דיון חירום בוועדת הבריאות: "מסרבים לדון בבעיות האמיתיות של הרופאים"

בעוד המשבר עם הרופאים נמשך התכנסה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לדיון מיוחד. "איש אינו מעוניין בשביתה", אמר סגן שר הבריאות בוועדה. יו"ר ההסתדרות הרפואית טען מצידו כי מתעלמים מהסוגיות האמיתיות וח"כ אחמד טיבי הציג תלוש משכורת של רופא מהפריפרייה: 8210 ש"ח עבור 10 תורנויות בחודש

שביתת הרופאים
שביתת הרופאים | צילום: חדשות 10 צילום מסך

(51 שניות)

ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת התכנסה היום (רביעי) לדיון פגרה מיוחד על שביתת הרופאים. "האוצר מסרב לדון בבעיות האמיתיות", טען יו"ר ההסתדרות הרפואית, דוקטור לאוניד אידלמן בדיון. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן אמר כי איש אינו מעוניין בשביתה.

בדיון לקחו חלק נציגי ההסתדרות הרפואית, הממונה על השכר באוצר, סגן שר הבריאות ובכירי קופות החולים. הצדדים דנו באפשרויות העומדות בפניהם על מנת לקדם את המשא ומתן בין נציגי הרופאים למשרד האוצר, על מנת להשיב את מערכת הרופאה הציבורית לעבודה תקינה.

"צפיתי שהרופאים יבצעו את המהלך הזה והתרעתי על כך לפני זמן רב", אמר סגן שר הבריאות בדיון. ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) הציג בדיון תלוש משכורת של רופא בפריפרייה, לפיו ביצע 10 תורניות בחודש והרוויח 821 שקלים לתורנות.

במהלך השבועות האחרונים השביתו הרופאים מחלקות ולעיתים בתי חולים שלמים למשך שעות ארוכות. זאת על מנת להביא לשיפור בתנאי העסקתם ובתנאי אשפוז החולים. על מנת למזער את ההפרעה לטיפול באזרחי המדינה משביתים הרופאים בכל שבוע אזור אחר בארץ, או לחילופין מחלקה מסוימת בכל רחבי הארץ.

מאבק מתמשך - ללא תוצאות

בשבוע שעבר הצטרפו למאבק גם קופות החולים. במסגרת השביתה הושבתו מרפאות קופת חולים "כללית" ברעננה, הרצליה, כפר סבא ונתניה. במחוז הדרום היו אלה המרפאות בבאר שבע, בקריית גת, בנתיבות, באשקלון ובשדרות. אל קופת חולים "כללית" הצטרפו גם מרפאות קופת חולים "לאומית" במחוז ירושלים. גם מרפאות החוץ שמדרום לתל אביב וגם אלו שבבית החולים איכילוב הושבתו במהלך השבוע שעבר.

ראשי המאבק דורשים בראש ובראשונה את העלאת שכרם של כל הרופאים הציבוריים בארץ ב-50%. זהו סלע המחלוקת העיקרי בין הצדדים, כיוון שבאוצר מסרבים לדרישה זו. "אנחנו רוצים להגיע להסכם, אבל רק לכזה שיהווה בשורה לבריאות הציבורית, לא תיקונים קוסמטיים. אנחנו מנהלים משא ומתן לשם המשא ומתן. בינתיים השגנו רק תיקונים קוסמטיים", אמר ד"ר ליאוניד אידלמן, יושב ראש הסתדרות הרופאים.

נקודת מחלוקת נוספת בין הצדדים היא הוספת תקנים לצוות רפואי בבתי החולים. לטענת הרופאים אין מספיק אנשי מקצוע המטפלים בחולים, ועל כן האחרונים לא זוכים לטיפול ראוי. "בעשר השנים שבהן נמנעו משביתות, ייבשו את מערכת הבריאות. נכון להיום, צריך לחכות חודשים לניתוחים, שעות לטיפול או ביקור אצל רופא", הסביר ד"ר אידלמן.