עימותים קשים ומעצרים במחאה בת"א: מדורה הוצתה בבגין

ביום שאחרי "נאום פילדלפי" של רה"מ וברקע אי-ההתקדמות במגעים לעסקה - מפגינים זה היום השלישי אלפים בשורת מוקדים ברחבי הארץ. עימותים קשים ומעצרים במוקד המחאה בת"א, לאחר שמפגינים הציתו מדורה בצומת בגין - שנחסם

זמן צפייה: 01:11

יום שלישי של מחאות: אחרי נאום נתניהו אמש, שבו הצהיר כי צה"ל לא ייצא מפילדלפי, ישראלים רבים יוצאים לרחובות גם היום (שלישי) ומפגינים במוקדים שונים ברחבי הארץ בקריאה להגעה לעסקה, שתשיב הביתה את 101 החטופים המוחזקים בשבי בעזה. עימותים קשים החלו בהפגנת הענק של משפחות החטופים בתל אביב, מפגינים הבעירו מדורה בבגין והמשטרה עצרה 3 חשודים בגין הפרות הסדר ותקיפת שוטרים.

מדוברות המשטרה נמסר: "הערב, משטרת ישראל נערכה בכוחות גדולים לאבטחה ושמירה על הסדר הציבורי, במסגרת מחאה ברחוב בגין ליד הקריה בתל אביב. לרשות המוחים נסגר רחוב בגין באזור הקריה במטרה לאפשר איזון בין חופש המחאה באופן לגיטימי, לבין חופש התנועה תוך פגיעה מינימלית בשגרה. למרות האישור שניתן ומתחם מוסדר שנקבע לטובת המחאה, המפגינים הדליקו מדורות ומנעו מהשוטרים לכבות אותן, תוך הפרה בוטה של החוק ואי ציות להוראות השוטרים, ותקיפתם בעימותים מיותרים. למרות הסכנות הכרוכות בהדלקת המדורות על הכביש ובניגוד לחוק, מפירי הסדר המשיכו לעבור על החוק ולסכן את עצמם ואת השוטרים".

מדורות על הכביש בהפגנה למען החטופים בת"א
מדורות על הכביש בהפגנה למען החטופים בת"א | צילום: רויטרס
מדורות על הכביש בהפגנה למען החטופים בת"א
מדורות על הכביש בהפגנה למען החטופים בת"א | צילום: רויטרס

מטעם מטה משפחות להחזרת החטופים נמסר: "רה"מ נתניהו הוכיח אמש שהוא לא מתכוון להחזיר את החטופים. זו המשמעות האמיתית של דבריו מבעד לכל השקרים והספינים ששמענו ממנו. עם ישראל, שברובו תומך בהשבת החטופים, לא ייתן יותר יד להפקרה הפושעת הזו. המאבק להשבת החטופים יוחרף ויוגבר עד שאחרון החטופים יחזור הביתה – החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה. מטה המשפחות להחזרת החטופים קורא לציבור הרחב להתייצב בהמוניו ברחובות. רק מחאה ציבורית עוצמתית שתרעיד את המדינה תחזיר את כולם הביתה".

אלי אלבג, אביה של התצפיתנית החטופה לירי, אמר בהפגנה בת"א: "אזרחי מדינת ישראל, ציר פילדלפי זה הבלוף הכי גדול שיש. ראש הממשלה לא אומר לנו שיש לנו את ציר החיזבאללה שהוא הרבה יותר מורכב ומסוכן מבלוף 14 הק"מ. מה עם ציר יו"ש, שמירדן מבריחים את הנשק? מה הוא עושה עם זה בדיוק? איך הוא יסגור 150 ק"מ? הוא חושב שאנחנו עם של מטומטמים. יש לנו את ציר איראן, החיזבאללה ויו"ש. הם יותר חשובים. בשבילו הציר הכי חשוב זה ציר בן גביר וסמוטריץ'".

הפגנה למען החטופים בת"א
הפגנה למען החטופים בת"א | צילום: רויטרס

עינב צנגאוקר אמרה: "אני כועסת, אני רותחת. ראש הממשלה בחר לקבור את החטופים תחת ההריסות הפוליטיות שהוא יצר. ממשלת ישראל - השם שלכם יירשם בספרי ההיסטוריה בדמם של החטופים שנרצחו בשבי. יש לכם דרך אחת להימנע מזה: לצאת דרך התליין מרחוב עזה 35. תפתחו את הלב לחטופים ולחטופות. תקשיבו לזעקת הציבור. מנתניהו אני לא מצפה לזה. הוא מבצע פשע בעמו. חברי הקואליציה, זהו תורכם לקום ולשים סוף לסיפור הזה. תזיזו אותו ממקומו, תחליפו אותו במי שיביא עסקה שתחזיר את החטופים ואת השפיות למדינה. עכשיו".

מדורות על הכביש בהפגנה למען החטופים בת"א
מדורות על הכביש בהפגנה למען החטופים בת"א | צילום: רויטרס
הפגנות למען החטופים ונגד הממשלה בירושלים
הפגנות למען החטופים ונגד הממשלה בירושלים | צילום: רויטרס

אתמול נערכו הפגנות רבות בערים שונות לאורך היום בעקבות רצח ששת החטופים במנהרה ברפיח, ולאחר הפוגה של כמה שעות, התחדשו בערב ההפגנות בירושלים, בתל אביב וקיסריה - ועשרות אלפים יצאו למחות. בירושלים: אלפים נשאו ארונות קבורה מכוסים בדגלי ישראל, הציתו מדורות על הכביש והדליקו אבוקות. המשטרה עצרה כמה מהם שפרצו מחסומים בסמוך למעונו של ראש הממשלה נתניהו. בתל אביב: הפגנות נערכו מול הקריה ומטה הליכוד, דרך בגין שבתל אביב נחסמה בשני הכיוונים, ובהמשך גם נתיבי איילון. עשרות מפגינים נעצרו.

רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים
רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס אמש מסיבת עיתונאים, שעוררה סערה וגררה ביקורת רבה מבית ומבחוץ, ואמר: "מבקש מהמשפחות סליחה שלא הצלחנו להשיב את החטופים בחיים. חמאס ישלם מחיר כבד. לא נעבור לסדר היום על הטבח. מרגיש צער עמוק על רצח החטופים - אבל זה לא קרה בגלל ההחלטה להישאר בציר פילדלפי". הוא הציג מפה והסביר את חשיבות הישארות צה"ל בציר - ואמר כי "ציר הרשע צריך אותו, לכן אנחנו צריכים לשלוט בו. ברגע שנצא משם, לא יישאר שום מחסום שיבלום החדרת נשק לחמאס - והכול במימון איראני". 

מפגינים בירושלים עם שלטי החטוף הירש גולדברג-פולין שנרצח בשבי
מפגינים בירושלים עם שלטי החטוף הירש גולדברג-פולין שנרצח בשבי | צילום: רויטרס

אתמול פתח המשק הישראלי בשביתה כללית מהשעה 06:00 בבוקר בעקבות הכרזתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ביום ראשון, בדרישה שהממשלה תפעל באופן מיידי להשבת החטופים שנותרו בשבי חמאס. ההכרזה הדרמטית הגיעה לאחר שבר-דוד ערך פגישה עם משפחות החטופים, שהכריזו על החרפת מאבקם בעקבות הירצחם של ששת החטופים בשבי. יו"ר ההסתדרות אמר כי "אי אפשר לעמוד יותר מנגד", והוסיף: "זה שיהודים נרצחים במנהרות בעזה הוא בלתי מתקבל על הדעת וזה צריך להפסיק. צריך להגיע לעסקה, זה יותר חשוב מכל דבר אחר. העסקה איננה מתקדמת משיקולים פוליטיים, זה בלתי אפשרי - ולכן החלטתי שצריך להפסיק את ההפקרה".

בית הדין לעבודה הוציא צו מניעה נגד השביתה בטענה כי אין לה עילה חוקית, וקבע כי יש להפסיק את השביתה ב-14:30 באותו יום - זאת לאחר שנציג ההסתדרות אמר בדיון כי בכוונתם להמשיך בשביתה עד 18:00 בערב, על-אף שבבוקר היו כוונות להמשיך אותה עד היום. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "השביתה הייתה חשובה. אני עומד מאחוריה".