הרצוג בערב הצדעה לעדה הדרוזית: "חייבים חקיקה שוויונית"

ברקע רצח הילדים במג'דל שמס, מתקיים במרכז רבין בת"א ערב הצדעה לעדה הדרוזית. הנשיא הרצוג נאם: "משפחות שכולות מרגישות סוג' ב'. הפתרון - חקיקה שתביא אחת ולתמיד לידי ביטוי את השותפות והשוויון". גם גנץ הצטרף לקריאה: "זה לא רק תיקון לחוק הלאום, זה עיגון זכויות היסוד וחובות היסוד - עבור החברה הישראלית כולה". לשנות את חו בהמשך: נאום גלנט

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

במרכז רבין בתל אביב מתקיים הערב (שלישי) ערב ההצדעה המרכזי לעדה הדרוזית, בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט, נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ראש האופוזיציה יאיר לפיד והמנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, שייח' מוואפק טריף. הרצוג נאם והתייחס לרצח 12 הילדים במג'דל שמס: "רק לפני פחות משבועיים, ליבה של מדינה שלמה נשבר לרסיסים, למשמע בשורת האיוב על מקפת הטרור הנפשעת של חיזבאללה על מג'דל שמס - שבה נרצחו ילדינו התמימים והטהורים. אני שב ושולח מכאן תנחומים בשם העם כולו - למשפחות השכולות שעולמן חרב ולעדה הדרוזית כולה. אין מילים שיוכלו למלא את החלל שנפער בלבבות, אבל אני מייחל ומתפלל בכל ליבי, שתדעו מזור, מרפא ונחמה".

"בחודשים האחרונים הייתה לי הזכות לפקוד – כנשיא מדינת ישראל בשם מדינת ישראל כולה – משפחות של גיבורי ישראל רבים, בני העדה הדרוזית, שנפלו חלל במערכה והותירו לנו צוואת נצח – לדבוק זה בזה, לשלב חיים, ולנצח. ההבנה העמוקה הזאת, שכולנו חייבים לעמוד יחד מול האויב, ולהמשיך ולבנות את החיים המשותפים שלנו בישראל – למרות כל האתגרים ובמידה רבה בגלל כל האתגרים – מהדהדת אצלי מילים אחרות שנזכרתי בהן לפני יום הזיכרון האחרון, כאשר ביקרתי במתחם יד לבנים הדרוזים, בבית אוליפנט בדליית אל כרמל – שם שהה, לפני כמאה שנה, נפתלי הרץ אימבר – מחבר מילות ההמנון הלאומי".

"כן, מכובדיי, המילים 'עוד לא אבדה תקוותנו' מפעמות בצוואתם של כל הנופלים הקדושים בני העדה הדרוזית במערכות ישראל. עוד לא אבדה תקוותנו – תקוותנו לחיים משותפים, שמבוססים על "אזרחות מלאה ושווה" ככתוב במגילת העצמאות, על כבוד ועל הוגנות, על ביטחון, ואמונה בחיים של אחווה בין כל הקבוצות שמרכיבות את החברה הישראלית. בחודשים האחרונים פקדתי, כאמור, עשרות רבות של משפחות שכולות, משלל אמונות, דתות ואורחות חיים – בהן דרוזיות וערביות – בכל רחבי הארץ; שהציפו שוב ושוב שהן מרגישות "אזרחים סוג ב'"".

נשיא המדינה הרצוג עם אדם אלשאער, אחד מפצועי ירי חיזבאללה על מג'דל שמס
נשיא המדינה הרצוג עם אדם אלשאער, אחד מפצועי ירי חיזבאללה על מג'דל שמס | צילום: מעיין טואף / לע"מ

עוד אמר הנשיא: "אני מבקש להיות כאן ברור וחד: עלינו לפעול בכל דרך לכך שבנות ובני העדה הדרוזית יזכו ליחס שווה, ללא סייג, מצדה של המדינה. הדיבורים על אחווה, על סולידריות ועל שוויון, לא יכולים להישמע רק בלוויות ובימי אבל ויגון, ואסור שהם יישארו בגדר דיבורים. זה לא יכול להימשך ככה, והפתרון הוא בראש ובראשונה בחקיקה שתביא אחת ולתמיד לידי ביטוי את השותפות הישראלית ואת השוויון האזרחי בישראל".

על ההיערכות לתגובת חיזבאללה ואיראן אמר הרצוג: "יש לנו יכולות צבאיות מהשורה הראשונה. יש לנו חיל אוויר ומערכות הגנה רב-מימדיות, משוכללות ומתקדמות ביותר - שעומדות בדריכות ומוכנות. יש לנו מודיעין מעמיק. יש לנו מערכות חירום והצלה ועורף ערוך יותר משהיה אי-פעם. יש לנו בריתות מדיניות ובטחוניות ושותפות המחויבות לסכל כל פעולה של האויב. בראשן: המעצמה החזקה בתבל – ארצות הברית – שמחויבת לביטחוננו. ועם זאת, יכולות ההגנה האלה לא מבטיחות הרמטיות מוחלטת. לכן, גם לעורף יש תפקיד משמעותי בשמירה על החוסן הלאומי. עלינו לנהוג באחריות, להישמע להנחיות, לשמור על קור רוח, וכמובן לא להתבייש לקבל תמיכה – גם רגשית. זה חשוב ונכון. אנחנו בימי מבחן – וחשוב שנעמוד ונצלח אותם יחד".

מגרש הכדורגל במג'דל שמס, ביום שאחרי האסון
מגרש הכדורגל במג'דל שמס, ביום שאחרי האסון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

גם ח"כ בני גנץ נאם בערב ההצעדה, ואמר: "עלינו להגביר את הלחץ הצבאי, כולל בפגיעה ישירה בתשתיות של מדינת לבנון – כדי למצוא פתרון שיאפשר את החזרת החיים בצפון למסלולם. עלינו למצות את המתיחות והמעורבות של גורמים בינלאומיים, כדי להגיע להישגים שיאפשרו לתושבי הצפון ביטחון". בנוסף הבטיח: "לממשלה יהיה גיבוי רחב גם מהאופוזיציה - לכל פעולה התקפית ואחראית".

בהמשך דבריו שיבח את בני העדה: "דווקא בימים שבהם הממשלה מנסה למצוא דרכים לפטור אוכלוסיות משירות העם והמדינה – יש הורים דרוזים רבים ששואלים את ילדיהם את אותה השאלה. בימים שבהם הממשלה מבקשת להנציח את אי השוויון בחובות – אתם נאבקים למען השוויון בזכויות. בימים שבהם מערכת החינוך במשבר ערכים, אתם מצליחים לייצר דור משכיל שגדל על אהבת הארץ. בימים שבהם השסעים גדולים מאי פעם, אתם נאבקים למען שוויון, כדי שתוכלו להרגיש חלק ממנה".

לסיום קרא גנץ לעגן את ערך השוויון, בתגובה לחוק הלאום שנחשב לפצע פתוח בקרב הדרוזים. "עלינו להגיע להסכמות על כללי המשחק, ובהן - להבטיח לעגן את ערך השוויון בחוק יסוד. זה לא רק תיקון לחוק הלאום, זה עיגון זכויות היסוד וחובות היסוד, עבור החברה הישראלית כולה", אמר יו"ר המחנה הממלכתי.