אלפים הפגינו בת"א למען החטופים: "נתניהו מטרפד עסקה"

משפחות חטופים מסרו הצהרה מחוץ לקריה, לפני ההפגנות והפסגה בקהיר. עינב צנגאוקר: "זה לא ציר פילדלפי - זה ספין פילדלפי. ביידן, אנו זקוקים לעזרה שלך. נתניהו מטרפד עסקה באופן שיטתי. הוא משקר". עדינה משה ספדה לחברי ניר עוז, שגופותיהם הוחזרו לישראל השבוע

זמן צפייה: 02:05

ברקע הדיווחים על הגעת משלחת חמאס בראשות סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה, לפסגה בקהיר, אלפים הפגינו גם הערב (שבת) בתל אביב ובשורת מוקדים ברחבי הארץ בעד עסקת חטופים, והפגנה נגד הממשלה מתקיימת בצומת קפלן שבתל אביב. המשטרה עדכנה כי היא נערכת להפגנה זו "בכוחות גדולים, במטרה לאבטח את המשתתפים במחאה ולשמור על ביטחונם, לצד הכוונת התנועה ושמירה על הסדר הציבורי במחאה". עוד נמסר כי "אנו קוראים למוחים לנהוג באחריות, לא להפר את הסדר, לא להתעמת או לתקוף שוטרים ולא להדליק מדורות, פעולות אשר הינן בניגוד לחוק ומסכנות את עצמם ואת כלל המשתתפים".

עינב צנגאוקר, אמו של מתן החטוף בעזה, אמרה בהצהרה מחוץ לקריה: "אנחנו ערב מפגש פסגה בקהיר, ונראה שזו ההזדמנות האחרונה. או שתהיה עסקה - או שנידרדר להסלמה. שמענו שיש צמצום פערים או התגמשות מצד נתניהו. חשוב להדגיש: מתחילת יולי יש עסקה שמוכנה לחתימה, אבל התנאים החדשים שדחף נתניהו - ובראשם ציר פילדלפי-  מסכלים אותה. פתאום חיי אומה שלמה תלויים בציר פילדלפי. מערכת הביטחון, שתומכת בעסקה, אומרת שתמיד נוכל לחזור לפילדלפי. זה לא ציר פילדלפי - זה ספין פילדלפי.

"אנחנו רוצים לומר לביידן: נתניהו מטרפד באופן שיטתי את העסקה. אל תאמין לו. הוא שוב ישקר לכם וירמה אתכם. הוא יגיד לכם משהו אחד - וירוץ לעשות את ההפך מתוך שיקולים פוליטיים, אישיים ופושעים. הוא יציג לכם גרגר התקדמות ותקווה, ימשוך זמן, ובסוף - כמו תמיד - יטרפד. ביידן, אנחנו זקוקים לעזרה שלך".

ממטה המשפחות נמסר: "הערב, 323 באוקטובר, בסופו של שבוע שבו הוחזרו לקבורה גופותיהם של שישה חטופים שנחטפו בחיים ונרצחו בשבי חמאס ובזמן שעסקה להשבת 109 החטופים עדיין מונחת על השולחן, אנו קוראים לציבור להגיע בהמוניו לעצרת בכיכר החטופים. אל תשאירו אותנו לבד!".

מחאה למען שחרור החטופים
מחאה למען שחרור החטופים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר שגופתו הושבה השבוע לישראל במבצע צה"ל, תקפה: "אפשר היה להציל אותם. מצאו ליורם בכיס כדורים נגד כאבים. אך התרחיש שמישהו מהשובים ילחץ וירצח אותך סביר ביותר. התרענו מראש ונתקלנו בקירות אטומים. קשה להסביר את תחושת העלבון והבגידה. לעולם לא היו לי ציפיות מסינוואר או מחמאס, הציפיות שלי הופנו תמיד לממשלה שלי".

"כבר עשרה וחצי חודשים שהממשלה שלי והעומד בראשה מתנכרים לי, למשפחתי ולקהילה שלי. בשם שמירה על השלטון הם מפקירים את יקירנו! השבוע ראינו שוב איך נתניהו עושה את זה - בשלב ראשון הוא מאשר, מעביר לאישור החמאס ואז מוסיף שינויים מרחוק וזורק הערות שמשכנעות את הצד השני שהוא לא באמת רוצה בעסקה ואז גם הצד השני נסוג. כל כך קל! וכל זה על חשבון חייהם של יקירנו", הוסיפה מצגר.

הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב
הפגנה למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שורדת השבי אביבה סיגל, שבעלה עדיין מוחזק בשבי בעזה, אמרה: "קית, אתה בטח רעב, אתה בטח חושב איך יכול להיות שהמנהיגים שלנו שמעו איך הרעיבו אותנו ואתה עדיין שם. אתה בטח חושב איך יכול להיות שסיפרתי על הפעם הזו שהתעללו בך כל כך עד שלא הצלחת להוציא מילה שלושה ימים ואתה עדיין שם? אני יודעת שאתה עצוב, אני יודעת שכואב לך כל הגוף ושאתה כל כך רזה ורק מנסה לשרוד. אסור לך לאבד את התקווה, גם לנו פה זה קשה, אבל אנחנו לא מוותרים, אנחנו נחזיר אותך הביתה". סיגל פנתה לרה"מ נתניהו: "ראש הממשלה שלי, אתה הסתכלת לי בעיניים והבטחת לי שתחזיר את קית הביתה ואני כבר לא מאמינה למילים. אני רוצה לראות מעשים. קית לא יחזיק מעמד עוד הרבה זמן ושנינו יודעים את זה. תחזיר אותו הביתה היום!".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2408242140' autoplay='0' credit='' desc='עדינה משה בטקס של קהילת ניר עוז בכרמי גת' poster='' kid='1_iix3jjel' duration='140']

בעצרת של הקיבוצים ניר עוז ובארי, עדינה משה נפרדה בדמעות מששת החטופים שגופותיהם הושבו לישראל השבוע, עם חלקם שהתה בשבי: "לנדב מקיבוץ נירים, אני מעריכה ומוקירה מאוד את היחס והטיפול שהענקת לאמא שלך חנה, טיפול צמוד שהייתה זקוקה לו מאוד. אישה חולה מאוד. הוא ליווה אותה לשירותים וקילח אותה. ליגב מקיבוץ נירים, תודה על היותך האיש השליו ביותר ועל יכולתך להרגיע את בת זוגתך כי לה היה קשה יותר להכיל את שדרשו ממנה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2408242132' autoplay='0' credit='' desc='עדינה משה נפרדת מהחטופים' poster='' kid='1_w8vop4i6' duration='274']

"ליורם מצגר, איש אשכולות עם ידע רב בהרבה מאוד תחומים, על ההרצאות שלך, על התרבות הערבית, על העזרה שלך בשימוש בשפה הערבית ועל היכולת שלך להפוך כל מילה שנאמרת לבדיחה. לאלכס דנציג, תודה על היותך בעל ידע רב בתחום היסטוריה של העם היהודי מכל קצות תבל ואת זה העברת אלינו. לחיים פרי, תודה על ששיתפת אותנו בידע בתחום הקולנוע ועל האמירה שלך כנגדי כשאמרתי שזה יקח לפחות חודשיים עד שנשוחרר ואתה אמרת שנתיים, אבל על חוות לא דיברנו. אברהם מונדר - לא שהינו יחד אבל נפגשנו בדרך במנהרה, התחבקנו ושאלתי אותך לאן לוקחים אותך, וענית לי, ''מה זאת אומרת? לטיול', ולעמירם קופר - לא שהינו יחד אך רק ראיתי אותך כשנכנסת".

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

דני אלגרט, אחיו של החטוף איציק אלגרט אמר בהפגנה בקפלן: "7 באוקטובר לא היה הפתעה, אלא תוצאה של ממשלה מושחתת, מופקרת וחלשה. תוצאה של ראש ממשלה שבנה את חמאס במשך שנים, מושחת עם כתבי אישום, שעשה את העסקה הכי מופקרת ומינה את בן גביר לשר לביטחון לאומי! של ראש ממשלה שמאמין שאנחנו לא מדינה שיש לה ראש ממשלה, אלא הוא ראש ממשלה שיש לו מדינה. לא, לא הייתה הפתעה, הייתה הפקרה! ביבי הוא 'מר הפקרה'!".

מפגינים למען החטופים בתל אביב
מפגינים למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

"אם לא מחזירים את החטופים חיים, זה יהיה הסוף של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר אלגרט, ופנה לראש הממשלה נתניהו: "הסימנים שאתה מנסה להעביר לבייס שלך אינם סימני חיים, אלא פרפורי גסיסה. אתה תישאר עם מורשת ההפקרה, עם המשדר של מירי רגב, עם הניסיונות ההזויים לשכתב את ההיסטוריה. אני קורא מכאן להכריז על 7 באוקטובר יום אבל לאומי, לקיים יום של סליחות ולקרוא את הספר 'מר הפקרה'. מי שהביא עלינו את האסון הזה לא יארגן שום משדר או טקס, מי שהביא עלינו את האסון הזה יכול לעשות רק דבר אחד - לחתום על העסקה, ולהחזיר את כל מי שהוא הפקיר, עכשיו".