"רוצה לראות את המשפחה שלי": ההקלטה מהשבי של מתן אנגרסט

עשרות אלפים הפגינו בת"א, בי-ם ובשורת מוקדים בקריאה לעסקה. משפחתו של החטוף מתן אנגרסט חשפה אות חיים ממנו. אמו ענת לחדשות 13: "מדינת ישראל ויתרה על החיילים שבשבי". עינב צנגאוקר: "רה"מ מביא עלינו עוד 101 רון ארדים". עימותים ועצורים במחאה בבגין

זמן צפייה: 02:44

ביום ה-344 למלחמה, כש-101 חטופים עדיין מוחזקים בשבי בעזה, וכשעסקה להשבתם לא נראית באופק - יצאו גם הערב (שבת) עשרות אלפים להפגין בת"א, בירושלים ובשורת מוקדים בקריאה לעסקה. משפחתו של החייל החטוף מתן אנגרסט חשפה הקלטה שלו מהשבי, מתוך סרטון שאיתרו כוחות צה"ל בעזה: "נתניהו, אני רוצה לראות את המשפחה שלי", אומר מתן בסרטון, "אתה חייב לעשות את החלפת השבויים. אני סומך עליך".

אמו של מתן, ענת, אמרה לחדשות 13: "מדינת ישראל ויתרה על החיילים שבשבי. כבר כמעט שנה עברה מאז 7 באוקטובר - ואין שום נכונות להחזיר אותם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409142051' autoplay='0' credit='' desc='ההקלטה של מתן מהשבי: "רוצה לראות את המשפחה שלי"' poster='' kid='1_ktwjidwh' duration='55']

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2409142126' autoplay='0' credit='' desc='אמו של מתן אנגרסט: "המדינה ויתרה על החיילים שבשבי"' poster='' kid='1_n32nhj52' duration='117']

המשטרה הודיעה כי עצרה 7 חשודים שברשותם תיקים עם צמיגים מפוררים וחומרים החשודים כחומר בערה במתחם המחאה בדרך בגין. השוטרים עצרו את החשודים והם הועברו לחקירה.

מוקדם יותר אמרה עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן: "נתניהו החליט להרחיב את המערכה לצפון ולגזור דין מוות על החטופים. הוא ממשיך להתעקש על ספין פילדלפי החלול כדי לתקוע את העסקה. נתניהו מביא עלינו עוד 101 רון ארדים". יהודה כהן, שבנו נמרוד חטוף, אמר: "נתניהו במודע, בכוונת מכוון, תוקע את העסקה שהוא עצמו הציע ונוטש את החטופים לעינויים ולמוות. כדי להחזיר את החטופים חייבים להזיז את נתניהו מהשלטון".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2409142055' autoplay='0' credit='לירון שמם ויוסי אלי' desc='עשרות אלפים בהפגנות בת"א ובירושלים' poster='' kid='1_xid4iutm' duration='127']

מרב סבירסקי, שאחיה איתי נרצח בשבי, אמרה: "נתניהו החליט להעביר את מרכז הכובד לצפון, ולנטוש את שאר החטופים במנהרות המוות. אנחנו פונים שוב לממשל האמריקני – לחטופים אין זמן. הפעלת לחץ על נתניהו שיסגור עסקה היא אינטרס של מדינת ישראל. רוב מוחלט בציבור הישראלי רוצה את החטופים בבית. מערכת הביטחון ללא התנאים החדשים שדחף נתניהו. עסקה תציל גם את החטופים וגם את ישראל. אל תרפו מהמאמץ להביא עסקה. יפעת קלדרון, שקרוב משפחתה עופר חטוף בעזה: "קוראים לקואליציה – איפה הלב שלכם? איך אתם מסתכלים לעצמכם בעיניים כל בוקר. איך אתם מפחדים מנתניהו ולא רועדת לכם היד כשאתם מפקירים אותם למוות? איך אחרי סרטון הזוועות לא הודעתם שתפרקו את הממשלה? החטופים זועקים ממנהרות הזוועות. קומו ועשו מעשה – תזיזו אותו מהשלטון".

מתלבשות כמו נעמה: המיצג של חברותיה של נעמה לוי
מתלבשות כמו נעמה: המיצג של חברותיה של נעמה לוי | צילום: פאולינה פטימר
מתלבשות כמו נעמה: המיצג של חברותיה של נעמה לוי
מתלבשות כמו נעמה: המיצג של חברותיה של נעמה לוי | צילום: פאולינה פטימר

בתוך כך, עשרות חברות, תצפיתניות ובנות משפחה של התצפיתנית החטופה נעמה לוי יזמו ולקחו חלק במיצג "מתלבשות כמו נעמה" בתל אביב. הן התלבשו בבגדים זהים לבגדים שלבשה נעמה בסרטון החטיפה שפורסם בעולם וגרם לזעזוע - וצעדו מכיכר החטופים לעצרת בשער בגין.

במטה המשפחות קראו לציבור להשתתף בהפגנות שייערכו הערב ברחבי הארץ: "האם הייתם מצליחים לשרוד במנהרות במשך כמעט שנה? הם הצליחו, בזמן שחיכו לעסקה שתחזיר אותם הביתה - עד שנרצחו. לא עוד! די להפקרה! לא ניתן לחטופים נוספים להירצח בשבי. לא נפסיק ולא נוותר - עד שנחזיר את כולם הביתה. במוצאי שבת יוצאים לשער בגין בתל אביב ולצמתים, הרחובות והכיכרות בכל רחבי הארץ על מנת לדרוש עסקה עכשיו!".

מפגינים מול הקריה בתל אביב
מפגינים למען החטופים, מול הקריה בתל אביב | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מדורות על הכביש בהפגנה למען החטופים בת"א
מדורות על הכביש בהפגנה למען החטופים בת"א | צילום: רויטרס

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, אמר אתמול לחדשות 13 כי בבית הלבן לא מוותרים על הניסיונות להביא להסכם בין ישראל לחמאס שישיב את החטופים, חרף התקיעות במגעים - ולאחר שארגון הטרור מסר כי הוא אינו מקבל את התנאים שהוסיפו בירושלים למתווה של וושינגטון.

"אנחנו עדיין מקיימים שיחות עם מצרים, קטר וישראל במטרה להשיג טקסט סופי שכולם יכולים להסכים עליו", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, שהוסיף: "אני יכול להתחייב שאנחנו המשכנו עם השיחות האלה מרחוק לאורך כל השבוע".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409132328' autoplay='0' credit='' desc='התיעוד האחרון של אלכס לובנוב, שנרצח בשבי: "הפקרתם אותנו"' poster='' kid='1_02znk48u' duration='199']

משפחתו של החטוף אלכס לובנוב, שהוצא להורג במנהרה ברפיח לצד חמישה חטופים נוספים שגופותיהם חולצו לישראל בתחילת החודש, התירה אמש לפרסום סרטון שלו מהשבי, שהפיץ חמאס לאחר מותו. במהלך הסרטון, המכיל גם קטעים של החטופה שנרצחה כרמל גת, אלכס מקריא טקסט שככל הנראה הוכתב לו על-ידי שוביו, ובו הוא מספר בכאב על התנאים בשבי, המחסור באוכל ומים, תחושת ההפקרה - והתקווה לשוב למשפחתו.

"שמי לובנוב אלכסנדר, בן 32 מאשקלון. ב-7 באוקטובר נחטפתי ממסיבה באזור רעים בזמן עבודתי", אומר אלכס בתחילת הסרטון. "אנחנו מוחזקים בתנאים מאוד קשים, אין דברים בסיסיים כמו אוכל, מים חשמל או היגיינה. כל הזמן יש הפצצות, אנחנו מפוחדים ובקושי מצליחים לישון. העבירו אותי בין עשרה מקומות כדי  לשמור על החיים שלי".

אלכס לובנוב עם אשתו ובנם הבכור
אלכס לובנוב עם אשתו ובנם הבכור | צילום: באדיבות המשפחה

בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הממשלה, אלכס הוסיף: "נכשלתם, הפקרתם אותנו ב-7 באוקטובר, ועכשיו אתם ממשיכים להיכשל בכל ניסיון לשחרר אותנו בחיים. אתם רק מנסים להרוג אותנו כדי לא לעשות שוב עסקה".