במחאה על חוק הגיוס: מפגינים חרדים חסמו את כביש 4

מפגינים מהפלג הירושלמי עצרו את תנועת כביש 4 לשני הכיוונים, סמוך למחלף גבעת שמואל, במחאה על הכוונה לגייס תלמידי ישיבות. במהלך הניסיונות לפנותם פרצו עימותים בין המפגינים לשוטרים. כעבור שלוש שעות - הצירים נפתחו לתנועה

זמן צפייה: 00:19

"נמות ולא נתגייס": מפגינים חרדים המשתייכים לפלג הירושלמי חסמו היום (ראשון) את כביש 4 לשני הכיוונים סמוך למחלף גבעת שמואל, במחאה על הכוונה לגייס תלמידי ישיבות. כוחות משטרה הגיעו למקום, ובמהלך הניסיונות לפנותם - פרצו עימותים בין כוחות השיטור למוחים. המשטרה הודיעה כי לאחר שלוש שעות של חסימת הצירים - הם נפתחו לתנועת רכבים.

המפגינים מחזיקים שלטים עליהם נכתב "סטאלין זה כאן" ו"לעם ישראל בלי תורה אין זכות קיום". המשטרה מפנה את התנועה באיזור לדרכים חלופיות - הנוסעים צפונה מופנים לכביש 471, ולדרום לכיוון אם המושבות בפתח תקווה. המשטרה אף טענו כי מפגינים קראו לעברם "נאצים". מנגד, תועדו שוטרים מנסים לפנות באלימות את החסימה - ושוטרת אף נצפתה כשבועטת בראשו של מפגין.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403031654' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: שוטרת בועטת בראשו של מפגין' poster='' kid='1_i0rlcsio' duration='52']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403031616' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בין מפגינים לשוטרים על כביש 4' poster='' kid='1_rjb6l5a5' duration='26']

הפגנת הפלג הירושלמי בכביש 4
הפגנת הפלג הירושלמי בכביש 4

המחאות פרצו ברקע הסערה הפוליטית בנושא חוק הגיוס. יש הטוענים, ביניהם שר הביטחון יואב גלנט וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, כי צריך לגייס חרדים, עקב הנטל הכבד הנופל על חיילי המילואים - שהתעצם בזמן המלחמה. שר הביטחון טען בהצהרה מיוחדת: "בלי הסכמת כלל הקואליציה - לא אגיש את חוק הגיוס", ובתגובה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "משוכנע שאפשר להתגבר על סוגיית הנשיאה בנטל, נקבע יעדים לגיוס".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, טענה כי החל מ-1 באפריל 2024, "בלא קידום חקיקה על-ידי ממשלת ישראל - אין בסיס חוקי להימנעות גורפת של המדינה מגיוס בני ישיבות". המשמעות: אם לא תקודם חקיקת החוק החדש עד המועד האמור - צה"ל ייאלץ להתחיל לגייס חרדים. מספר ימים לאחר מכן, בג"ץ הוציא צו על תנאי, הקובע כי על המדינה לנמק מדוע לא ניתן לגייס את תלמידי הישיבות.

לפי הצעת החוק שגובשה, הנובעת מצורכי המלחמה, שירות הסדיר לגברים ולנשים יוארך ל-36 חודשים בתמורה לדמי קיום מוגדלים ומענקים מותאמים. כמו כן, נקבע כי יועלה גיל הפטור ממילואים, ושירות המילואים השנתי יוארך ל-40 ימים. על הצעה זו לא הייתה הסכמה, עקב אי גיוס החרדים - ולכן חקיקתה לא קודמה.