"היום למאבק בגזענות": כשליש מהתלונות על אפליה - מהמגזר הערבי

חשד לאלימות משטרתית כלפי משפחה ערבית מחיפה, אפליה בבידוק בטחוני כלפי תלמידים ערבים מצטיינים - וטהתבטאויות גזעניות כלפי שוטר ממוצא אתיופי: ברחבי העולם מציינים את היום הבינלאומי למאבק בגזענות, וע"פ דו"ח של היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, כ-415 תלונות על אפליה הוגשו השנה בישראל - נמוך מזה שנספר בשנה שעברה, אך הירידה מיוחסת להיעדר כלים משפטיים למאבק בגזענות

קמפיין נגד גזענות
קמפיין נגד גזענות | צילום: צילום מסך -

על רקע ציון היום הבינלאומי למאבק בגזענות, היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות פרסמה היום (שלישי) את דו"ח הפעילות השנתי שלה. על פי הדו"ח, בשנה האחרונה נפתחו ביחידה כ-415 תיקים בגין תלונות בנושא גזענות ואפליה.

היום הבינלאומי לביטול אפליה גזעית מצוין מדי שנה ב-21 במרץ. הסיבה לבחירת התאריך קשורה באירועים שהתרחשו בדרום אפריקה ביום זה בשנת 1960 - במהלך הפגנה שקטה כנגד חוקי האפרטהייד, המשטרה פתחה באש וגרמה למותם של כ-69 בני אדם. כתגובה לכך, עצרת האומות המאוחדות הכריזה על יום שמטרתו לעודד את הקהילה הבינלאומית להכפיל את מאמציה לחסל את כל צורות האפליה הגזעית.

מי שאחראית על נושא זה בישראל היא היחידה הממשלתית למאבק בגזענות, שהוקמה בעיקר כדי להוביל את מיגור האפליה בשירות הציבורי. מספר התלונות שהוגשו ליחידה השנה - כ-415 במספר-  הוא נמוך מזה שנספר בשנה שעברה, אך הירידה מיוחסת להיעדר כלים משפטיים למאבק בגזענות ולכך שטרם הוסדרה סמכות היחידה בחוק.

מחאת האתיופים נגד האלימות המשטרתית
מחאת האתיופים נגד אלימות משטרתית, 2019 | צילום: פלאש 90, יונתן זינדל

מפילוח עיקר התלונות עולה כי רוב הקובלנות קשורות במתן שירות ציבורי, אפליה בתעסוקה וכן בהתבטאות גזענית במרחב הציבורי. בנוסף, רובם הגדול של הפונים (כ-32%) משתייכים לחברה הערבית. כמו כן, הדו"ח מצביע על כמות גדולה יחסית של ישראלים ממוצא אתיופי וכן עולים מחבר העמים לשעבר המתלוננים על גזענות ואפליה.

בנוסף לנתונים, הדו"ח מנגיש מספר דוגמאות תלונות שהוגשו ליחידה בשנה האחרונה כגון קובלנה על אדם שהתבטא באופן גזעני כלפי שוטר ממוצא אתיופי במהלך פעילות מבצעית של מג"ב סמוך ליישוב טלמון; חשד לאלימות משטרתית לכאורה כלפי משפחה ערבית מחיפה; אפליה בבידוק בטחוני מצד חברת ישראייר כלפי קבוצת תלמידים ערבים שטסו לבוסניה לאחר שזכו בפרס על הישגיהם הלימודיים; ותלונה על איסור כניסה ליהודים לשכונה במזרח ירושלים.

יו"ר המועצה הציבורית ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות היוצא, השופט פרופ' אליקים רובינשטיין, מסר כי "היחידה מטפלת במאות התלונות המגיעות מדי שנה על גילויי גזענות בממסד הממשלתי והציבורי", הוא ממשיך ומציין כי "אתגר חשוב בעבודת היחידה קשור ליחס לערביי ישראל, שהיוו כשליש מהמדווחים על אפליה השנה. זה נושא קריטי לעתיד החברה הישראלית".