רבבות הפגינו נגד השינויים במערכת המשפט וחסמו את איילון

בחיפה, בת"א, בירושלים, בכפר סבא ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ מחו עשרות אלפים על השינויים הצפויים במערכת המשפט. 18 שופטים ונשיאי העליון בדימוס פרסמו גילוי דעת: "חרדים מהשינויים, הם עלולים להמיט אסון על מדינת ישראל"

זמן צפייה: 02:33

עשרות אלפים הפגינו גם הערב (שבת) בצומת קפלן וקריית הממשלה בתל אביב, בחיפה, בירושלים, בכפר סבא ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית המתוכננת. בהפגנה נאמו שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, העיתונאי אבי יששכרוף, יו"ר איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים בהסתדרות ענבל חרמוני. אלפי מפגינים ירדו וחסמו את נתיבי איילון באזור מחלף השלום. ב-23:00 נפתחו כלל הצירים שנחסמו.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2311020913' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: אלפי מפגינים חוסמים את נתיבי איילון' poster='' kid='1_be2x2hp6' duration='']

כמו כן, 18 שופטים ונשיאי העליון בדימוס פרסמו הערב גילוי דעת שבו נכתב: "אנחנו, נשיאים ושופטים בדימוס של בית המשפט העליון, מביעים חרדה מפני התוכנית הממשלתית לשינויים במערכת המשפט. התוכנית מאיימת באופן חמור לא רק על מערכת המשפט אלא גם על מהות המשטר ועל אורחות החיים בישראל, ובייחוד על האפשרות להגן באופן הוגן ויעיל על זכויות היסוד של כל אדם. אנחנו רואים חובה לעצמנו להתריע על הסכנה לפני שתתממש".

"אנחנו משוכנעים שמערכת המשפט בישראל היא מערכת טובה, שקידמה את החברה להישגים מרשימים והגנה על ערכי היסוד של המדינה, והיא זוכה להערכה רבה גם מחוץ לישראל. עם זאת, אנחנו גם מכירים בכך שמערכת המשפט, כמו כל גוף, עשויה להפיק תועלת מבדק בית שיוכל לחשוף את הצריך תיקון, ואין לנו ספק שהיא תהיה מוכנה לערוך תיקונים, ככל שיידרש לאחר בדיקה הולמת. אבל, גם בלי להתייחס לפרטי התוכנית שהממשלה מקדמת, אנחנו מתנגדים באופן נחרץ לדרך שבה התוכנית מקודמת. השינויים המוצעים בתוכנית מחייבים תיקונים מהותיים לא רק בחוקים רגילים אלא גם בחוקי יסוד שהם התשתית שעליה בנוי המשטר. תיקונים כאלה מחייבים בדיקה מוקדמת, רשמית וגלויה, שתברר באופן יסודי את המצב הקיים ואת הצורך בשינוי המצב. כך מקובל בישראל, גם לגבי שינויים קלים יותר".

"אך בדיקה כזאת לא נערכה לפני פרסום. התוכנית הממשלתית. התוכנית אפילו לא נבדקה במשרדי הממשלה. השינויים המוצעים, ללא בדיקה כזאת, גורמים קיטוב חמור ומסוכן בחברה והם עלולים להמיט אסון על ישראל". בין החתומים על המסמך: תיאודור אור, דליה דורנר, מני מזוז, יצחק אנגלרד, יורם דצינגר, חנן מלצר, עדנה ארבל, ניל הנדל, אילה פרוקצ'יה, דורית ביניש, יצחק זמיר, ג'ורג' קרא, אהרן ברק, יעקב טירקל, אליקים רובינשטיים, סלים ג'ובראן, שלמהלוין, טובה שטרסברג-כהן.

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

ציפי לבני, לשעבר שרת המשפטים, אמרה בתל אביב: בשבוע הבא הממשלה תמשיך לשבור ולהצביע בכנסת על הצעות החוק להרס הדמוקרטיה הישראלית. המאבק שלנו חייב להתעצם, אין צודק ממנו. נתניהו הוא נאשם המנסה להתחמק ממשפט, ושותפיו - שעומדים להפר את שבועת האמונים שנשבעו למדינת ישראל - אתם תישאו באחריות הישירה על חורבן הבית ותיזכרו כאחרוני העבריינים של ההיסטוריה היהודית". היא הוסיפה: "לא בגלל תוצאות הבחירות יצאנו לרחובות. הם שיכורים מכוח, הם רוצים להעביר חוקים פרסונליים. כל יום והטירוף שלו".

לדברי לבני, "זו לא משילות, אלא הפקרות. זה לא תיקון, אלא הרס מוחלט. פאשיזם. אנחנו מתנגדי משטר? דגל שחור משחור מתנוסס מעל החקיקה הזו. לא נשתוק כשאתם בונים שלטון פחד כמו המשטרים האפלים ביותר. אתם אלה שמנסים להשתיק אותנו כי אתם מפחדים; אנחנו הקול האמיתי של ישראל שהיה לפניכם ויהיה אחריכם".

ההפגנה בתל אביב
ההפגנה בתל אביב | צילום: עומר מוזר

ההפגנה בתל אביב
ההפגנה בתל אביב | צילום: עומר מוזר

ארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית הודיעו ביום שלישי כי ביום שני הקרוב ישביתו את המשק ויקיימו הפגנות בירושלים וברחבי הארץ. "בשבת תתקיים מחאת ענק בקפלן", הוסיפו. שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון אמר במסיבת העיתונאים כי "ממשלת ישראל לא חוקית. דגל שחור מתנוסס מעליה".

לדברי ארגוני המחאה, "עשרות ארגונים, חברות והתארגנויות אזרחיות החברות במטה המאבק הכריזו היום על יום השבתה ביום שני הקרוב, היום בו אמורים לעבור חוקי הדיקטטורה הראשונים. באותו יום אנו קוראים לאזרחים והאזרחיות לעלות לירושלים להפגין מול הכנסת כבר מהשעה 12:00. בנוסף יתקיימו מוקדי מחאה בערים המרכזיות. בשבת הקרובה תערך הפגנת ענק בקפלן והפגנות ברחבי הארץ". עובדים מעשרות חברות היי-טק צפויים להשתתף גם כן במאחה המתוכננת.

הפגנה נגד הממשלה בתל אביב
הפגנה נגד הממשלה בתל אביב, בשבת שעברה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, ביום שני הקרוב, ועדת החוקה תתכנס ותצביע על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ועל ביטול היכולת של בג"ץ לפסול חוקי יסוד. זאת, לקראת הצבעה ראשונה במליאת הכנסת שתיערך ביום רביעי, יומיים לאחר מכן.

למרות שבקואליציה רצו להעלות את הצעת החוק במליאה כבר ביום שני, הדבר דרש מהם לזרז הליכים, והם לא רוצים לעשות זאת, שכן לאחר החקיקה, לא יוכלו להאשים אותם בהליך מזורז וחפוז. על כן, ההצבעה ככל הנראה תידחה ליום רביעי.

בהפגנה בשבוע שעבר נאמו המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי ויו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר. המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך נאם בהפגנה בכיכר הבימה ואמר כי "כמעט 40 שנה הייתי חלק ממערכת הביטחון. כתגובה ראשונה למה שמכונה 'רפורמה משפטית' הרגשתי ייאוש ודכדוך, אבל כשאני מביט בכם הקהל העצום הזה שממלא את הרחובות באנרגיה של חיוניות - אני משוכנע שניתן לעצור את הטירוף הזה".

בהכנת הידיעה השתתפו אביעד גליקמן, אפרת פינקל, דור כהן, ליאור קינן, ספי עובדיה, רביב דרוקר, חן זנדר ואיתי מידן.