שריפה פרצה בבית החולים סורוקה: מטופל אחד פונה ללא רוח חיים

כ-25 חולים חולצו מהמחלקה הפנימית במרכז הרפואי בבאר שבע, בעקבות הדליקה שפרצה לאחר שמזרן עלה באש. שני מטופלים נוספים נפגעו באורח בינוני, ומתבצעים חיפושים אחר לכודים נוספים. מתחקיר האירוע עלה כי המטופל שנהרג היה מחובר למחולל חמצן - והדליק סיגריה שגרמה להצתה

זמן צפייה: 04:07

מטופל אחד נמצא ללא רוח חיים הלילה (רביעי) בעקבות שריפה שפרצה בבית החולים סורוקה בבאר שבע. החולה טופל בחמצן ונמצא ללא רוח חיים. שניים נוספים פונו במצב בינוני. הושגה שליטה על האש שפרצה במרכז הרפואי, ולוחמי האש פעלו לכיבוי השריפה ובו בזמן לחילוץ כלל המאושפזים במחלקה, כ-25 חולים, שחלקם מטופלים במיטות אשפוז ומחוברים לבלוני חמצן. כמו כן, פונו אנשי הצוות הרפואי ומשפחה אחת ששהתה במקום.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212280642' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_hca0n858' duration='']

האירוע החל בשעה 03:23 לאחר דיווח שהתקבל במוקד 102, על שריפה שפרצה במחלקת פנימית ה' בקומה 4 בבית החולים, בה מאושפזים עשרות חולים. צוותי כיבוי והצלה רבים של תחנת באר שבע הגיעו למקום, ובגלל הרגישות של מיקום האירוע, הופעלה פקודת מכת אש מחוזית. לפי תוצאות תחקיר הכבאות שהתבצעו למציאת הסיבה לשריפה, עולה כי המטופל שנהרג היה מחובר למחולל חמצן - והדליק סיגריה, מה שגרם להצתה.

נציב כבאות והצלה רב טפסר אייל כספי יצא למקום כדי לעקוב מקרוב אחר תהליך הכיבוי וחקירת האירוע. מ"מ מפקד המחוז תת טפסר ציון שנקור הכריז על הקמת צוות חקירה מיוחד לבדיקת נסיבות המקרה. כספי סיפר על שהתרחש: "לוחמי האש חברו לצוות בית החולים שעשה את הפעולות הנדרשות לפנות את האנשים שנמצאים פה. תוך דקות בודדות האירוע בשליטה. נמנע אסון גדול, אך לצערינו האירוע הסתיים בצורה טרגית".

מ"מ מפקד מחוז דרום תת טפסר ציון שנקור: "לצערי שוב מתרחש אירוע שגבה חיי אדם בעקבות שימוש בכלי עישון. בשנה האחרונה התרחשו מעל 30 שריפות בבתי מלון בעקבות שימוש בכלי עישון ונספו בבתי חולים ברחבי הארץ ארבעה מטופלים כתוצאה מעישון סיגריות בחדרי אשפוז בסמוך למחוללי חמצן. אני קורא מכאן לציבור "ונשמרתם לנפשותיכם". השמעו להנחיות וכך תשמרו על חייכם ועל יקירכם".

כוחות כיבוי והצלה בתוך בית החולים סורוקה בעקבות השריפה
כוחות כיבוי והצלה בתוך בית החולים סורוקה בעקבות השריפה | צילום: דוברות כיבוי והצלה דרום

דוקטור שלומי קדוש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה, הגיב לאירוע: "לפנות בוקר התקבלה הודעה על שריפה במחלקה פנימית ה בה שהו מאושפזים. צוות בית החולים פעל לפינוי המחלקה והמטופלים, כולל מטופלים מונשמים במצב מורכב, למחלקה שכנה מעבר לחסימת האש. במקביל, כוחות כיבוי והצלה הגיעו במהירות והשתלטו על מקום האש בצורה מהירה וטובה. לצערי יש הרוג באירוע, בתוך אותו החדר בו פרצה השריפה".

עוד סיפר קדוש כי "סיבה מובילה בחשש לפריצת השריפה היא עישון בסביבה שבה יש גם חמצן. אירועים שקרו בבתי חולים אחרים בארץ".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212280653' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_lklgd8al' duration='']

הערכת מצב לאחר השריפה בבית החולים סורוקה
הערכת מצב לאחר השריפה בבית החולים סורוקה | צילום: דוברות כבאות מחוז דרום

גיסו של המטופל שנפטר, סיפר: "שמעתי על השריפה בחדשות בבוקר. ידעתי שהוא היה מאושפז בפנימית ה׳, אבל לא ידעתי כלום ולא חשבתי שזה הוא זה שנפטר עד שהתקשרו אליי מסורוקה. ביקשו שיפסיק לעשן, והוא כרגיל חזר לעשן. מה שהבנתי מהרופאים זה שהוא עישן סיגירה בחדר כשהיה עם החמצן אמרו לי שהוא עישן סיגריה עם החמצן. הוא עבד 40 שנה במפעל עם חמצן ולא ידע שמעשנים עם חמצן אני לא מבין את זה".

עוד הוסיף קרוב משפחתו: "הוא אהב לעזור הרבה. אם היה חסר משהו למישהו הוא היה עוזר ונותן. הוא אהב לצחוק עם אנשים, כל היום צוחק עם כולם".

אלכס גלפר, ששהה עם אימו במחלקה בה פרצה השריפה, סיפר כי הגיע בחור מאחד החדרים שביקש עזרה מהצוות: "היה לו קשה לנשום. אחת האחיות אמרה עוד כמה דקות אגש אליך. אחרי שניה שמעתי שהוא צועק תעזרו לי תעזרו לי".

גלפר המשיך: "קפצתי לחדר וראיתי שהוא עולה באש. צעקתי שיביאו מטף, שפכתי עליו מים, היה ממש כמו בסרטים. ניסינו לכבות אותו, אני והמטופל השני ניסינו לכבות אותו. עברו אולי 20 שניות מהרגע שבו הוא ביקש עזרה ועד שעלה באש".

לילי מויכל, אחת המטופלות במחלקה השכנה סיפרה שישנה בזמן ששמעה פעמון מצלצל: "אני רואה את כולם רצים לכיוון הדלת וצועקים. פתחתי את הדלת וראיתי מלא עשן, הייתה היסטריה. שני חולים הלכו לאיבוד ולא ידעו איפה הם. היה פה בלאגן במשך שעתיים, אתה לא מבין מה קורה".

השירפה בבית החולים סורוקה
השירפה בבית החולים סורוקה | צילום: פלאש 90

צוותי כיבוי והצלה וצוותי מד"א סורקים את בית החולים בחיפוש אחד לכודים נוספים, ופועלים להוצאת עשן ואוורור הקומה. בעקבות השריפה, בבית החולים סורוקה פתחו מרכז מידע למשפחות שמספרו: 12-55-177
פקס לחירשים: 08-6244434.

בשיחה שהתקיימה לאחר האירוע בין מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש לבין נציב כבאות והצלה אייל כספי ומנהל בית חולים סורוקה, מסר אש את הערכתו הרבה לצוות הרפואי שפעל במהירות ובנחישות להצלת חייהם של המטופלים, והודה לצוותי הכבאות ממחוז דרום שכיבו את השריפה במקצועיות תוך זמן קצר. האירוע מתוחקר לעומק על ידי חוקרי שריפות ממחוז דרום בכב"ה בשיתוף הנהלת בית החולים סורוקה, הנהלת שירותי בריאות כללית ומשרד הבריאות.

לאור חשיבותו של הנושא מלווה הצוות באופן צמוד על ידי המשנה למנכל משרד הבריאות, ד״ר ספי מנדלוביץ ונציב כבאות והצלה, רב טפסר אייל כספי. מטרות הצוות הן לגבש קו מנחה, ומתן הנחיות לאומיות למוסדות הרפואה למניעת אירועי אש.

נזכיר כי מלבד אירוע השריפה בסורוקה, השנה התרחשו שני אירועי שריפה נוספים בבתי חולים שהסתיימו עם הרוגים. בתחילת חודש מאי, בביה"ח שיבא, נקבע מותם של שני מטופלים לאחר שלושה שבועות ממועד השריפה. המטופלים היו חולי קורונה, בני 67 ו-81. בסוף חודש יוני בביה"ח בילינסון בפ"ת, נקבע מותו של מטופל אחד בן 69. המשותף לשריפות היה שהן פרצו בעקבות הדלקת סיגריה. בסורוקה הנסיבות עדיין נבדקות.