הערכה: 76 אלף הפגינו בת"א; עוד אלפים מחו ברחבי הארץ

דעיכה בכמות המפגינים נגד המהפכה המשפטית: לפי הערכה, כ-76 אלף בני אדם יצאו להפגין בתל אביב. עוד כ-25 אלף מחו במוקדים נוספים מצפון עד דרום. כבישים בתל אביב נחסמו בשל המחאה - שנערכה זה השבוע ה-21

זמן צפייה: 03:24

שבוע 21 של מחאה: לפי הערכת חברת CrowdSolutions עבור חדשות 13, כ-76 אלף בני אדם הפגינו הערב (שבת) נגד המהפכה המשפטית בתל אביב. אלפים נוספים מחו מצפון עד דרום. מובילי המחאה התייחסו אמש לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר השבוע כי קידום חוקי הרפורמה לא ירדו מהפרק, ומסרו: "עכשיו כבר ברור לכל שההתדיינות בבית הנשיא הייתה תכסיס של נתניהו לקנות זמן ולשחד את שותפיו. מדינת ישראל נמצאת מרחק של הצבעה אחת מהפיכתה לדיקטטורה. רק דבר אחד בלם את נתניהו בסיבוב הראשון – מחאת המיליונים והיא תבלום אותו שוב".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2305271938' autoplay='0' credit='' desc='הפגנה בחיפה, הערב' poster='' kid='1_x7ig055k' duration='21']

עוד מסרו מובילי המחאה: "לאחר העברת התקציב נתניהו הודה בקולו שפניו לדיקטטורה – רק מאות האלפים ברחובות יכולים לעצור אותו". בין הדוברים בהפגנה המרכזית בקפלן יהיו שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון, יו"ר ארגון "חברותא - הומואים דתיים" שי ברמסון, ד"ר רינה ענתי, נועם לניר ושקמה ברסלר.

מפגינים בקפלן
מפגינים בקפלן, בשבת שעברה | צילום: רויטרס

החל מהשעה 17:00 נחסמו הרחובות הבאים לתנועת כלי רכב:

רחוב קפלן ייחסם מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים

צומת קפלן דרך מנחם בגין נחסם לצפון ולדרום (התנועה תופנה לשיקועים)

רמפות גשר השלום נסגרו לצפון ולדרום (לא תהיה אפשרות לרדת לכביש 20)

צומת יגאל אלון - השלום תיחסם למערב

נחסם צומת יגאל אלון- תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו לרחוב תוצרת הארץ)

נחסם  צומת השלום- תוצרת הארץ (כלי הרכב יופנו מזרחה)

נחסם צומת השלום - עליית הנוער למזרח

נחסם צומת יגאל אלון - השלום לדרום

נחסם צומת יגאל אלון - יצחק שדה לצפון

נחסם צומת יצחק שדה - המסגר לצפון

לא תתאפשר יציאה מרחוב בן אביגדור לרחוב המסגר

נחסמו הרחובות מיגאל אלון לכיוון עמינדב, קרמניצקי, תובל, ויקי שירן והיציאה מתחנת הדלק (התנועה תתאפשר מרחוב הסוללים)

Whatsapp Image 2023 04 04 At 0
נתניהו ולוין בישיבת הממשלה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פול

כזכור, לאחר שתקציב המדינה אושר במליאת הכנסת השבוע, ראש הממשלה נתניהו אמר כי "הרפורמה המשפטית תחזור", והוסיף כי "ני מאמין שעם רצון טוב ואמיתי אפשר להגיע לדברים מסוכמים שישרתו את כל אזרחי ישראל". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב ואמר: "אני מבין שנתניהו שוב שיכור כוח, אחרי שהעביר תקציב שיתפוצץ לכולנו בפנים. אני מזכיר לנתניהו, שטיפשות היא לחזור על אותה פעולה ולצפות לתוצאות אחרות. אם ההפיכה המשטרית תחזור לשולחן - נרעיד את המדינה ונעצור אותה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם השבוע בכנס הרצליה, והתייחס לשיחות ההידברות בנוגע למהפכה המשפטית: "מדובר בתהליך שנוגע לשורש התפקוד שלנו כמדינה דמוקרטית, שהיא רב-תרבותית והיא גם מדינת לאום של העם היהודי. התהליך לוקח זמן. אף אחד לא גורר רגליים. בניגוד לכל מיני ספינים, הדיונים האלה מעמיקים מאוד. גם המנהיגים הרלוונטיים מחויבים לצורך להגיע להבנות רחבות ואנחנו עושים מאמץ גדול מאוד".

"לא תמיד הכול חייב להיות במליאה או בדיון פתוח", הוסיף הרצוג, "יש דיונים גם בחדרים סגורים בכל משא ומתן. אף אחד לא מוכר את ערכי היסוד של המדינה, אלה דיוני עומק על גבולות הגזרה בין רשויות. כך צריך להיות, כי 75 לא עסקנו במבנה חוקתי ובקביעת גבולות הגזרה של שחקנים שונים בזירה הזאת. זה לגיטימי – ובלבד שנשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הרצוג נשאל גם על אי-ההסכמות בשיחות ואמר: "זה לא משחק סכום אפס. אמרתי שיש סיכוי עוד לפני שהמשבר הגיע לשיאו. מתחייבים דיוני עומק משמעותיים. בכל מערכת יש גלגלי שיניים שפועלים. אמרתי כבר כמה פעמים שאני לא נאיבי, אני אופטימי, כי האלטרנטיבה הרבה יותר חמורה ומסוכנת. לעומת זאת, אם נגיע להבנות אפשר רק לדמיין כמה זה יחזק את המדינה וכמה זה יכול לאפשר לה להגיע לעוד 75 שנה בצורה יציבה שמאפשרת גם התפתחות חברתית נאותה".

"אני רואה יתרון עצום בכך שיש שיח ציבורי ער, הפגנות ומחאות - מכאן ומכאן", הוסיף הנשיא, "זה מקור לגאווה למדינתנו שההפגנות האלה מביאות לידי ביטוי שיח דמוקרטי עז. אני יכול להגיד שאני משוחח עם לא מעט היסטוריונים בעולם שרבים מהם רואים בכך הזדמנות ולא נקודת שפל. אולי זה הרגע וטוב שזה קורה עכשיו ולא עוד 30 שנה. אני נגד לחלק ציונים לקבוצות שונות. אני בעד לשבת ולהגיד לכולם שכל אחד יביא את מקורות החוזקה שלו לשולחן. הדמוקרטיה בריאה, ומערכת המשפט עצמאית ובלתי-תלויה".