גבורת הבן: מתן נשכב על אמו - והציל אותה מיריות המחבל

משפחת בן אליהו היו ברכב בדרך חזרה לביתם בערב שבת, כשנקלעו לזירת הפיגוע הרצחני בנווה יעקב שגבה את חיי האב, רפאל, יחד עם עוד שישה נרצחים נוספים. מתן, בן הזקונים, נשאר ברכב לצד אימו, נשכב והגן עליה בגופו - תוך שהוא סופג שני כדורים שגרמו לו לנזק בטחול, בלבלב ובקיבה. "קפצתי על אמא, אמרתי - מה שיהיה יהיה. היא הביאה לי את החיים, אני אתן לה את החיים"

זמן צפייה: 09:38

ארבעה ימים בלבד אחרי שפונה במצב קשה והובהל לחדר ניתוח, מתן בן אליהו כבר הצליח לעמוד על שתי רגליים ולהתקלח. בזמן שבבית יושבים שבעה על אביו, רפאל בן אליהו, שנרצח בפיגוע בליל שבת בירושלים לצד שישה בני אדם נוספים, הוא קורע קריעה על אביו בבית החולים הדסה הר הצופים.

"הזיכרונות עדיין בראש", הוא מספר לחדשות 13, כשלצידו בת הדודה ואחיו הגדול, אור, שהיה גם הוא ברכב בזמן הפיגוע וראה את המתרחש. "בהתחלה אמרו לי שהמצב שלי קשה, ובאמבולנס כל הזמן שאלתי אם זה באמת קשה. הגעתי לבית החולים, תוך 10-20 דקות הייתי בחדר ניתוח, וקמתי כבר בבוקר. המצב הפיזי קצת קשוח, קשה עכשיו". אחיו אור משלים את התמונה: "הוא קיבל שני קליעים, הוא נפגע בטחול, הוציאו לו חלק מהלבלב והיה לו חור בקיבה שתפרו".

מתן בבית החולים, קורע קריעה על אביו רפאל שנרצח בפיגוע
מתן בבית החולים, קורע קריעה על אביו רפאל שנרצח בפיגוע | צילום: חדשות 13

בליל שבת לפני שבוע הם בדיוק יצאו מביתה של סבתם בנווה יעקב, בתום סעודה לציון 40 שנה למותו של אחיו של רפאל, שנהרג בתאונת דרכים. איש לא תיאר לעצמו שבדרך חזרה לביתם בבית שמש עולמם ייחרב, והבן היחיד שנותר לסבתא ויולה יירצח.

"בדיוק יצאנו מסבתא ירדנו לאוטו, ניהלנו שיחה רגילה", משחזר מתן את הערב הטראומתי, "נסענו טיפה 100 מטר פתאום צעקו לנו 'תזמינו אמבולנס יש פה מחבל שברח'. אבא ישר בלם את האוטו, חייג, גם אור חייג, ושניהם יצאו מהרכב. אחרי כמה שניות צעקו שהמחבל חוזר. ואז פתאום המחבל יצא מהרכב - לי עבר בראש שאני בן אדם גדול ואם אחטוף כדור או שניים אני מאמין שאצא מזה. אז קפצתי על אמא, אמרתי - מה שיהיה יהיה".

לאחר שמהחבל ירה למוות באב רפאל, הוא ניגש למושב האחורי שבו יושבים מתן ואימו טינה. "צעקתי 'אמא, אמא', ואז חטפתי כדור וצעקתי יותר חזק. המחבל התקרב לרכב, לא יצרתי איתו קשר עין, אחרי שהוא פגע בי שיחקתי את עצמי מת. ראיתי את אבא שלי מנסה לברוח ולא מצליח".

מתן ואימו, טינה
מתן ואימו, טינה | צילום: באדיבות המשפחה

אור מספר את שאימו טינה אמרה לו על אירועי אותו ערב: "אמא מספרת שהוא הגיע, הסתכל לה בעיניים, חשב שמתן מת והמשיך ללכת, ככה היא מספרת. היא ראתה איך המחבל יורה בכולם, ברוך השם לא היא ולא מתן לא ראו את אבא נרצח, לא ראו אותו מקבל את הכדור, הם רק ראו אותו בפאניקה מנסה להסתתר.

"היא אמרה שהיא הסיתה את המבט למחבל לראות מה הוא עושה והוא חיפש אנשים, וירה בטירוף לכל מקום. ואז היא אמרה שאחרי שהיה שקט ולא היה אף אחד, הוא התקרב לרכב, הסתכל לה בעיינים הסתכל על מתן, היא לחשה למתן באוזן 'הלך עלינו, הלך עלינו'. ואז היא אמרה שהוא הסתכל והמשיך ללכת. היא אומרת שהיא לא יודעת איך הוא עשה את זה, הוא פשוט נשכב עליה".

מבחינת מתן, זו לא הייתה שאלה: "אני לא יודע אם הכדורים היו פוגעים בה מה היה קורה. אני לא יודע אם היא הייתה מצליחה... אני שמח שזה פגע בי ולא בה". מתן ממשיך ומשחזר את שאירע אחרי שהמחבל נוטרל, לפני שהגיעו צוותי ההצלה: "אחרי זה יצאנו אני ואמא מהרכב, היא עדיין לא ידעה שנפגעתי, ואז אמרתי לה 'אמא אולי נרוץ נסתתר שהוא לא יחזור עוד פעם'. ראיתי את אבא שוכב על הרצפה. התקשרתי ל-101 צעקתי להם בטלפון 'איפה אתם ירו באבא שלי בראש הוא מת תגיעו כבר'".

משפחת בן אליהו, בצד שמאל: מתן לצד אביו רפי
משפחת בן אליהו, בצד שמאל: מתן לצד אביו רפי | צילום: באדיבות המשפחה

אור מספר בגאווה על אחיו, שלרגע לא הפסיק לדאוג להורים: "הפראמדיקים מספרים שהוא שכב באמבולנס ושאל אותם 'מה עם אמא שלי היא בסדר?'. הוא נתן להם את הטלפון שלה לחייג והיא הייתה בהיסטריה אז היא לא ענתה. גם כשהוא היה באמבולנס הוא דאג לאמא, הגיבור הזה, כמה הוא דאג לאמא. הגן עליה בגוף שלו ואז בנפש שלו חשב רק עליה, שוכב פצוע ושואל מה עם אמא".

אתמול מתן קם ממיטתו והתחיל ללכת במחלקה, היום הוא כבר שוב עומד על שתי רגליים, והחל בפיזיותרפיה - הכל כדי לחזור כמה שיותר מהר הביתה לאמא: "היה לי הכי חשוב שאמא שלי תצא מזה בחיים. היא הביאה לי את החיים, אני אתן לה את החיים. אם הייתה לי אפשרות להציל גם את אבא, אז גם את אבא".

הם ארבעה אחים במשפחה, מתן הוא בן הזקונים. מילדות היה ברור לכולם שהקשר בינו לרפאל הוא דבר מיוחד. "היה לי קשר מאוד טוב עם אבא, היינו מאוד קשורים", מספר מתן ואחיו אור מוסיף: "הוא היה הבן הקטן שלו, כל האחים מסכימים שהיה להם את הקשר הכי חזק, אותו אופי הם הכי דומים".

משפחת בן אליהו, מימין: מתן, טינה, רפי ואור
משפחת בן אליהו, מימין: מתן, טינה, רפי ואור | צילום: באדיבות המשפחה

גם בני המשפחה מסכימים ומספרים על הקשר המיוחד בין האב המנוח לבן הזקונים: "כל הזמן היינו אומרים שהם כמו תאומים, כאילו היו קשורים בחבל הטבור. בדיבור, בהליכה במראה". בת הדודה לינוי מוסיפה: "מה ששובר את הלב זה שהם גם היו דומים במעשה. מבחינת שניהם היה מובן מאליו לקום לעשות מה שצריך לעשות בסיטואציה. מבחינת רפי זה היה מובן מאליו לתת ברקס במיידית, לצאת מהאוטו ולמצוא את האנשים שאפשר לעזור להם. מבחינת מתן... עד עכשיו אני לא תופסת כמה זה היה לו מובן מאליו שהאינסטינקט המיידי שלו היה לשכב על אמא שהיא לא תחטוף את הכדורים".

הצוות הרפואי מעיד "ההתאוששות שלך היא פנטסטית, היא מפתיעה לטובה. אנחנו שמחים שהצלחת לצאת מהר מטיפול נמרץ, זה לא היה צפוי להיות כל כך מהר, אבל הוא חזק".