היום שאחרי המהומות האלימות בת"א: "נס שזה נגמר בלי הרוגים"

יממה לאחר שרחובות תל אביב הפכו לשדה קרב בעימותים האלימים בין מבקשי מקלט מאריתראה, בעלי העסקים בדרום העיר חזרו לחנויות המנופצות - וניסו לאסוף את השברים. "ראיתי את מפעל החיים שלי קורס, זה אירוע טרור לכל דבר"

זמן צפייה: 04:15

יממה לאחר שרחובות תל אביב הפכו לשדה קרב במהומות האלימות בין מבקשי מקלט מאריתראה, שגרמו להרס ולנזקים כבדים, בעלי העסקים שבדרום העיר חזרו היום (ראשון) לחנויות המנופצות - וניסו לאסוף את השברים. "הרס, שבר, חורבן, ראיתי את מפעל החיים שלי קורס", סיפר בעלי המועדון בו היה אמור להתקיים האירוע, "זה אירוע טרור לכל דבר, זה שזה נגמר בלי הרוגים זה נס".

נועם לוי, בעלי המסעדה המיתולוגית "בכור את שושי", פתח הבוקר את המסעדה המוכרת כרגיל, למרות ההרס העצום שניכר בכל פינה בה. "לאט לאט סידרנו את הכיסאות", אמר, "ניקינו את כל הזבל, את הדם על הרצפה". על אירועי אתמול הוא סיפר: "היה פה חוסר שליטה מוחלט, הם יצאו עם אלות, אבנים ובלוקים".

המהומות החלו כאשר מתנגדי המשטר הדיקטטורי באריתראה הגיעו למחות נגד אירוע תרבות של השגרירות - שאושר על-ידי המשטרה. המחאות הפכו כמעט מיד לאלימות, כשמאות מפגינים עם אבנים ואלות, הציתו מועדון והשחיתו בתי עסק וניידות משטרה. יותר מ-170 פצועים פונו לבתי החולים, שם נכנסו למתכונת חירום. כ-20 מהפצועים במצב קשה. בין הפצועים גם 49 שוטרים, רובם במצב קל. מאות שוטרים וכוחות מג"ב נפרסו בדרום תל אביב והשתמשו ברימוני הלם, כדורי גומי וירי כדי לעצור את המתפרעים. לפחות כמה מהפצועים פונו בעקבות ירי חי של המשטרה, ועשרות מבקשי מקלט נעצרו.

Whatsapp Image 2023 09 03 At 1
המהומות האלימות בדרום תל אביב | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90
המהומות בת''א אריתראה
המהומות האלימות בתל אביב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ההרס במהומות בתל אביב
ההרס במהומות בתל אביב | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

כל החיצים בתוך המשטרה הופנו החל מאתמול נגד אדם אחד - ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז תל אביב. הערב הוא התייצב מול המצלמות, ובריאיון מיוחד במהדורה המרכזית הוא הודה שהייתה הפתעה, האשים את המודיעין של המשטרה אך טען: "לא נכשלנו".

"לא הופתעתי מהאירוע עצמו אלא מעוצמת האלימות", אמר ניצב עמר - אך לטענתו המשטרה לא כשלה בטיפול באירוע. "אני לא חושב שכשלנו", אמר, "אני חושב שלא רק שלא נכשלנו אלא כן עשינו פה פעולות משמעותיות שהורידו את היקף הנפגעים, גם ברמת החומרה של הפציעות. המשטרה הייתה שם עוד לפני שהתחילו הדקירות".

"עד 10:15 בבוקר עמדו אלפיים אנשים על הגדרות ולא הצליחו לעבור", אמר ניצב עמר, "אחרי זה פתאום התקבצו עלינו בבת אחת והגיע ועם כלים שלא ידענו שהם יגיעו איתם. תזכרו שאלו נתינים זרים שנמצאים לכאורה במדינה שמארחת אותם - לבוא ולתקוף בצורה הזו כוח ממסדי ולאומי זה היה מאוד חריג. אם לא היינו שם הם היו הורגים אחד את השני בדקירות. היו יכולים להיות הרוגים".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0309232006' autoplay='0' credit='' desc='מפקד מחוז ת"א בריאיון: "הופתעתי מעוצמות האלימות"' poster='' kid='1_kvigkfee' duration='353']

בהתייחסות לכשל המודיעיני אמר הניצב: "עצרנו את המסיתים לילה לפני. ציפינו שהמעצרים יורידו את הסיכון, אבל זה לא הלך כל כך טוב". במענה לשאלה מדוע לא ביטל את האירוע הוסיף: "תמונת המודיעין לא שיקפה לנו את העוצמות של האירוע הזה. אם היינו יודעים שהם מגיעים עם לומים וברזלים ואבנים בתוך אוטובוסים וודאי שהיינו מסובבים אותם ומחזירים אותם למקום ממנו הם יצאו. אבל זה התברר לנו רק אחרי שהמהומה הסתיימה. יכול להיות שצריך לבחון את המודיעין ואיך הוא נאסף. אין שום שינוי במדיניות של משטרת ישראל, גם כשעמי אשד היה וגם שאני הייתי".

"היינו אולי צריכים לעשות מאמץ לאתר את הכלים האלה, בדרך של מודיעין שהתקבל קודם לכן כי אני לא יכול להיכנס לאירוע כשהמפגין מחזיק גרזן ביד", אמר ניצב עמר, אך הוסיף כי גם אחרי אירועי אתמול הוא יאשר מחאות דומות: "אני לא בטוח שיש לי את המנדט לא לאפשר. חופש הביטוי בישראל הוא ערך מאוד משמעותי, כדי לבטל אותו צריך להיות סכנה הרבה יותר גבוהה - ואני לא חושב שאנחנו נמצאים שם".

Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
הפגנת מבקשי המקלט בדרום תל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
ניידת משטרה שנפגעה בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 09 02 At 1
אופנוע משטרה שנפגע בהפגנות מבקשי המקלט בדרום ת''א | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום לנושא לפני המראתו לביקור מדיני בקפריסין, ואמר: "הבוקר דנו בנושא ההסתננות המאסיבית של עובדים בלתי חוקיים, שמהווה איום ממשי על צביונה ועתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הנחיתי לפני כמה שבועות לבנות גדר מזרחית ולבצר את הגבולות. לגבי אלו שנכנסו - הוצאנו על ידי תמרוץ 12 אלף מהם עד כה ואם היינו הולכים עם הצעת האו"ם,  היינו עומדים בפני אסון שהיה יוצר מגנט עצום על מיליוני אפריקאים".

בנוגע לבג"ץ אמר נתניהו: "לצערי בית המשפט לא אישר חמישה צעדים כולל את חוק הפיקדון, ומה שקרה אתמול בת"א היה חציית קו אדום. כעת, אני יוצא לפגישה עם מנהיגי יוון וקפריסין, ומזכיר כי ב-2016 הקמנו את הברית המזרח תיכונית שהיא הצלחה גדולה מאוד והביאה לשיפור עצום ביחסים הכלכליים". על השאלה האם ייפגש עם נשיא ארצות הברית ךג'ו ביידן בקרוב, ענה רה"מ: "תשמעו על זה בקרוב".