 10 שנהרגו בחודשים המקבילים בשנת 2015 - עליה של 20%. אוגוסט הוא החודש שבו נפגעים הכי הרבה ילדים ובני נוער בתאונות דרכים מכל חודשי השנה. בכל שנה נפגעים בממוצע 600 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים במהלך חודש אוגוסט.

"בכל קיץ יותר מדי ילדים נפגעים בתאונות דרכים שניתן היה למנוע", מוסר ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק. "הגיע הזמן שהמדינה תפסיק להאשים את הילדים ותיקח אחריות. חייבים להגביר את המודעות בקרב הילדים וההורים לסכנות שהאופניים החשמליים וההוברבורדים מציבים בפניהם ובמקביל פקחי הרשויות חייבים לסייע לשוטרים לאכוף את החוק כדי לצמצם את מספר הילדים הגבוה שנפגעים בתאונות דרכים".