רבבות בהפגנת ענק למען החטופים בי-ם: "זה נכון? ויתרתם עליהם?"

כ-50 אלף משתתפים בעצרת למען השבת החטופים מול הכנסת. איתי רגב, שחזר מהשבי, נשא דברים ופנה לדרג המדיני: "זה נכון? ויתרתם עליהם?". אגם גולדשטיין-אלמוג: "שלא תדעו על מה הם שם מדברים, במה הם עסוקים כשאתם נלחמים על החיים". אמה של נועה ארגמני: "אין לי הרבה זמן בעולם הזה. עזרו לי לראות אותה. זו משאלתי האחרונה"

זמן צפייה: 02:04

"חצי שנה של עינויים בשבי חמאס": כ-50 אלף אנשים הפגינו הערב (ראשון) בעצרת ענק בהשתתפות משפחות החטופים מול הכנסת בירושלים, לציון יום חצי השנה מאז אסון 7 באוקטובר בו נחטפו יקיריהם, חיים או מתים, לרצועת עזה. איתי רגב ששוחרר מהשבי אמר בעצרת: "מחבלי החמאס מנסים לשכנע את החטופים שהמדינה וויתרה עליהם. בשם האחים והאחיות שלנו, אני רוצה לשאול את המנהיגים שלנו - זה נכון? ויתרתם עליהם?".

אגם גולדשטיין, שנחטפה עם אמה ואחיה מכפר עזה ושוחררה בעסקת הפעימות, זעקה: "החטופים ביקשו ממני למסור לכם: 'אגם, אל תתני להם לשכוח אותנו', בפנים מיואשות ומבוהלות. שם, חיינו את הסוף. חיינו את הרגעים האחרונים, את הפחד - חיי מתים. כל זה, במשך 50 ימים, והם כבר חצי שנה בעולם אחר. בעיניים שלהם מצוירת עכשיו מציאות בה הרקע הוא שחור, בה כל הבניינים קורסים, בה יושבים מחבלים ששולטים בהם, חמושים ודרוכים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404072015' autoplay='0' credit='מטה משפחות החטופים' desc='דברי אגם גולדשטיין ששוחררה מהשבי' poster='' kid='1_s0n5z2q2' duration='318']

חצי שנה למלחמה: עצרת לשחרור החטופים מול הכנסת בירושלים הפגנות מחאה איתי רגב אגם גולדשטיין
אגם גולדשטיין ששוחררה מהשבי בעצרת בי-ם | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"ב-25 בנובמבר הגיעו שניים מהמחבלים שהחזיקו בנו, ואמרו לנו: 'מחר ב-9 בבוקר תהיו מוכנים, האמא והילדים'. חלק השתתקו, וחלק שאלו מתי יגיע תורם. כולנו הסתכלנו אחת על השנייה, ורק קיווינו להגיע ליום הבא. בבוקר קמנו, הורדנו את התחבושות שהיינו שמות כל לילה, האור בחדר העיר את כולכן. אז הם הגיעו לקחת אותנו, התחבקנו חזק, בבכי חונק העברתן לי מסרים אחרונים שביקשתן שאמסור למשפחה. התיישבתן שם על הרצפה, וצפיתן בנו עושים את הדרך החוצה. אנחנו כאן, סופרים את הימים. אני מקווה שאתם שם לא סופרים. שלא תדעו, שלא תדעו כמה זמן אתם כבר שם. שלא תדעו איזה אסון, שלא תדעו על מה הם שם מדברים, במה הם עסוקים כשאתם נלחמים על החיים", הוסיפה אגם.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404072017' autoplay='0' credit='מטה משפחות החטופים' desc='דבריו של איתי רגב ששוחרר מהשבי' poster='' kid='1_wvu57nfo' duration='171']

חצי שנה למלחמה: עצרת לשחרור החטופים מול הכנסת בירושלים הפגנות מחאה
חצי שנה למלחמה: עצרת למען החטופים בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעצרת נשאו דברים חטופים ששוחררו מהשבי ובני משפחותיהם של חטופים, ביניהם: איתי רגב ואגם גולדשטיין בשם הילדים ששוחררו מהשבי; עופרי לוי ביבס, אחותו של ירדן ביבס, בשם הילדים שעדיין לא שבו; איילת סמרנו, אמו של יונתן סמרנו ז"ל שנחטף לעזה על-ידי עובד סוציאלי של אונר"א וגופתו מוחזקת בידי חמאס; שלי שם טוב, אמו של עומר שם טוב שנחטף מהמסיבה ברעים; חגית חן, אימו של סמל-ראשון איתי חן שנפל ב-7 באוקטובר וגופתו נחטפה לעזה על-ידי חמאס; יעל אדר, אמו של תמיד אדר שנרצח ב-7 באוקטובר, וגופתו מוחזקת בידי חמאס.

כמו כן, בעצרת הוקרן סרטון של ליאורה ארגמני, אמה של נועה ארגמני שנחטפה לעזה מהמסיבה ברעים יחד עם בן זוגה אבינתן אור. היא אמרה בסרטון: "הלב שלי כואב. מצד אחד פיזי, הוא לא עובד כמו שצריך. מצד שני, בגלל שהבת שלי חטופה. הזמן בשבילי זה חיים ומוות. אני רוצה לראות אותה שוב פעם, לדבר איתה שוב פעם. אין לי הרבה זמן בעולם הזה. אולי זאת המשאלה האחרונה שלי. אני מתחננת - אנא עזרו לי". יעקב, אביה של נועה, הוסיף: "מאז המקרה, מאז שראיתי את התמונה - את המבט שלה, זה פשוט חונק אותי. כמה שהיא יפה, כמה שהיא מיוחדת. אני מתגעגע לחיבוק שלה, לחיבוק שאני רציתי".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404072041' autoplay='0' credit='מטה משפחות החטופים' desc='דבריהם של הוריה של נועה ארגמני' poster='' kid='1_k5z5z9ol' duration='97']

הפגנה למען החטופים בתל אביב
הפגנה למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

במחאת ענק שהתקיימה אמש בתל אביב, עשרות אלפים מחו מול הקריה וברחוב קפלן, והפגנות נוספות התקיימו בכ-50 מוקדים ברחבי הארץ. לפי הערכת חברת "Crowd Solutions" עבור חדשות 13, כ-45 אלף בני אדם הפגינו בתל אביב בעד עסקת חטופים, נגד הממשלה - ובקריאה לבחירות עכשיו.

במהלך ההפגנה, מאמן הכדורגל ולשעבר שחקן הליגה הבכירה חיים סירוטקין תועד כאשר הוא מאיץ עם רכבו לעבר חמישה מפגינים בדרך בגין בת"א, דורס אותם - וממשיך בנסיעה. מפגינה אחת נפצעה באורח בינוני, וארבעה נוספים נפצעו קל. הם פונו לבית החולים איכילוב הסמוך לקבלת טיפול רפואי.

מעצרו של חיים סירוטקין, החשוד בדריסת המפגינים בתל אביב
מעצרו של חיים סירוטקין, החשוד בדריסת המפגינים בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

סירוטקין, תושב ת"א בשנות החמישים לחייו, נעצר לאחר התקרית על-ידי שוטרים שנכחו בזירה. בית משפט השלום בת"א האריך היום את מעצרו ביממה, והוא חשוד בסיכון חיי אדם בנתיב תעבורה. נציג המשטרה שנכח בזירה טען בדיון בביהמ"ש כי סירוטקין נהג בשכרות: "נקלע להפגנה בקפלן. בשלב מסוים הוא לחץ על הדוושה לתוך המוחים - ונעצר במחסום. הוא אמר שהוא שתה אלכוהול לפני כן. בבדיקת הינשוף נמצא כי הוא ברף הגבוה של המותר - 240 מ"ג".

בתקרית נוספת שאירעה בהפגנה בת"א אתמול, המשטרה האשימה מפגין בתקיפת שוטרת מג"ב בפניה - וחזרה בה. על-פי הודעת המשטרה הראשונה, המוחה הכה אותה באגרוף, והיא נזקקה לטיפול רפואי. "קומץ של מפגינים הגיעו במטרה להתעמת עם השוטרים באלימות קשה ולא למחות באופן לגיטמי", נכתב בהודעה. ואולם, בהמשך התברר כי אותו מפגין פגע בשוטרת - כיוון שנדחף לכיוונה בעוצמה בידי שוטר אחר. במשטרה הבהירו: "בבחינה מחודשת של הצילום מזירת האירוע, נראה כי השוטרת אכן נפגעה באפה ממרפק של אחד המפגינים - עת שהמפגין נהדף על-ידי אחד השוטרים, ללא כוונת זדון לפגוע בשוטרת".

רבבות בתל אביב
רבבות בתל אביב | צילום: רויטרס

לפני מחאת הענק, חלק מבני משפחות החטופים קיימו הצהרה מול הקריה, וחזרו על קריאתם להדחתו של ראש הממשלה: "גם השבוע נתניהו מטרפד עסקה, והחטופים מתים בשבי", אמרה יעל אור, קרובת משפחתו של החטוף דרור אור. דני אלגרט, שאחיו איציק נחטף מקיבוץ ניר עוז ומוחזק בשבי בעזה, פנה גם הוא לרה"מ: "כולנו רואים איך אתה מוכר לציבור אשליות על רפיח ועל ניצחון - ומפקיר את החטופים בניגוד לעמדת הדרג המקצועי. אתה ממשיך להקשיח עמדות, לצמצם את המנדט למשלחת, לא שם את העסקה בראש סדר העדיפויות - וממשיך לתקוע מקלות בגלגלי המשא ומתן. זה לא מקרי שביידן נזף בך - גם הוא רואה שאתה מטרפד עסקה. נתניהו - אתה מכשיל את העסקה ולכן נמשיך לפעול למען הדחתך המיידית".