העיצומים ב"קווים" יצאו לדרך, חלק מהנהגים מסרבים להשתתף

בחלק מהאוטובוסים של חברת התחבורה הציבורית לא גובים כסף בשל הסכסוך בין ההנהלה לוועד העובדים. אחרים מסרבים לציית להוראת הוועד. "זה לא חוקי, ועד העובדים עדיין לא הוקם", הסביר אחד מהם. ח"כ יחימוביץ' הצטרפה לאחד האוטובוסים: "הנהגים מרוויחים 31 שקלים לשעה, ואין להם זמן אפילו לעצור לשירותים"

קו 55 של קווים
קו 55 של קווים | צילום: חדשות 10

העיצומים המקוריים בחברת התחבורה "קווים", שיזמו עובדי החברה בשיתוף ארגון "כוח לעובדים", יצאו הבוקר (שני) לדרך - אבל עם מספר מקרים בהם סירבו הנהגים להעלות נוסעים בחינם לאוטובוסים.

בוועד עובדי החברה אמרו כי מכל הידוע להם, ה"מרד" של הנהגים מתנהל רק בקווים 55 ו-56 הנוסעים מתל אביב לפרבריה המזרחיים, אור יהודה ומסוף לשכת הגיוס. עם זאת, מהנהלת החברה נמסרה תמונה הפוכה לחלוטין, לפיה 246 נהגים בלבד מתוך 1,600 (15.4 אחוזים) - כולל אחד מתוך 400 ב"אשכול" הצפוני הכולל את עפולה, נתניה, חדרה והעמקים - עשו כדברי הוועד.

בנסיעה אחת בקו 56, אמר הנהג לחדשות נענע10: "אין דבר כזה, ארגון העובדים לא הוקם". לשאלתנו, הסביר הנהג: "מה שהעובדים מנסים לעשות זה לא חוקי. אם אתה נופל באוטובוס ולא שילמת, אין לך ביטוח".

עם זאת, בהנהלת החברה ובוועד העובדים עדכנו כי רוב הנהגים אכן הצטרפו לעיצומים, ואינם גובים כסף. בעלונים שחולקו אתמול לנוסעי האוטובוסים, נאמר כי הצעד נועד לפגוע בהנהלה ולא בנוסעים, אם כי נרמז כי ייתכן ובהמשך יינקטו צעדים חריפים יותר, "במידה וההנהלה לא תתעשת". בהנהלה, בתגובה, מתחו ביקורת על העובדים וטענו כי הם דורשים שכר הגבוה פי 2 מהממוצע במשק.

מי שקפצו על ההזדמנות, או יותר נכון על האוטובוס, היו חברי כנסת מטעם סיעת העבודה המזוהים עם מאבקים חברתיים. שלי יחימוביץ' הסבירה בעמוד הפייסבוק שלה: "נוסעי האוטובוסים הם חיילים, סטודנטים, עניים, קשישים, עולים, תלמידים ועוד הרבה אנשים שבדרך כלל עובדים מאוד קשה ומרוויחים מאוד מעט. מצבם של הנהגים גרוע לעתים קרובות מזה של הנוסעים".

יחימוביץ' פירטה: "הנהגים עובדים עבודה פיזית קשה מאוד עם אחריות ענקית. שכרם הממוצע הוא 31 שקלים לשעה, פחות משל אחרים. המשמרות הן תעלומה, ורק בבוקר מודיעים באיזו משמרת תשובץ, כמה ואיפה תעבוד. לעתים קרובות אין מקום לשרותים. וגם אין זמן. פקק פלוס עצירה לשרותים כבר יביאו אותך לקנס על איחור. כשנוסע מתלונן - נהג מקבל קנס, בלי הזדמנות להגיד את הצד שלו. זה מאוד משתלם לחברה. גם כי הקנס הולך לכיס שלה, וגם כי שלושה חודשים בלי קנס מזכים את הנהג בבונוס - שהחברה מעדיפה להימנע מלתת.

"840 נהגים כבר התארגנו, וזה כרוך בלא מעט אומץ לב, אל מול הנהלה שפיטרה וזימנה לשימועים את מנהיגי ההתארגנות וניסתה להקים ועד פיקטיבי מטעמה", הוסיפה יושבת ראש העבודה לשעבר. "עכשיו כשמדובר ביותר מחצי מהעובדים, אין להנהלה ברירה אלא לנהל אתם, כארגון יציג, משא ומתן. אבל זה מו"מ בכאילו. הוא לא ממש זז".