משפחות החטופים זועקות: "יש עסקה על השולחן - חייבים לממש אותה"

ברקע הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקה, בני משפחה ופעילים מפגינים בת"א. שיר, בתו של החטוף קית' סיגל, פנתה לממשלה: "אבא שלי ועם ישראל כולו סומכים עליכם שתקבלו החלטות מוסריות". אביבה סגל, אשתו של קית' ששוחררה מהשבי, דרשה: "תחזירו את התקווה". אביו של החטוף עמרי מירן: "ראיתי בסרטון שפורסם שאתה חלש ורפה, כחוש ודואג. גם אני דואג - כי 7 חודשים לא ראית את משפחתך"

זמן צפייה: 01:15

בני משפחות החטופים קיימו הערב (שני) הצהרה לתקשורת, ברקע הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקה וכן לנוכח הלחצים הסותרים שמופעלים על ראש הממשלה בנימין נתניהו מתוך הקואליציה. בהצהרה דיברו בני משפחותיהם של עמרי מירן וקית' סיגל, שהופיעו בסרטונים שחמאס פרסם השבוע - בדרישה שהממשלה תוציא לפועל עסקת חטופים.

"איך הייתם מרגישים אם בן אדם שאתם הכי אוהבים בעולם היה נמצא במצוקה?" שאלה בפתח דבריה אביבה סגל, רעייתו של קית' ששוחררה משבי חמאס. אביבה הודתה כי אינה מסוגלת לצפות בסרטון של בעלה, והוסיפה: "אי אפשר להסביר במילים איזה טלטלה עברנו מאז הסרטון. אני יודעת מה זה להיות שם, אני יודעת מה ההרגשה של לאבד תקווה". לסיום דרשה: "תחזירו לי את קית', תחזירו לקית' ולכל החטופים את החיים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2904241830' autoplay='0' credit='' desc='ההצהרה המלאה של משפחות החטופים' poster='' kid='1_ei8sstvf' duration='628']

הצהרת משפחות החטופים, הערב
הצהרת משפחות החטופים, הערב | צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

שיר, בתו של קית', פנתה לאביה: "אנחנו רוצים לחזק אותך ולהודות לך על שמצאת את הכוחות להיות חזק ונחוש וגם להעביר את כל הרגש והגעגוע בסרטון, חיזקת אותנו כמו שאני בטוחה שקיווית לעשות". בהמשך סיפרה על שיחות שקיימה עם חברי קבינט ביחד עם אמה: "סיפרנו להם עליך, ועל פסח שנה שעברה שזכור לכולנו כמשפחתי ואוהב ומרגיש כרגע כל כך רחוק. כולם הבטיחו שיעשו כל שידרש כדי להחזיר אותך הביתה".

"זה הזמן למעשים, אבא שלי ועם ישראל כולו סומך עליכם שתקבלו החלטות אמיצות ומוסריות", המשיכה, "אנחנו נלחמים כבר למעלה מחצי שנה, נמאס לי. אתם צריכים לנהל את המאבק להחזרתם לא אנחנו. לא במשמרת שלי האסון קרה, אתם נבחרתם על ידי הציבור להוביל את המדינה ובמשמרת שלכם קרה המחדל הגדול ביותר בתולדות המדינה. המשימה הכי חשובה ודחופה שיש לכם לעשות כרגע היא להחזיר אותם הביתה".

הצהרת משפחות החטופים, הערב
הצהרת משפחות החטופים, הערב | צילום: תומר ניוברג, פלאש 90
הצהרת משפחות החטופים, הערב
צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

דני מירן, אביו של החטוף עמרי מירן, סיפר על הצפייה בסרטון שבו הופיע בנו. "לאחר שראיתי אותך, התמלאתי אושר ושמחה לראות אותך בחיים", אמר, והוסיף: "בן יקר שלי, ראיתי את זקנך, ראיתי את פניך, את עיניך העצובות מלאות הגעגועים, לא ראיתי וחסר לי מאד החיוך הנצחי שלך - חיוך אשר גם בתקופות קשות לא ירד מעל פניך".

"עמרי בן יקר, ראיתי שאתה חלש ורפה, כחוש ודואג. גם אני דואג, אני דואג כי 7 חודשים לא ראית את משפחתך. משוכנע אני שאתה מנסה לדמיין את הילדות, את לישי, את אחים ואותי", הוסיף. בהמשך סיפר על בנותיו של עמרי: "עלמא החלה לצעוד את צעדיה הראשונים, מראים לה תמונות שלך ומלמדים אותה לזהות ולהגות 'אבא' בתקווה שתזהה אותך לכשתגיע. רוני יודעת שאתה בעזה, בכל הזדמנות מזכירה לי שאתה בעזה, היא שאלה את לישי 'האם עמרי עדיין אבא שלי?'. היא מתגעגעת. זו לא הילדה שהכרת".

דני מירן, אביו של החטוף עמרי
דני מירן, אביו של החטוף עמרי | צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

בפנייה לראש הממשלה, בהודעה אודות ההפגנה המתוכננת לאחר הצהרת המשפחות, נמסר מטעם מטה החטופים: "נתניהו, אם תיכנע ללחצים ותסכל את עסקה - תגזור מוות על החטופים. דמם יהיה לדיראון עולם על ידייך".

בפנייה לשרי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט הוסיפו מטעם המטה: "ההיסטוריה תשפוט גם אתכם. רגע לפני שיהיה מאוחר מדי - בחרו בהצלת חיים ולא בהצלת נתניהו". עוד מסרו: "206 ימים שיקירינו עוברים גיהינום בשבי חמאס, ומדינת ישראל חייבת לבחור - חטופים או מלחמה".

בנוגע לפעולה אפשרית ברפיח הוסיפו: "כניסה לרפיח לפני חתימה על עסקה ושחרור החטופים תעלה בחייהם. אין מנדט לסמוטריץ׳ ובן גביר שהפקירו את אזרחיהם ב-7 באוקטובר להפקיר את החטופים, אם הם יצאו מהממשלה יהיו מספיק אצבעות חלופיות שיסכימו לעסקה. כל עסקה שמחזירה חטופים היא מבורכת, אך החובה היא להביא לעסקה כוללת שבה משוחררים כל החטופים ואם צריך - סיימו את המלחמה, תצילו חיים ואחר כך תטפלו באיומים".

עמרי מירן וקית' סיגל
עמרי מירן וקית' סיגל

במהלך הלילה גורם בחמאס מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי "אין לארגון בעיות מהותיות עם המתווה שהוצג". היום דווח כי משלחת חמאס בראשות סגנו של סינוואר, חליל אל-חיה, צפויה להגיע היום לקהיר, ולדון בפרטי העסקה המתגבשת.

מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

במסגרת הפורום הכלכלי שנערך היום בריאד, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס למגעים ואמר: "ההצעה שהוצגה לחמאס נדיבה. ארגון הטרור הוא הדבר היחיד שעומד כרגע בפני עסקה. הם צריכים להחליט מהר, ואני מקווה שזאת תהיה ההחלטה הנכונה". הוא הוסיף: "המצב ההומניטרי ברצועה השתפר בשבועות האחרונים, אך הדרך הטובה ביותר להקל את המשבר - היא הפסקת אש".

בשעה שבישראל מורגשת אופטימיות זהירה בנוגע לסיכויים להגיע לעסקה, במערכת הפוליטית מביעים עמדות שונות בנושא - ועל נתניהו מופעלים לחצים סותרים כאמור. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' איים אתמול כי אישור עסקה על חשבון פעולה ברפיח - תביא להפלת הממשלה. מנגד, השר בני גנץ טען כי שחרור החטופים קודם למבצע בעיר הדרומית ברצועה - ויש להביא לעסקה בהקדם.