תחת החשש מהצפיפות: ברכבת נערכים לשוב לפעילות אחרי חודשיים

הרכבת היוותה את אחת מנקודות המחלוקת הקשות ביותר בין משרדי הממשלה בתקופת הקורונה. כשנזכרים בעומס השגרתי בתחנות ובקרונות - אפשר להבין למה. "אם לא תהיה אכיפה - זו אחת הסכנות הגדולות"

זמן צפייה: 03:06

בתחנת רכבת סבידור מרכז, מהעמוסות ביותר בדרך כלל, נראו היום רק ספסלים ריקים, רציפים שוממים, כריזה אוטומטית לנוסעים ולנוסעות שלא דרכו בה כבר יותר מחודשיים - וגם מדבקות וסימונים לשמירת מרחק שכבר מוכנים מזמן. שלא בטובתה, הרכבת הפכה בשבועות האחרונים לאחת מנקודות המחלוקת הקשות ביותר בין משרדי הממשלה בתקופת הקורונה. אחרי דחייה של שבועיים, ואז דחייה נוספת של שבוע, היא אמורה לחזור לפסים ביום שני בשבוע הבא, אבל עד שהנוסע הראשון יקנה כרטיס והקטר ייסע - נראה שאף אחד כבר לא בונה על זה.

פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה לאונקוגנטיה ביה"ח שיבא, ציין כי "אם לא תהיה הקפדה, ולא תהיה אכיפה, ולא יהיה מישהו שיהיה אחראי על זה - זו אחת הסכנות הגדולות, באותה רמה כמו של בתי האבות וכמו המוסדות לאנשים מבוגרים". כשנזכרים בצפיפות שמאפיינת את התחנה הזו בימי שגרה אפשר להבין למה רועדות הידיים למי שצריכים לקבל את ההחלטה אם לחזור כאן לשגרה ובאילו מגבלות.

נוסעים מעטים ברכבות עקב הנחיות בשל נגיף הקורונה
נוסעים מעטים ברכבות עקב הנחיות בשל נגיף הקורונה | צילום: חדשות 13

train

בימים רגילים התחנות העמוסות מלאות בנוסעים שכל אחד מהם צריך קו אחר למקום אחר, לכן ברכבת מתעקשים בשבועות האחרונים כי הגבלת מספר הנוסעים בכניסה לתחנות או ברציפים עצמם זו פשוט משימה בלתי אפשרית מבחינה תפעולית, אלא אם מקצצים מאוד את הקווים, מפעילים רק קווים ישירים, לדוגמה, מה שעלול להפוך את הרכבת לכמעט לא רלוונטית. מיכה מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל, ציין כי "אנחנו מצפים שהנוסעים הם אלה שישמרו על הבריאות של עצמם, ישמרו על כללי הריחוק".

בינתיים במתחם הרכבות שבלוד הקרונות בפגרת קורונה. בקרונות שממתינים שם בינתיים אין עדיין אילו שהם סימונים מיוחדים לתקופת הקורונה, אבל די ברור שאם יושבים ארבעה אנשים בריבוע של כיסאות, לא ממש ניתן לשמור על מרחק של שני מטרים בין כל נוסע לנוסע - והצפיפות שעלולה להיווצר מטרידה במיוחד את אנשי משרד הבריאות. מה שכן, פקחי הרכבת יבדקו, לא רק אם שילמתם וקניתם כרטיס, אלא גם אם אתם עוטים מסכה. מחר צפוי דיון נוסף בשאלה מתי הרכבת שחשובה כל כך בחזרת המשק לשגרה תעלה שוב על הפסים. בסוף, בתוך כל השיקולים, צריך לזכור שהרכבות שעומדות עכשיו ריקות מסיעות בכל יום רגיל 270,000 איש ואם הנוסעים לא ישובו לנסוע בתחבורה הציבורית, ישראל עלולה להישאר תקועה בתחנה ובפקקים.