נציג מבקר המדינה בכנסת: "מערכת הבריאות חולה והכל בה מצוי טלאי על טלאי"

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת דנה במצוקת האשפוז במחלקות הפנימיות בבתי החולים, כפי שהועלתה בדוח מבקר המדינה. במהלך הדיון תקף המשנה למנכ"ל מבקר המדינה את מערכת הבריאות בשורת הבעיות. בתגובה לזה האשים מנכ"ל משרד הבריאות את משרד האוצר באסטרטגיה בצמצום תקציב הבריאות

רופאים בניתוח
רופאים בניתוח | צילום: רויטרס

חילופי האשמות הבוקר (רביעי) בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בדוח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על מצוקת המחלקות הפנימיות בבתי החולים בארץ. המשנה למנכ"ל מבקר המדינה, בועז ענר, האשים את מערכת הבריאות בשורת בעיות אך מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, האשים בתגובה את משרד האוצר באסטרטגיה ארוכת שנים במסגרתה מצומצם תקציב הבריאות.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של חדשות 10 »

"מתמחים לא רוצים לעבוד במחלקות הפנימיות"

במהלך הדיון אמר ענר: "המערכת חולה והכל בה מצוי טלאי על טלאי". ענר הזכיר את מצוקת כוח האדם של הרופאים, והאשים בכך את המחלוקות הארוכות בין משרדי האוצר והבריאות שאינן מוכרעות. כך לדבריו, תוכניות, הצעות ורעיונות של משרד הבריאות להקלת מצוקת האשפוז והמחסור ברופאים אינן מובאות להכרעת הממשלה. "מחלוקות בין משרדי ממשלה שאינן מוכרעות במשך שנים היא רעה-חולה, ומי שמשלם את המחיר הוא הציבור", ציין ענר.

ד"ר גמזו עצמו האשים את משרד האוצר בכך ואמר: "בעשר השנים האחרונות המצב כבר הגיע לעצירה ובלימה של כל המשאבים. עצרו הכל: תקנים, מיטות, ציוד. ולכן בתי החולים נאלצו לתמרן בתקציב, ואילו והממשלה עוצרת בציניות כל טיפול", אמר גמזו. על האשמות אלו יענה בהמשך סגן שר האוצר, יצחק כהן.

הדיון מתקיים על רקע פרסום דוח מבקר המדינה לפני כחודש בו מתייחס לינדנשטראוס למצוקת האשפוז הקשה בבתי החולים בישראל. בממצאים החמורים שהוא פירסם, התייחס המבקר למחסור במיטות האשפוז, לעומס הכבד על הרופאים ואנשי הצוותים הרפואיים, לאי יישום החלטות שכבר התקבלו בנושא ולמחלוקות בין משרדי הבריאות והאוצר שמונעות פתרונות למשבר.

לפי ממצאי המבקר, התפוסה במחלקות הפנימיות בישראל מגיעה לעיתים ל-171% ולכן בתי החולים נאלצים לאשפז מטופלים במסדרונות ובחדרי אוכל. "תנאי אשפוז אלו פוגעים בכבודם ובפרטיותם של החולים, וקיים חשש שבכמה מקרים אף בבריאותם", כותב לינדנשטראוס. הוא הוסיף כי התפוסה במחלקות האשפוז בישראל עומדת על 95%, כאשר ביתר מדינות ה-OECD היא עומדת על 75% בממוצע.

"חולים נאלצים לטפל בכמות חולים הגבוהה ב-88% מהתקן"

בדוח שהניח על שולחן הכנסת ציין מבקר המדינה גם את בעיית כוח האדם במחלקות הפנימיות. הוא כתב כי רופאים נאלצים לטפל בכמות חולים הגבוהה ב-88% מהתקן. "לפיכך הרופאים המעטים במחלקות פנימיות מסוימות כורעים תחת הנטל", הסביר המבקר. לדברי לינדנשטראוס, בגלל העומס הכבד על הרופאים קיים חשש שהם לא תמיד קשובים לצרכי החולים ואף עושים "קיצורי דרך" ומקבלים החלטות שגויות.

לדברי המבקר, בעקבות התנאים הקשים מתמחים אינם מעוניינים לעבוד במחלקות הפנימיות וישנם בתי חולים שכמעט ואינם קולטים מתמחים בתחום זה. לפיכך נוצר מצב שבו מתמחים נאלצים לבצע לעיתים למעלה מ-10 תורנויות בחודש, כאשר כל אחת מהן היא בת 26 שעות. "עולה חשש שעומס העבודה המוטל על המתמחים במחלקות הפנימיות פוגע ביכולת השיפוט המקצועי שלהם, וכן עולה חשש שתכיפות התורנויות ועומס העבודה אינם משאירים לרופאים המתמחים די זמן להתעדכן בחומר מקצועי", מזהיר לינדנשטראוס.

בפרק הסיכום של הדוח הוא כתב כי "עקב עומס העבודה ההולך וגדל המוטל על הצוותים הרפואיים במחלקות הפנימיות, יש חשש שהטיפול שמקבלים החולים במחלקות הפנימיות עלול להימצא רשלני". עם זאת, לינדנשטראוס לא שכח לשבח את הצוותים הרפואיים והסיעודיים שפועלים לדבריו בתנאים קשים. הוא קורא לצמצם באופן דחוף את אחוז התפוסה בבתי החולים ל-95%-85%, וקובע כי אם המחלוקות בין משרדי הבריאות והאוצר לא יוכרעו - יש להביא את העניין אל השרים הממונים ואף לראש הממשלה.

בית חולים ריק
בית חולים ריק | צילום: חדשות 10 צילום מסך

"ליצמן מכשיל את המו"מ"

את משרד הבריאות ייצג בפני הוועדה סגן השר, חבר הכנסת יעקב ליצמן. ליצמן זכה אתמול לקיטונות של ביקורת מצד בכירים במערכת הרפואית וגם מצד עמיתיו לכנסת. מנכ"ל קופת חולים כללית, אלי דפס, אמר כי ליצמן עוסק בנושא קיצור משמרותיהם של הרופאים המתמחים על מנת להכשיל את המשא ומתן בין האוצר לרופאים.

"למה צריך לדון דווקא בזמן שביתה בדבר כל-כך מורכב, כמו קיצור תורנויות ל-20 שעות, נושא שלא דנו בו מאז קום המדינה? זה מתכון נפלא לתקוע משא ומתן", הוא קבע. "אם רוצים שינוי אמיתי, צריך להחריג את הנושא מהמשא ומתן, ולמנות ועדה עם ראשי המערכת שתדון בו חצי שנה או שנה. אבל כרגע, אפילו המערכת לא מגובשת בתוך עצמה על הפתרון הראוי ואיך נכון לעשות את זה. אז מה בוער? מה קרה פתאום?"

לליצמן היסטוריה ארוכה של סכסוכים עם אנשי המערכת הרפואית, למרות שהוא מכהן רק כשנתיים בתפקיד סגן שר הבריאות. לפי הוראתו, תינוקת שמתה מוות מוחי בבית החולים שניידר המשיכה לקבל טיפול נמרץ כאילו מדובר בחולה שעשויה להתאושש. "אני לא מתערב ברפואה", טען אז בתוקף ליצמן בראיון לתוכנית "המקור".

לאחר מכן הוא התערב בפרשת האם המרעיבה. גורמים בכירים במערכת הבריאות אמרו כי בעקבות התערבות זו, כאשר מגיעה לבתי החולים בירושלים משפחה חרדית  וקיים חשד שמדובר בתוצאה של אלימות במשפחה - מעדיפים שלא לדווח למשטרה. טענות נוספות מדברות על כך שליצמן משקיע את מרבית זמנו בקידום תורים של מקורביו. בסיכומו של דבר אומרים רופאים בכל הדרגים כי "ליצמן אינו מתאים לכהן כסגן שר הבריאות". ליצמן העדיף שלא להגיב לטענות.