רבבות במחאות, מדורה הוצתה בקפלן: "הכול בוער, צאו לרחובות"

ברקע האסון ברפיח שבו נהרגו שמונה לוחמים בפיצוץ נגמ"ש הנדסי, וביום ה-253 למלחמה שבו עדיין נמצאים בשבי 120 חטופים - עשרות אלפים בהפגנות בת"א ובשורת מוקדים ברחבי הארץ בקריאה להשבת החטופים ונגד התנהלות הממשלה. לפיד תקף את נתניהו: "חייך על חוק שמפלה בין דם לדם, כשחיילים נהרגו. החיוך הזה ימחק לו את הקריירה". אנדריי קוזלוב, שחולץ מהשבי: "צאו להפגין"

זמן צפייה: 04:10

משפחות חטופים ומשפחות שכולות מסרו הערב (שבת) הצהרה לתקשורת מול הקריה, בה קראו לאישור עסקה והפסקת המלחמה, ברקע אסון הנגמ"ש ברפיח בו נפלו שמונה לוחמי צה"ל. "המשך המלחמה מביא לאובדן חיים, בקרב החטופים והחיילים. הנחו את צוות המשא ומתן להגיש הצעה מעודכנת לתשובת חמאס, הכוללת התחייבות ברורה לסיום המלחמה כחלק מעסקה שתחזיר את כולם", אמרו בהצהרה.

עצרת המשפחות בכיכר החטופים התקיימה בסימן יום האב הבינלאומי, עבור אבות החטופים ואבות לחטופים שעדיין נמצאים בשבי בעזה. הפגנות נוספות למען החטופים ונגד הממשלה בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. לפי הערכות המארגנים, כ-160 אלף מפגינים לקחו חלק במחאות ברחובות קפלן ובגין בתל אביב. מדורות הוצתו במקום.

אנדריי קוזלוב, שחולץ לפני שבוע משבי חמאס במבצע מיוחד של כוחות הביטחון, אמר בסרטון ששודר בעצרת: "כמעט כל שבת הם הראו לנו את ההפגנות בתל אביב וירושלים. לא ספרתי כמה אנשים יש שם, אבל אני ראיתי שיש הרבה אנשים. אני זוכר איך אלמוג ראה את התמונה שלו בפעם הראשונה, הוא אמר 'זה אני, זה אני בפוסטר'. בשבילו זה היה...הוא התחיל לנשום יותר בחופשיות. אתם השקעתם הרבה זמן והרבה כוח כדי להחזיר אותנו הביתה, וזה אחד הדברים שנתנו לי תקווה. אתם גיבורים גדולים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406152026' autoplay='0' credit='' desc='דבריו של אנדריי קוזלוב' poster='' kid='1_548oj6i1' duration='102']

"יותר מ-120 חטופים עדיין שם, ואני לא יכול להרגיש את כל האושר מהמצב הזה כי אותי הצילו ואותם לא", הוסיף אנדריי, "הם עדיין שם בעזה. עבור כל החטופים שעדיין שם, יש רק החלטה אחת. רק אחת. זה הסכם בין ישראל לחמאס. אני מבקש להחזיר אותם הביתה בהקדם האפשרי. ישראל, העולם, וחמאס - אני מבקש מכם לעשות עסקה בהקדם האפשרי".

הפגנות בת"א בקריאה לעסקה ויציאה לבחירות מדורה קפלן
הפגנות בת"א | צילום: רויטרס
לפיד בעצרת למען החטופים בת"א
לפיד בעצרת למען החטופים בת"א | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם הערב בהפגנה בקפלן, ותקף את התנהלותו של ראש הממשלה נתניהו בצל האסון הכבד ברפיח וסערת חוק הפטור מגיוס לחרדים: "אני שולח מכאן, בלב שבור, בשם כולנו, תנחומים וחיבוק חזק למשפחות שמונת הלוחמים שנהרגו הלילה ברפיח. תדעו שאנחנו אתכם, בכל ליבנו. כל שבוע והשבר שלו. כשנהרגו ארבעת חיילי גבעתי היינו בכנסת, בהצבעה על חוק הגיוס. כל הכנסת כבר ידעה. כולנו היינו במצב רוח קשה, מדוכדך, ואז הרמנו את הראש וראינו שיש אדם אחד שלא מרגיש ככה. ראינו את החיוך. על מה הוא חייך? על זה שבזמן שחיילים נהרגים הוא העביר חוק שמפלה בין דם לדם. הוא חייך כי כל מה שמעניין אותו, זה להרוויח עוד קצת זמן. עוד כמה שבועות על הכיסא המתנדנד. החיוך הזה יקבור את הקריירה הפוליטית שלו. החיוך הזה יסלק אותו מחיינו. לא יישאר אחריו כלום".

כמו כן, יושב ראש המחנה הממלכתי בני גנץ השתתף הערב בעצרת למען השבת החטופים בצומת שער הנגב, יחד עם חבר הכנסת אלון שוסטר.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וח"כ אלון שוסטר בעצרת להשבת החטופים בצומת שער הנגב
גנץ וח"כ שוסטר בעצרת להשבת החטופים בצומת שער הנגב

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406152107' autoplay='0' credit='אביב אטלס Aviv Atlas' desc='תיעוד מהאוויר: רבבות מפגינים בקפלן בקריאה לבחירות' poster='' kid='1_q5yx0w18' duration='27']

עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, אמרה בהצהרת קרובי החטופים: "מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר השבוע שאמנם יש פערים במשא ומתן, אבל הם ניתנים לגישור. אנחנו דורשים ממשלת ישראל שהפקירה את אהובינו, לקחת יוזמה ולהוביל לסגירת הפערים ולסגירת עסקה מיד. לחטופים אין זמן למשחקי האשמות. אנחנו דורשים מהממשלה - תיזמו, תהפכו כל אבן, אל תחמיצו את העסקה שיש על השולחן. הנחו את צוות המשא ומתן להגיש הצעה מעודכנת לתשובת חמאס שכוללת התחייבות ברורה לסיום המלחמה כחלק מעסקה שתחזיר את כולם".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406151841' autoplay='0' credit='' desc='דברי עינב צנגאוקר בהצהרת משפחות חטופים בת"א' poster='' kid='1_iuspa43e' duration='30']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2406151610' autoplay='0' credit='' desc='אנדריי קוזלוב קורא לציבור להגיע לעצרת למען החטופים: "זה נתן לי תקווה"' poster='' kid='1_59akpnvs' duration='29']

אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שגופתו מוחזקת על-ידי חמאס הוסיפה: "בני גנץ אמר לפני יומיים שהחזרת החטופים היא חוב מוסרי, ושאפשר לעצור את המלחמה כדי להחזיר את כולם. גם בתוך מערכת הביטחון אומרים שוב ושוב שישראל יכולה להתמודד ביטחונית עם סיום המלחמה בעזה. נתניהו, המדינה בוערת - כך נראה חורבן! אנחנו שני צעדים אחרי חמאס ופסע ממלחמה נוספת בצפון. אחרי שהצהרת שלא תסכים לסיום המלחמה במסגרת עסקה וכך הבאת להקשחת העמדות של חמאס, חובתך להסכים במפורש לסיים את המלחמה כחלק מעסקה להחזרת כל החטופים. המשך המלחמה מביא להמשך אבדן חיים, בקרב החטופים החיילים והאזרחים. עסקה היא הביטחון ותביא לביטחון בכל הזירות".

יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון: "נועה ארגמני שחולצה לפני שבוע מעזה סיפרה שהיא שמעה בשבי ברדיו דיווח שבישראל מתנגדים לסיום המלחמה, ושזה שבר אותה. הגיע הזמן לתת לחטופים תקווה - תכריזו על סיום המלחמה כחלק מעסקה! היום כבר ברור שכל יום נוסף שבו המלחמה נמשכת, פוגע באינטרסים של ישראל, מחירי המלחמה כבר גבוהים מדיי. ההחלטות מתקבלות ממניעים פוליטיים ואישיים. אין ולא יהיה ניצחון בלי החזרת כל החטופים, ואת כולם אפשר להחזיר בעסקה. העם איתנו, העם מסכים לסיום המלחמה תמורת החזרת כל החטופים הביתה".

הפגנות בת"א בקריאה לעסקה ויציאה לבחירות מדורה קפלן
הפגנות בת"א | צילום: רויטרס
עצרת המשפחות בכיכר החטופים בת"א
עצרת המשפחות בכיכר החטופים בת"א | צילום: רויטרס

ממטה משפחות החטופים נמסר לקראת העצרת: "כבר 253 ימים ש-45 אבות נמצאים בשבי חמאס, 45 משפחות שלא זכו להתאחד ולקבל חיבוק מאבא. 102 אבות לא עוצמים עין כבר 253 ימים כי ילדיהם נמצאים במנהרות חמאס ללא מזון, מים, חמצן ותקווה. אבות וילדים שכבר לא יזכו להתחבק מחכים שיקיריהם יחזרו לקבורה ראויה בארצם. משפחות החטופים ורבבות אזרחי ישראל שיגיעו לכיכר החטופים הערב, יזעקו שחייבים לאשר את 'עסקת נתניהו' - אסור לפספס את העסקה שתחזיר את כל החטופים הביתה - החיים לשיקום והנרצחים לקבורה".

בעצרת המשפחות נאמו בין היתר מיכל לובנוב, אשתו של החטוף אלכס לובנוב, שבנם המשותף קאי נולד בזמן שאביו בשבי; מישל אילוז, אביו של גיא אילוז שנרצח בשבי חמאס וגופתו מוחזקת בעזה, אמיר דניאל, אביו של עוז דניאל שנרצח ונחטף וגופתו מוחזקת בשבי. ליאור אשכנזי ינחה את העצרת, והזמרת נונו תשיר את "אבא בוא" ו"כשהשמש שוב".

עצרת המשפחות בכיכר החטופים בת"א
עצרת המשפחות בכיכר החטופים בת"א | צילום: רויטרס
בקריאה לעסקה ויציאה לבחירות הפגנות בת"א למען החטופים ונגד הממשלה
הפגנות בת"א בקריאה לעסקה ויציאה לבחירות | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מוקדם יותר היום, הג'יהאד האסלאמי-פלסטיני פרסם היום סרטון של אלעד קציר שנרצח בשבי הארגון וגופתו חולצה לישראל. ממטה המשפחות נמסר בתגובה: "120 חטופים וחטופות מחכים שמדינת ישראל תאשר את עסקת נתניהו ותחזיר אותם הביתה במיידי. כל חטוף שנרצח בשבי הוא אות קלון על ממשלת ישראל שלא אישרה עסקה ופספסה את ההזדמנות להחזיר אותם בחיים לביתם ולבני משפחותיהם. הזמן אזל, לחטופים החיים, ולחטופים הנרצחים - שזכאים לקבורה בכבוד בארצם. על ממשלת ישראל להוציא את צוותי המו"מ במיידי - ולאשר את העסקה עוד השבוע".

בתוך כך, לפי דיווח בעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המזוהה עם ארגון הטרור חיזבאללה, האמריקנים ממתינים שישראל תכריז על סיום הפעולה הצבאית ברפיח על מנת להביא לחידוש של שיחות המשא ומתן לעסקה, כך על-פי הערכות מצריות וקטריות.