מחכים לשובו של הגשם: לאן נעלם החורף?

לאחר כמה אירועי גשם לא רעים בכלל מתחילת הסתיו, נראה כי העונה נעצרה בחריקת בלמים. אמנם השנה המעוברת הביאה למזג אוויר נוח ביום הכיפורים ובסוכות, אך רצף הימים היבשים שעברנו, ואלה שעוד מצפים לנו, מעלים את השאלה - לאן נעלם החורף?

זמן צפייה: 00:51

לאחר כמה אירועי גשם לא רעים בכלל, שהסתכמו בחודש ספטמבר ב-8 מ"מ בזכרון יעקב, 7 מ"מ בתל אביב, ו-6 מ"מ בזיקים, העונה, כך נראה, נעצרה בחריקת בלמים. אמנם השנה המעוברת הביאה לחגים מאוחרים, ולפיכך למזג אוויר נוח ביום הכיפורים ובסוכות, אך רצף הימים היבשים שעברנו, ואלה שעוד מצפים לנו, מעלים את השאלה - לאן נעלם החורף?

ובכן, בואו נזכור שאנחנו עוד בסתיו, ובעונה הזו עשוי מזג האוויר המשוגע לנוע בין סערות גשם אדירות, לבין שרבים ממושכים. הכל תלוי בכיוון הרוח. בימים אלו אנחנו מושפעים מאפיק ים סוף, המזרים אוויר יבש וקריר מצפון מזרח. שינויים קלים בזווית הרוח יגרמו לשינויים קלים בטמפרטורות, אך בכל מקרה נראה שהיובש ילווה אותנו עד אחרי החג. זוהי מערכת סינופטית איטית הנוטה להיתקע מעלינו למשך ימים ואף שבועות, בניגוד לשקעים חורפיים שהם הרבה יותר דינאמיים וחולפים תוך ימים.

מבלים בחוף הים באשדוד, אתמול
מבלים בחוף הים באשדוד, אתמול | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

בשבוע הקרוב יישאר פה מזג האוויר היבש, ונחוש היטב את ההבדל בין הבוקר הקריר ליום החמים. בהרים, הרוחות המזרחיות דווקא יורידו את הטמפרטורות. משבי רוח חזקים מצפון עלולים להזיק לסוכות, בעיקר בצפון ולאורך החוף, אז שימו לב וחזקו את הסכך.

התחזית המלאה לחול המועד

גשם ראשון בתל אביב
גשם ראשון בתל אביב, בחודש שעבר | צילום: יהושע יוסף, פלאש 90
חורף בירושלים
חורף בירושלים, בשנה שעברה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

כמו בכל עצירת גשמים מוקדמת, עולה השאלה "מה יהיה בחורף?". ההיסטוריה מלמדת שאחרי חודשים יבשים בסתיו, מגיעות סערות גדולות בחורף. אחת הדוגמאות הבולטות היא עונת 2011-2010, שבה הסתיו היה היבש ביותר שתועד, עד שהגיעה סערת דצמבר עם רוחות עזות, נזקים למבנים בחוף הים, ומטר וחצי של שלג בחרמון.

גם בשנת 2013 הגשמים איחרו להתחיל, אך במקרה הזה העונה כולה הסתכמה כיבשה מהרגיל. בשלב זה נותר רק להמתין לשובו של הגשם, אך זה לא צפוי לקרות עד נובמבר.