הקמפיין נגד השמנת ילדים יוסר: "מעודד התעללות"

במשרד הפרסום שהציג את הקמפיין מעורר המחלוקת יסירו הלילה את השלטים הפוגעניים, אך הבעיה נשארת: רבע מהילדים סובלים מהשמנת יתר. אלא שלצד העלאת המודעות, הייתה התעלמות מהסיבות להשמנה. "הרבה מהילדים שצורכים מזון באופן מוגבר, עושים את זה גם מסיבות רגשיות", מסבירה פסיכולוגית. "זה כמו כדור שלג", מודה בן 14 שסבל מהשמנה

קמפיין נגד השמנה
קמפיין נגד השמנה | צילום: דף הפייסבוק של חיים כהן

את השלטים של הקמפיין נגד השמנת יתר בקרב ילדים מחר בבוקר לא תראו ברחבי הארץ. המטרה הייתה טובה אבל הביצוע עורר סערה. "אין מה לעשות. כשמציפים בעיה כזו, אז הבעיה כואבת", אומר רובי ברזני, יוזם הקמפיין, בעל משרד הפרסום ברזני-לוי. "כשאתה מדבר על ילדים שמנים, ז זה קשה לילדים שמנים. אין מה לעשות".

למרות הכוונות הטובות, אם תשאלו את ניקיטה שחמטוב, בן 14, הקמפיין הזה פגע בו אישית. "אני חושב שהקמפיין הזה מאוד פוגעני. הוא פוגע בילדים רבים. אני מבין את המטרה שלהם שהם רוצים להפסיק את השמנת היתר, אבל זה יכול לעודד ילדים אחרים להתעלל יותר בילדים עם בעיית השמנה", הוא מסביר.

הפרסומות הפוגעניות אמנם יוסרו הלילה, אבל הבעיה שהעלו לסדר היום, עדיין פה - אחד מכל ארבעה ילדים בישראל סובל מעודף משקל. "השמנה מוגדרת היום כמגיפה עולמית", טוענת נאוה רוזנפלד, דיאטנית קלינית.

כיום, ישקאל נמצאת במקום הראשון בעולם בצריכת משקאות ממותקים. משרד החינוך אמנם אסר על קפיטריות נאסר למכור ממתקים, חייב למכר כריכים בריאים, אבל בדיקת חדשות 10 גילתה שכוחות השוק חזקים מכל חוזר מנכ"ל. בורקסים, צ'יפס ושניצל וממתקים יש - סלט אין.

אך הבעיה גם רחבה יותר. "אני קצת השמנתי בכיתה ו' ואחר כך ילדים החלו לרדת עליי", מתאר ניקיטה. "הייתי במצוקה ולא ידעתי מה יקרה. ואז פניתי לאוכל והמשכי לאכול. זה כמו כדור שלג. זה גרם לי יותר ויותר נזק לנפש".

"צריך לזכור שהרבה מהילדים שסובלים מהשמנה וצורכים מזון באופן מוגבר, עושים את זה גם מסיבות רגשיות של תסכול, של שעמום, ולא רק משום שהם צורכים מזון קלוקל", מסבירה ענת סקרה-אטר, פסיכולוגית קלינית, מכללת לוינסקי. "הקמפיין לא נגע בזה. הוא בעצם מאשים את הילדים רק באכילה שהיא לא מאוזנת".