פורום העסקים הכריז על שביתה: "לעצור את החקיקה החד-צדדית"

פורום העסקים, שבו חברים כ-150 ראשי החברות הגדולות במשק, הודיע על שביתה ממחר. רשת "ביג" לא תפתח את סניפיה, וקניוני עזריאלי יישארו סגורים. עוד ישבתו: תחנות דלק וחברות הייטק. "צעד החירום ננקט בלית ברירה. חייבים להגיע להסכמות", נמסר

מרכז הקניות ביג בקריית שמונה
מרכז הקניות ביג בקריית שמונה | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

בתום כינוס הלילה (ראשון) של פורום העסקים, שמונה את ראשי כ-150 החברות הגדולות במשק, בהם קניונים, רשתות המלונות "פתאל" ו"ישרוטל" ותחנות דלק, שמעסיקות את מרבית העובדים במגזר הלא-ממשלתי, הוחלט על שביתה מחר בכל החברות הפעילות בפורום. "הפורום קורא לחברות ועסקים נוספים להצטרף לצעד החירום שננקט, בלית ברירה, על מנת להביא לעצירת החקיקה החד-צדדית וכניסה להידברות", נמסר. דקות לאחר מכן הודיעה רשת "ביג" כי סניפיה יהיו סגורים מחר.

גם דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי, מסרה: "במשך כל השבועות האחרונים אנו מייחלים שיימצא פתרון שימנע קרע חסר תקדים בתוכנו ויביא לעצירת החקיקה החד-צדדית, המאיימת לפגוע במרקם החברתי ובדמוקרטיה הישראלית. לצערנו העמוק, נראה שכל הקריאות לעצירה והידברות לא השיגו את מטרתן, ולכן אנו מודיעים כי מחר, יום שני, יושבתו מרכזי המסחר והמשרדים של קבוצת עזריאלי בכל רחבי הארץ (למעט שירותים חיוניים"). אנו נמצאים בשלב קריטי בו על כל אחד ואחת לבחור באיזה צד של ההיסטוריה הוא רוצה להיות, ולעשות ככל יכולתו על מנת לסמן למנהיגים שלנו לעצור, להקשיב לזעקה היוצאת מן העם ולהגיע לפתרון מוסכם".

כמו כן, הודיעו עשרות חברות הייטק וקרנות הון סיכון כי ישביתו את פעילותן ויאפשר לעובדים להשתתף בפעילויות המחאה נגד ההפיכה המשפטית. ממחאת ההייטק נמסר: "אנחנו מצטרפים לחברינו מהפורום העסקי שהודיעו על השבתת החברות בצדק, ונעמוד איתם כתף אל כתף מחר במלחמה על פניה של מדינת ישראל. לא ניתן לממשלת ישראל להוביל לקריסת הכלכלה ולהחרבת ההייטק. אין לנו ארץ אחרת".

קניון עזריאלי בתל אביב
קניון עזריאלי בתל אביב | צילום: Shutterstock

עוד נאמר בהודעה כי "חייבים להגיע להסכמות שימנעו את הפגיעה הדרמטית בכלכלה ואת השסע שקורע את החברה, מפרק את צבא העם ומסכן את הביטחון והעתיד של כולנו". בפורום קראו לראש הממשלה "למלא את חובתו, להבין את גודל האסון שעלול להתרחש בימי בין המצרים שלפני תשעה באב, לעצור מידית את החקיקה ולהיכנס להידברות".

יצוין כי חברות שבהן ישנן מגבלות רגולטוריות לסגירה או שהינן משק לשעת חירום תינתן אפשרות לעובדים לפעול לפי צו מצפונם ולהפגין.

Whatsapp Image 2023 07 23 At 2
ההפגנה בתל אביב | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 07 23 At 2
הפגנת הימין בתל אביב | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 07 23 At 1
מוחים בדרך לכנסת | צילום: רויטרס

הודעת פורום העסקים פורסמה זמן קצר לאחר שבחדשות 13 דווח לראשונה כי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד החליט להשהות את ההחלטה על השבתת המשק. מחר הוא ייפגש עם הנשיא הרצוג. גורם בהסתדרות אמר: "אנחנו אופטימיים לגבי מעורבות הנשיא, רוצים למצות את הסיכוי להשיג פשרה לפי מתווה בר-דוד".

מוקדם יותר הציג בר-דוד מתווה הפשרה שלו בנוגע לעילת הסבירות, בליכוד דחו את ההצעה ואמרו כי "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד-צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה".