שגיב יחזקאל שוחרר ממעצר; גלנט: "טורקיה - זרוע ביצועית של חמאס"

משרד החוץ הודיע שהכדורגלן שגיב יחזקאל, שחקן "אנטליהספור", שנעצר בחשד ל"הסתה לשנאה" לאחר שהקדיש שער שכבש לחטופים - שוחרר לאחר לילה במעצר וישוב היום לישראל. גלנט: "מעצרו - שערורייה". שר החוץ כ"ץ: "על הקהילה הבינלאומית לפעול נגד טורקיה"

זמן צפייה: 01:23

משרד החוץ הודיע כי שחקן הכדורגל שגיב יחזקאל, שמשחק בקבוצה הטורקית "אנטליהספור", שוחרר היום (שני) ממעצר באנטליה וישוב בהמשך היום לישראל. יחזקאל נעצר לאחר שהקדיש את השער שכבש אתמול עבור קבוצתו לחטופות והחטופים -  והצביע על כיתוב שהיה על ידו החבושה: "100 ימים, 7 באוקטובר". עקב המחווה שר המשפטים הטורקי הודיע שהוא נעצר בחשד ל"הסתה לשנאה ועוינות" ונלקח בלילה על ידי שוטרים מביתו לחקירה באנטליה. הוא העביר את הלילה במעצר והבוקר הובא בפני שופט - ששחרר אותו עד למשפט בעניינו.

שר הביטחון יואב גלנט תקף: "כאשר רעדה האדמה בטורקיה לפני פחות משנה, הייתה ישראל המדינה הראשונה להתייצב ולהושיט סיוע שהציל את חייהם של רבים מאזרחי טורקיה. מעצרו השערורייתי של הכדורגלן שגיב יחזקאל הוא ביטוי לצביעות ולכפיות טובה. במעשיה, טורקיה משמשת כזרוע הביצועית של החמאס".

שר החוץ, ישראל כץ, שמשרדו פעל ביממה האחרונה על מנת להביא לשחרורו המהיר של השחקן, הגיב על האירוע: "טורקיה הפכה להיות דיקטטורה חשוכה, הפועלת נגד ערכים הומניים וערכי הספורט. מעצר זה מייצג תרבות של רצח ושנאה. קורא לקהילה הבין-לאומית ולארגוני הספורט הבין-לאומיים לפעול נגד טורקיה ונגד השימוש הפוליטי שלה באלימות ואיומים נגד ספורטאים. היום זה יחזקאל, מחר זה ספורטאי אחר".

לחצו כאן לכל העדכונים מהיום ה-101 למלחמה

במהלך החקירה הוסבר לו על ידי מתורגמן על סיבת המעצר, וב"הורייט" הטורקי דווח כי יחזקאל מסר את גרסתו לחוקרים - ואמר: "לא התכוונתי לעשות פרובוקציה ולפגוע באף אחד. אני רוצה שהמלחמה תסתיים כמה שיותר מהר". אביו של שגיב יחזקאל אמר לחדשות 13 לפני הידיעה על שחרורו: "אנחנו עוד לא יודעים שום דבר, מחכים בסבלנות לראות איך מתפתחים הדברים. מקווים שהכל ייגמר ושיחזור הביתה בשלום".

במהלך המשחק קבוצתו אף העלתה את חגיגת השער לחשבונותיה ברשתות החברתיות, אך לאחר מספר דקות פרסומים אלו הוסרו ובסיום המשחק קבוצתו הודיעה כי הוא הושעה מיידית מסגל הקבוצה. נשיא המועדון הגיב על האירוע ואמר: "לא אתמוך בפגיעה ברגשות הלאומיים של ארצנו" - והודיע כי החוזה שלו בוטל, בזמן שנותני חסות איימו שיפסיקו את שיתוף פעולתם עם הקבוצה אם השחקן לא ייחתך, ואוהדיה מחו נגד השארתו מחוץ לאצטדיון.

כדורגלן נוסף שעלול להסתבך עקב תמיכתו בשחרור החטופים הוא עדן קארצב, שמשחק בקבוצת "איסטנבול בשהאקשיר" המזוהה עם נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן והשלטונות במדינה. לאחר שברשתות החברתיות התעורר זעם והסתה כלפיו בשל פרסום פוסט ב"אינסטגרם" המציין 100 ימים לחטופים בשבי, קבוצתו הודיעה כי תפתח בהליך משמעתי נגדו, כי לטענתם "פוגע ברגישויות ארצם".

הסטורי שפרסם עדן קארצב טורקיה
סטורי התמיכה בחטופים שפרסם עדן קארצב | צילום: חשבון האינסטגרם של עדן קארצב

ביממה האחרונה התקיימו מאמצים רבים הבוקר בישראל להשיב את יחזקאל לארץ. גורמים רשמיים בירושלים עורבו בפרשה, ומיו"ר ההתאחדות הכדורגל שינו זוארץ נמסר כי מטוס מחכה לו כדי להחזיר אותו מיד לישראל. הוא אמר ל"העולם הבוקר": "שוחחתי עם שגיב אמש, הוא הודיע לי שסיים את דרכו בקבוצה וביקש שאעזור לו להגיע לישראל. ההתאחדות שכרה מטוס פרטי שהיה מיועד להחזירו אך לפני שהגיע לטורקיה - יחזקאל נעצר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401150853' autoplay='0' credit='' desc='שינו זוארץ בראיון ל"העולם הבוקר"' poster='' kid='1_3ld2rx9n' duration='286']

עוד אמר: "עירבנו את פיפ"א ואופ"א (ההתאחדות הבינלאומית לכדורגל וההתאחדות האירופית לכדורגל בהתאמה) בעניין, לפני מספר דקות שוחחתי עם גורם בהתאחדות הטורקית שאמרו כי הם פועלים לסיים את הפרשה כמה שיותר מהר ומנסים לסייע כמה שאפשרי. אירוע לא הגיוני ולא מוצדק. מאמין שהלחץ שאנחנו מפעילים יסיים את הפרשה במהירות". הוא הוסיף: "מקווה שהטורקים יתעשתו על עצמם - יש להם הרבה מה להפסיד בפן הספורטיבי, שחקנים מהעולם רואים זאת ועלולים לחשוש כי כל מחווה קטנה תביא למעצרם. עלינו לטפל ולדאוג גם לשחקנים הישראלים האחרים בטורקיה - נבחן יחד איתם את עתידם בקבוצותיהם".

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט וחבר הכנסת אביגדור ליברמן הביעו תמיכה בשחקן, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תיאר את האירוע כ"מהלך של תמיכה בטרור מצד ממשלת טורקיה", השר עמיחי שיקלי צייץ: "ארדואן יכול להנהיג את דאעש", השר סער צייץ: "טורקיה מתנהלת כמדינת אויב; ארדואן אנטישמי" וח"כ ולדימיר בליאק אמר: "בעולם מתוקן טורקיה הייתה מודחת באופן מיידי מכל תחרות ספורט בינלאומית".

קריטקטורה איור שהתפרסם בטורקיה שגיב יחזקאל
קריקטורה אנטישמית שהתפרסמה בטורקיה נגד שגיב יחזקאל

הקבוצה הטורקית רכשה יחד עם יחזקאל את חבר לקבוצתו לשעבר, הישראלי רמזי ספורי - שעדיין נמצא בסגל "אנטליהספור". בנוסף ליחזקאל, קארצב וספורי משחקים בטורקיה שני כדורסלנים ישראליים: ים מדר, המשחק ב"פנרבחצ'ה" שבאיסטנבול ונמרוד לוי מ"סמסונספור בסקטבול" שבסמסון שבצפון טורקיה.

שגיב יחזקאל (באדום) במדי הפועל באר שבע, 2022
שגיב יחזקאל (באדום) במדי הפועל באר שבע, 2022 | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

כזכור, במהלך המלחמה יחסי ישראל-טורקיה התדרדרו - הפגנות ענק התרחשו באיסטנבול בהובלת נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, בעקבותיהן הוחזרו נציגי ישראל מטורקיה, וכמו כן שגריר טורקיה עזב את ישראל. היחסים הגיעו לשפל חדש כאשר נשיא טורקיה השווה את נתניהו להיטלר - השוואה שזכתה לגינויים רבים בעולם.

שחרור יחזקאל קטע עונה בכורה טובה מבחינתו - בה הבקיע 6 שערים ובישל 2 ב-13 משחקים בליגה הטורקית. הכדורגלן חתם בקבוצה הטורקית בספטמבר האחרון לאחר עונת פריצה בהפועל באר שבע, שהביאה לזימונו לראשונה לנבחרת ישראל.