מי שומר על הילדים האלרגיים שלכם?

כל ישראלי רביעי כיום סובל מאלרגיה, וכאלפיים ילדים עלולים לפתח תגובות אלרגיות קשות. לא לכל ילד יש סייעת צמודה, והורים רבים חוששים לשלוח את ילדיהם לגנים ולבתי הספר: "אפילו גן משחקים וג'ימבורי זה פרויקט"

אגוזים
אגוזים | צילום: רויטרס

הרפואה כיום מתקדמת מאי פעם, אבל התנאים ההיגייניים, החיסונים והאנטיביוטיקה יצרו גם מגיפה חדשה בעולם המערבי: אלרגיה. כ-30 אחוזים מאוכלוסיית המערב סובלים מאלרגיות שונות, כולל אחד מתוך כל ארבעה ישראלים, וכ-2,000 ילדים בישראל כיום נמצאים בסכנה בשל אלרגיות שונות.

הילדים הללו אמורים לחזור השבוע לבית הספר ולגנים, והוריהם חוששים שבמקרה של מגע עם מזון אסור - בוטנים, ביצים, חלב או מוצרים בסיסיים אחרים - התוצאות יהיו קטלניות. זה לא חייב לקרות כתוצאה מרשלנות; עם הצפיפות בכיתות ובגנים, ובשל העובדה שצוות מצומצם אמור להשגיח על 35 פעוטות, האסון עלול לקרות אפילו כתוצאה ממגע מקרי.

החיים של ההורים לילדים אלרגיים מלווים כיום בחרדות רבות, כולל בדיקות קפדניות של הרכיבים במוצרים הנרכשים בסופרמרקט, לווידוא שאין רכיבים אלרגניים במזון. קנייה של שעה וחצי יכולה להימשך, כפי שמעידים הורים, גם שלוש שעות.

"אנחנו לא יכולים לשלוח ילדים לבית ספר כמו שכולם שולחים", מספרת נעמה קציר שמואלי, סמנכ"ל עמותת יהל ואמא לילד אלרגי. "ימי הולדת זה פרויקט, גן משחקים זה פרויקט, ג'ימבורי זה פרויקט". מקרים טראומטיים עלולים להביא הורים להחלטה גורפת, שלא לשלוח יותר את הילד לגן. "אחרי שהגענו לאסף הרופא כשהילדה עוברת שלוש החייאות, לא יכולתי יותר", מספר מאיר עזרן, אב לילדה אלרגית לבוטנים ולביצים, "מבחינתי שאף אחד לא יבוא לגן. שהגננת תהיה שם לבד".

משרד החינוך: "התקציב לסייעות הוגדל משלושה מיליון שקלים ל-25 מיליון"

המודעות לאלרגיה נמצאת בשיאה, גם בגלל מקרים כמו מותה של חן אפרת עקב אכילת ממרח אגוזים, ומשרד הבריאות מקדם תקנות לסימון המזון - אבל לא בכל המקרים נמצאים פתרונות בשטח, של סייעות צמודות לילד אלרגי שהולך לגן. באחת העיריות במרכז הארץ אף הסבירו לנו: "אם אין לך אישור של סייעת צמודה, אני כאמא אל אמא לא הייתי ממליצה לך לשלוח את הילד לגן".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לא חל כל שינוי בקריטריונים המתייחסים לסייעות הרפואיות. יתרה מכך, התקציב המוקצה לסייעות אף הוגדל על ידי המשרד משלושה מיליון שקלים ל-25 מיליון. השנה הוחלט להקפיד על יישום הקריטריונים באופן מלא, ובכל מקרה לכל הורה עומדת הזכות לערער על ההחלטה שהתקבלה בעניין ילדו. עד היום מתוך כ-1,400 בקשות להקצאת סייעות, אישר המשרד כאלף בקשות. הוועדה טרם סיימה את עבודתה".

ממשרד הבריאות נמסר: "לאחרונה הוגשו תקנות לוועדת העבודה, הבריאות והרווחה. הדיונים בתקנות יחלו מיד עם סיום הפגרה בכנסת".