רופאים על הקרוס-פיט: "שיטה מסוכנת מאוד"

ביקורת קשה נגד שיטת האימון שכבשה את ארה"ב ועכשיו גם את ישראל. "יכולה לגרום לאי ספיקת כליות קשה עד לדיאליזה", אמרה רופאת ספורט, פרופ' נעמה קונסטנטיני. המתאמנים בשלהם: "זה כיף ומביא תוצאות"

אימון "קרוס-פיט"
אימון "קרוס-פיט" | צילום: חדשות 10

שיטת האימון האינטנסיבית "קרוס-פיט", שכבשה את ארצות הברית ועושה את אותו דבר היום בישראל, נמצאה "מסוכנת מאוד", כך טוענים רופאים אמריקאים.

קרוס-פיט הוא אימון אינטנסיבי מאוד, מגוון ובעצימות גבוהה מאוד. האימון משלב בין היתר הרמת משקולות, ריצה עם שקי חול, עליות מתח, הרמת צמיגים כבדים, קפיצה בחבל, עמידות ידיים, שכיבות שמיכה וטיפוס בחבל, וכל זה בזמן קצר יחסית.

(3:27 דקות)

"אני מתלהבת מזה מאוד ואני כל פעם רוצה לבדוק מה עוד אני יכולה להרים ומה עוד אפשר לנסות. האם אפשר גם להרים את הספה בבית?", אמרה הילה זבדצקי, אחת המתאמנות בשיטה.

"זה יכול להיות הרמת משקולות מקצועית, צמיגים, סלעים או כל דבר שעולה על הדעת. העניין פה הוא להרים משהו כבד מאוד, וזה בדרך כלל רבע שעה מהאימון. גם בשייטת 13 התחילו להתאמן ככה עכשיו אחרי שפחדו לפצוע אנשים", אמר למצלמה הנסתרת של חדשות 10 מדריך קרוס-פיט מאחד המכונים בארץ.

אז מה בעצם כל כך מסוכן? אפשר בקלות לגרום לפגיעות גב, לפגיעות בגידים ובשרירים", אמרה פרופ' נעמה קונסטנטיני, רופאת ספורט מטעם בית החולים הדסה והוסיפה כי הפחד האמיתי מאימון כל כך אינטנסיבי הוא דווקא מתופעה שנקראת 'הרבדומיוליזיס' - תופעה שיכולה לקרות כתוצאה מכל ספורט אתגרי.

"לא רק שאתה לא בונה את השריר אלא מפרק אותו, במצבים קיצוניים ההפרשה של החלבונים של השריר מגיעה לכליות ויכולה לסתום אותם ולגרום לאי ספיקת כליות קשה עד דיאליזה", אמרה קונסטנטיני והוסיפה כי "מי שעשה אימון והופיעו אצלו כאבים מאוד חזקים ופתאום הוא רואה הפרשה של שתן בצבע כהה צריך לדעת שהוא גרם להרבדומיוליזיס.

זה גם בדיוק מה שקרה לג'יל קלוסל, צעירה אמריקנית, שהתאמנה בקרוס-פיט ונאלצה להתאפז. "במהלך האימון לא ראיתי שום סימן לכך שמשהו לא בסדר, אבל במקרים מסוימים אם לא מטפלים זה יכול להרוג אותך", אמרה בראיון לרשת ABC.

"ברגע שמגיע מאמן שרק אומר לך להעמיס עוד משקל ולעבוד יותר מהר אתה מבין שנכנסת למקום שאתה לא בטוח איך תצא ממנו", אמר אורן שניידר, מאמן קרוספיט מתל אביב.

|פעם לימדו אותנו שאם אין כאב אין תוצאות או שזה לא שווה, היום אנחנו יודעים שזה לא נכון. אימון נכון לא צריך לגרום לכאבי שרירים", סיכמה פרופ' קונסטנטיני.