עוד מבוכה בפרס ישראל: "דו"ח הזוועות" של חמאס - שלא קיים

אחרי סערת ביטול הענקת פרס ישראל וההתקפלות של השר קיש - מבוכה נוספת סביב החלטות ועדת הפרס: פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית יוענק לד"ר כוכב אלקיים-לוי בשל כתיבת "דו"ח הזוועות" על פשעי המין של חמאס. אלא שבדיקת חדשות 13 מעלה שדו"ח כזה כלל לא קיים. כשנשאלה על הדברים וגם על הקשר המשפחתי שלה - כאחייניתו של יעקב ברדוגו - אמרה: "הדו"ח קיים, גאה במשפחה שלי"

זמן צפייה: 02:28

פרסום ראשון: ד"ר כוכב אלקיים-לוי תקבל את פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית עבור כתיבת "דו"ח הזוועות" של פשעי המין של חמאס, אלא שבדיקת חדשות 13 מעלה שדו"ח כזה כלל לא קיים - כך פורסם לראשונה הערב (חמישי) במהדורה המרכזית. הנימוק של ועדת הפרס הוא שד"ר אלקיים-לוי חיברה את "דו"ח הזוועות", אך כלל לא נכתב דו"ח כזה בישראל, לא על-ידה ולא על-ידי אף אחד מלבד גופים בינלאומיים. יצויין כי ד"ר אלקיים-לוי שלחה מכתב כשבועיים לאחר הטבח ב-7 באוקטובר, אך לא מדובר בדו"ח אלא במכתב בלבד.

לפי הוועדה, ד"ר אלקיים-לוי עשתה עבודה חשובה בהעלאת המודעות הבינלאומית סביב זוועות המין שבוצעו על-ידי מחבלי החמאס, אך מלבדה עוד מספר נשים בולטות עסקו בנושא החשוב. לא ברור מדוע היא היחידה שזכתה בפרס הנכסף, ולא העניקו אותו לכולן - כמו לפרופ' רות הלפרין-קדרי, פרופ' יפעת ביטון, ועוד.

כשנשאלה על הדברים הללו וגם על הקשר המשפחתי שלה - כאחייניתו של יעקב ברדוגו, פרשן פוליטי ומקורבו של רה"מ נתניהו - ד"ר אלקיים-לוי אמרה: "בטח שיש דו"ח כזה, הדו"ח הראשון שיצא כבר ב-20 באוקטובר. זה דו"ח שסקר את הפשעים שראינו ואת המידע הכי מהימן שיכולנו לתת ברגע הראשון לגופי האו"ם. אין לי עוד מה לומר בנושא חוץ מזה שאני גאה במשפחה שלי".

יעקב ברדוגו
יעקב ברדוגו | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

המכתב המדובר אותו שלחה ד"ר אלקיים-לוי הוא בן ארבעה עמודים בלבד, ומתוכו העמוד הראשון מכיל חתימות, העמוד האחרון מכיל אמירות כלליות, ושני העמודים הנוספים כוללים כותרות עיתונים בלבד. כלומר, כלל לא מדובר בדו"ח, במובן של דו"ח המפרט את פשעי המין של מחבלי חמאס ואילו זוועות מין התרחשו בטבח בעוטף. כעת, ד"ר אלקיים-לוי טוענת שהם עמלים על דו"ח כזה, אך מאחר ונימוק הוועדה לבחירה בה ולא במועמדות פוטנציאליות אחרות הוא שדו"ח כזה כבר חובר על-ידה - כן שמדובר בנימוק שאינו תקף.

ועדת פרס ישראל לשנת 2024
ועדת פרס ישראל לשנת 2024 | צילום: חדשות 13

במשרד החינוך חוזרים על טענותיה ואומרים בתגובה כי היה דו"ח קודם, והיא עומלת על דו"ח חדש. עוד טוענים במשרד החינוך כי ד"ר אלקיים-לוי הפעילה נציבות אזרחית להעלאת המודעות לפשעי המין של חמאס. צריך לומר שמדובר בתיאור מעט מוגזם, שכן הנציבות זו היא והיא זו הנציבות - לא מדובר בגוף של ממש שד"ר אלקיים-לוי הקימה והפעילה. העבודה המיוחסת לה מבורכת, אך העובדה שהיא היחידה שזוכה לכבוד ומקבלת את הפרס היא תמוהה מאוד.

שר החינוך יואב קיש, לאחר שהושג אתמול ההסכם עם ארגון המורים
שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, אחרי סערת ביטול חלוקת פרסי ישראל בתחומי המדעים, ואחרי שהיועמ"שית החלה בבדיקת הסיבה למהלך, השר קיש הודיע מוקדם יותר השבוע כי פרסי ישראל יחולקו השנה כרגיל. שר החינוך מסר: "בימים האחרונים נפגשתי עם היועמ"שית והבהרתי לה את השיקולים שעמדו בבסיס החלטתי. בניגוד לעמדתי ולרצוני שטקס פרסי ישראל השנה, לאור המלחמה הנמשכת, החטופים הנמצאים בעזה והנפגעים בקרב כוחותינו, יעסוק אך ורק בתקומה ובגבורה - החליטה היועצת המשפטית, לצערי, שלא להגן על עמדתי בבג"ץ".

קיש הסביר: "בהינתן המצב בו הייעוץ המשפטי לא מגן על עמדתי בבית המשפט, ועל מנת שלא לייצר ריב ומדון מיותר כאשר התוצאה בהיבט המשפטי ברורה וידועה מראש, בחרתי לשנות את ההחלטה הראשונית ולהעניק את פרסי ישראל בקטגוריות השונות, לצד הענקת פרסי התקומה, ביום העצמאות הקרוב. לכל ברור כי אין לנו את המותרות לויכוחים נוספים מיותרים בתוכנו, והשאיפה שצריכה להיות לכל אחת ואחד מאיתנו היא לאחדות נרחבת. מטבע הדברים, הטקס השנה יערך במתכונת שונה, כאשר עיקר המשקל יינתן לאירועי מלחמת חרבות ברזל".